Koppen XL: The Red Carpet Issue

In 'Koppen XL' mag Annelies Van Herck vanavond een Franse documentaire inleiden over rodeloperceremonies, en hoe die sinds midden jaren negentig de belangrijkste product placement-gelegenheden zijn geworden voor 's werelds grootste modehuizen.

Olivier Nicklaus (maker) «In 1995, een jaar na de release van 'Pulp Fiction', verscheen Uma Thurman op de Oscaruitreikingen in een jurk van Prada. Toen een tv-reporter haar vroeg hoe dat mogelijk was - Prada maakte toch prêt-à-porter, geen haute couture - antwoordde ze dat Prada die jurk speciaal voor haar ontworpen had. Het begin van een tijdperk: de modehuizen en juwelenmakers begonnen massaal actrices te betalen om hun waar te dragen op de rode loper. Actrices werden wandelende billboards.

»Die ontwikkeling loopt gelijk met de toenemende mediatisering van rodeloperevenementen. Er zijn steeds meer tijdschriftrubrieken over welke actrice dit jaar de mooiste dan wel de lelijkste jurk aanhad, en jaar na jaar staan er meer tv-ploegen op de rode loper. Begrijpelijk: de rodeloperceremonie van een evenement als de Oscaruitreiking haalt vaak meer kijkers dan de uitreiking zelf.»


HUMO Hoe komt dat?

Nicklaus «De bekende modehistorica Valerie Steele heeft daar in mijn documentaire een verklaring voor. Vroeger, in de tijd van Audrey Hepburn en Marlene Dietrich, waren sterren áltijd sterren: in de film én op straat liepen ze er glamoureus bij. Nu kleden steractrices zich zelden nog glamoureus in films, en gaan ze de straat op in teenslippers en oversized T-shirts - je kent de foto's. De enige plek waarop ze er nog als echte sterren uitzien, is de rode loper. Dáárom is het publiek zo gek op die beelden. Mensen willen wegdromen, hè?»


HUMO Wat vangt een beetje steractrice om een avond lang een jurk of juwelen van een bepaald merk te dragen?

Nicklaus «Neem een grote naam als Charlize Theron of Hilary Swank, en een evenement als de Oscaruitreikingen: dan spreken we toch over bedragen tot tweehonderdduizend dollar. Voor juwelen dan, want de juwelensector betaalt het best. In ruil wordt in het contract gestipuleerd dat de actrice heur haar dient op te steken, zodat haar oorbellen goed te zien zijn. En als ze armbanden draagt, moet ze veel gebaren maken tijdens de rodeloper-interviewtjes, zodat die armbanden duidelijk zichtbaar op en neer glijden.»


HUMO 't Is een job op zich.

Nicklaus «Absoluut, en voor sommigen zelfs hun énige job. Toen ik deze documentaire maakte, anderhalf jaar geleden, had Sharon Stone al lange tijd niet meer in een film meegespeeld. Zij verdiende de kost toen louter en alleen op de rode loper.

»Begrijp me niet verkeerd: ik wil die actrices niet veroordelen. De redenen waarom mensen geld nodig hebben, zijn privé. Het enige wat ik wil, is tonen hoezeer de rodeloperceremonie een business als een andere is geworden. Toch een spijtige evolutie, als je het mij vraagt.»


HUMO Missie vervuld!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234