null Beeld

Koppensneller Herman Brusselmans: 'Studio Brussel is een centrum van muf ruikend testosteron'

Herman Brusselmans gaat iedere week op zoek naar het verhaal achter een opvallende kop in de krant of op een nieuwssite.

undefined

null Beeld

‘Dat is toch een ware schande. Iedere feminist en antiseksist moet hiertegen in het verweer komen, met mij op kop. Let op, zoals ieder normaal mens vind ik dat mannen veel betere muziek maken dan vrouwen, kinderen, homo’s, moslims, gehandicapten of dwergen, maar dat wil niet zeggen dat vrouwen minder aan bod dienen te komen in om het even welk programma waarin muziek wordt gedraaid.

Op de koop toe zijn er wel degelijk een aantal vrouwen die weleens een leuk voosje in elkaar geflanst hebben, en dan denk ik vooral aan Courtney Love, Linda Ronstadt, Ellen ten Damme, Hope Sandoval, Maria McKee en Lady Linn. Deze laatste, een goeie vriendin van mij, ging ik even bezoeken om haar inzake de muziekcatastrofe van Studio Brussel een hart onder de riem te steken. The Lady liet mij binnen in haar kleine doch propere woninkje en bood mij een kop koffie aan.

‘Graag met een koekje erbij, Lien,’ zei ik, ‘bij voorkeur een madeleintje.’ Ze verklaarde dat ze geen madeleintjes in huis had. Lap, dat begon al goed. Dan wil je eens een vrouw een hart onder de riem steken, en dan heeft ze niet eens madeleintjes in huis. Ze had wel nog een doos pralines staan die ze voor haar verjaardag had gekregen van haar nonkel Pierewiet en haar tante Ambroos. Ik merkte meteen dat er maar twee pralines meer in zaten. ‘Sorry, de rest heb ik zelf opgegeten,’ zei The Lady.

Nog zoiets: te veel pralines eten. Ergo, de meeste zangeressen zijn veel te zwaar en dat zou voor velen, hoewel dat in wezen af te keuren valt, een reden kunnen zijn om hun muziek links te laten liggen. ‘Is het oké als ik doorga met strijken?’ vroeg The Lady. ‘Doe maar,’ zei ik, ‘of je zangeres bent of niet, de strijk moet gedaan worden, dat weet ik ook wel.’ Terwijl The Lady een hemd van haar man streek, zei ik: ‘Je moet er je niks van aantrekken, Lien, dat je bijna niet op Studio Brussel komt.

Dat is een archaïsche radiozender met allemaal macho presentatoren, die de vinger al jaren niet meer aan de pols van de tijd hebben en die alleen maar rommel draaien van hun vriendjes zoals The Dewaele Brothers, dEUS, The Black Box Revelation en The Seatsniffers, kortom van die voorbijgestreefde bagger, die weliswaar door mannen is gemaakt en uitgevoerd, maar sinds 2002 zwaar op de zenuwen werkt. Toegegeven, met name The Black Box Revelation bestond nog niet in 2002, maar al bestonden ze nog niet in 1845, wat kan het ons schelen, de kwestie is dat Studio Brussel een centrum is van muf ruikend testosteron, en ik geef dit zendertje nog vijf jaar eer het uit de ether zal verdwijnen als een kreupele dief in de kille nacht. Ben je er zeker van dat je geen madeleintjes in huis hebt?’

The Lady bevestigde dit, voor mij een teken om m’n bezoek af te breken en in één ruk door te sjezen naar een ander vrouwelijk talent uit het Vlaamse land, Trixie Whitley. Of je het gelooft of niet, ook zij stond een hemd van haar man te strijken. Plus, die goeie ouwe Trixie had madeleintjes in huis. Ik at er een paar, en dan nog een paar, en ik zei: ‘Trixie, het is een ramp dat je niet aan bod komt bij Studio Brussel, maar eerlijk is eerlijk, je moet het ook een beetje bij jezelf zoeken. Het lawaai dat jij uit je gitaar en uit je bek laat krijsen, daar krijgt de doorsnee Studio Brussel-luisteraar, meestal een vent van rond de zestig jaar, vlammende hoofdpijn van. Zou je niet beter ’ns wat dimmen en pakweg een vrolijk, typisch Vlaams rockdeuntje uit je akoestische gitaar toveren?’

Trixie gaf toe dat dit een mogelijkheid was waarover viel na te denken, en als vrienden namen wij afscheid. Omdat ik toch in de buurt was, bezocht ik tevens Lara Chedraoui, de befaamde frontzangeres van Intergalactic Lovers, een band die, net omdat Lara een vrouw is, niet in de bovenste la ligt bij Studio Brussel. Ik vroeg haar: ‘Waarom sta jij geen hemd van je man te strijken?’ ‘Dat hij godverdomme z’n hemden zelf strijkt,’ zei Lara, en dat viel me wat van haar tegen, en onwillekeurig dacht ik: ‘Geen wonder dat je, met zo’n houding, als vrouw je muziek niet verkocht krijgt.’ En madeleintjes? Daar had Lara zelfs nog nooit van gehoord! Kortom, om het evenwicht te herstellen zullen zowel de vrouwelijke muzikanten als Studio Brussel nog veel water in hun wijn moeten doen.’

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234