null Beeld

Koppen XL: Op cruise na de ramp

Onlangs gaf kapitein Francesco Schettino van de Costa Concordia toe dat het schip door zijn toedoen kapseisde: nadat hij werd afgeleid door een telefoontje, lieten tweeëndertig mensen het leven in de Tyrreense Zee. Toch laten toeristen zich er niet door afschrikken: cruises blijven, jaren na ‘Love Boat’, tot de verbeelding spreken.

Katrien Depecker

‘Koppen XL’ toont vanavond de reportage ‘Le géant des mers’, dat ons meeneemt naar het grootste cruiseschip ter wereld. Loopt u even mee? Met haar zwembaden, klimmuur, minigolfterrein, ijsbaan, basketveld, death ride en binnentuin – die nederig ‘Central Park’ werd gedoopt – is de Oasis of the Seas een drijvende luxestad. De schuit, die één miljard euro gekost heeft, is vijf keer zwaarder dan de Titanic en honderd meter langer dan de Parijse luchthaven Charles de Gaulle. Sinds haar maiden voyage zijn alle 2700 cabines non-stop volgeboekt, wat ons na rijp beraad bij volgende existentiële vraag bracht: zijn cruises eigenlijk ook zo populair bij ons?


Bart Ruttten (CEO van All Ways Cruises) «Het is een booming markt: de laatste zes jaar is het aantal mensen dat op cruise gaat zelfs verdubbeld. Vorig jaar hebben zo’n zeventigduizend Belgen het ruime sop gekozen.

»Van de ramp met de Costa Concordia hebben we eigenlijk niks gemerkt. Integendeel: eind januari hebben we erg goede verkoopcijfers gehaald. Ik begrijp wel dat een gekapseisd schip sensationeel is, maar een cruise is, samen met het vliegtuig, één van de veiligste manieren om te reizen. En de veiligheid is zelfs nog verhoogd: vroeger werd er vierentwintig uur na vertrek met alle passagiers een reddingsoefening gedaan, nu doet men dat vooraf. Maar net zoals er af en toe een vliegtuig uit de lucht valt, gaat er door een menselijke dwaling soms weleens iets mis met een cruiseschip.

»Ook de crisis heeft de verkoopcijfers niet beïnvloed, want er bestaat een cruise voor elk budget. De prijs wordt bepaald door het type cabine: een binnenkajuit – zonder ramen, dus – is het goedkoopst, maar je kunt ook een luxesuite huren voor een viervoud van de prijs. En een vijfsterrenschip, waar je de ganse dag door champagne kunt drinken en kaviaar eten, is uiteraard een pak duurder dan eentje met drie sterren. Concreet: de goedkoopste riviercruise kost vijfhonderd euro, de goedkoopste zeecruise ongeveer de zeshonderd euro.»

HUMO Waaraan hebben cruises volgens jou hun populariteit te danken?

Rutten «Het is een unieke manier van reizen: je hoeft geen hotel of restaurant te zoeken, en je kunt op korte tijd veel verschillende landen bezoeken. De reisroutes van de schepen zijn afgestemd op het klimaat: in de zomer kun je naar IJsland, terwijl je ‘s winters kunt gaan opwarmen in de Caraïben. En wie pakweg naar de Noordkaap wil, maar vliegangst heeft, hoeft toch geen kruis te maken over zijn droombestemming.»

HUMO Honderden mensen samen op één schip: dat moet wel straffe verhalen opleveren.

Rutten «Ik kan me niet meteen een specifiek voorval voor de geest halen, maar laten we zeggen dat sommige passagiers zich weleens van kajuit vergissen (lacht).»

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234