null Beeld

Koppen XL: Tijd = geld

U dacht toch niet dat de economische crisis er bij iederéén inhakt? 'Koppen XL' richt zijn aandacht vanavond op mensen die er een half fortuin voor overhebben om te weten hoe laat het is.

'Tijd = Geld' (oorspronkelijke titel: 'La folie des montres', een productie van Tac Presse, in opdracht van France 5) vertelt u alles wat u altijd al wilde weten over peperdure horloges, hun unieke design, hun vernuftige techniek en vooral: hun puissant rijke kopers, al dan niet op zoek naar - het aloude verhaal - een nieuw verlengstuk van hun lul.

Alexis Veller (regisseur) «Dat ze veel geld neertellen voor een auto: ik zou het zelf niet doen - als ik het geld al had, natuurlijk - maar ik kan er nog inkomen. Een kasteel van een huis: idem, je lééft er tenslotte in. Maar een horloge van duizenden en in extreme gevallen zelfs van een honderdduizenden euro's: daarvan valt mijn mond echt open.

»Het mogen dan esthetische en technische pareltjes zijn, wat hun core business betreft - het aangeven van de tijd - zijn goedkopere exemplaren op batterijtjes niet minder nauwkeurig.

»Met de camera in de hand zijn we naar Parijs getrokken, waar steenrijke toeristen van over de hele wereld hun inkopen komen doen. Maar evengoed naar Zwitserland, waar elke inwoner bij wijze van spreken met een horloge in de maag geboren wordt.»


- Wat wou je precies te weten komen?

Veller «Of zo'n horloge voor de kopers méér voorstelt dan het zoveelste statussymbool. Blijkt van wel, voor sommige dan toch. Ik heb mensen ontmoet die lyrisch worden als ze het over het binnenwerk van zo'n horloge hebben: de echte verzamelaar spreekt zelfs over een klein kloppend hartje.

»Van horloges op batterijen gruwen ze, die hebben volgens hen geen ziel. Alsof je je een opblaaspop aanschaft in plaats van een échte vrouw: ze is misschien gewilliger en makkelijk weg te stoppen in de kast als je er geen zin in hebt, maar daar houdt het ook mee op (lacht).

»Ik heb een man uit Thailand ontmoet die thuis al ettelijke Rolexen had en maar blééf zoeken naar gloednieuwe, schier unieke exemplaren om aan zijn collectie toe te voegen. 'Iedereen in mijn familie,' zei hij, 'heeft mijn passie ondertussen overgenomen. Mijn zoon is vijftien en heeft al zijn eigen Rolex.

»En het is mijn grootste wens dat hij die passie later ook ooit zal doorgeven aan zijn zoon.' Qua levensles kan dat tellen, maar hij zag er geen graten in.»


- Enig idee wanneer en waar het allemaal begonnen is?

Veller «Ik heb het moeten opzoeken, maar het succes van de allerduurste horloges gaat terug tot de Eerste Wereldoorlog, toen ze populair werden bij de hoogste Franse bevelhebbers. Het bracht horlogemakers als Patek Philippe op het idee om limited editions op de markt te brengen, iets waar ze al snel in werden gevolgd door de concurrenten.

»Het vreemde is: polshorloges die over de toonbank gaan voor een getal met zes cijfers, brengen hun makers niet eens zo érg veel geld op. Daar zijn de research- en fabricagekosten te hoog voor. Ze worden vooral gemaakt om het bedrijf een air van exclusiviteit mee te geven.»


- Het probleem is echter: rijpe peren trekken wespen aan.

Veller «Welja. Rolex, Patek Philippe, Breguet, Cartier: het zijn gedroomde doelwitten voor vervalsers. Alleen: waar een vervalser van designkledij genoeg heeft aan een paar rollen textiel en een goed draaiende sweatshop, moeten deze jongens geraffineerder uit de hoek komen om al die kleine onderdelen na te bouwen en in elkaar te steken.

»Waarlijk: sommige fraudeurs hebben een savoir-faire opgebouwd waarmee ze gemakkelijk in de grootste bedrijven aan de slag zouden kunnen. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat hun producten wel degelijk minderwaardig zijn, tot grote wanhoop van de fabrikant, die zijn goede naam door het slijk gehaald ziet.

»En veel belangrijker nog: zijn omzet ziet dalen. Ze hebben dan ook besloten om de grote kanonnen boven te halen om er een eind aan te maken - iets waar ze mijns inziens nog niet geweldig in slagen, want de zwarte markt dijt nog steeds uit.

»Het grappige is - en dit zit om tal van redenen níét in de documentaire - dat sommige vervalsers de kwaliteit van hun product dermate hoog inschatten dat ze er niet mee inzitten om het op de zwarte markt als vervalsing aan te prijzen.

»Ik ken mensen die in China aangeklampt werden door vlotte jongens met de boodschap: 'Horloge kopen? Ik heb gekopieerde Rolexen en gekopieerde Breguets. Beter dan de echte!' (lacht) Je kan die mannen veel verwijten, maar niet dat ze geen lef hebben.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234