Zolang Live Nation het Sportpaleis niet blokkeert voor andere organisatoren en hen dezelfde prijs aanrekent als voor henzelf: geen probleem.Beeld Photo News

Krijgt Live Nation een monopolie op de Belgische muziekmarkt?

Nu Live Nation zowat alle grote concertzalen in ons land in handen krijgt, vragen kleinere organisatoren zich af of de Amerikaanse entertainmentgigant geen té dominante positie krijgt. ‘Live Nation mag hier geen misbruik van maken en het Sportpaleis blokkeren voor andere spelers.’

Een bedrag is niet bekendgemaakt, maar de overname van de exploitatievennootschap Antwerps Sportpaleis is er één van de grote soort. Live Nation, dat vooral naam maakte als concertpromotor en organisator van festivals als Rock Werchter en Graspop, krijgt de uitbating van het Sportpaleis, de Lotto Arena, de Antwerpse Stadsschouwburg, Vorst Nationaal in Brussel, de Capitole in Gent en de Ethias Arena, het Ethias Theater en de Grenslandhallen in Hasselt in handen. In tegenstelling tot eerdere berichten maken andere delen van de Sportpaleis Group - zoals ticketingsysteem Tele Ticket Service en PSE Entertainment, dat Night of the Proms en Het Schlagerfestival organiseert - geen deel uit van de overname.

Docent Cultuurmanagement Dirk De Corte (UAntwerpen) spreekt van ‘een coup’ in het Belgische concertlandschap. 

De Corte «Tot nu toe baatte Live Nation geen venues uit in België. Nu krijgt het in één klap bijna alle grote concertzalen.’ Daarnaast beschikt Live Nation al langer over het ticketingsysteem Ticketmaster.»

Het is een strategie die de Amerikanen wereldwijd nastreven, weet Katia Segers, Vlaams Parlementslid voor sp.a en docente Cultuurbeleid aan de VUB. 

Segers «Live Nation is begonnen als een traditionele organisator van concerten. Daar is later het management van artiesten, de uitbating van venues en de ticketverkoop bijgekomen. Op die manier beheert het elke stap in het proces tussen klant en artiest. In de risky business die cultuur is, is het de meest efficiënte manier om te overleven.»

Gratis muziek

Bovenal heeft Live Nation zo een bijzonder dominante positie verworven. 

Segers «Daar werd al voor gewaarschuwd toen het bedrijf begin jaren 2000 Rock Werchter en concertpromotor Make It Happen verwierf. Met één speler die boven alle andere uittorent, loert een monopolie om de hoek. En dat brengt heel wat risico's met zich mee. Zo zou Live Nation in z'n eentje kunnen beslissen om de tickets fors duurder te maken. »

De Corte «Die prijzen stijgen sowieso al, door verschillende factoren. Vroeger gingen artiesten op tournee om hun nieuwe cd te promoten, nu gebeurt het omgekeerde: muzikanten geven hun muziek praktisch weg om reclame te maken voor hun concerten. Want het verdienmodel ligt nu in het livecircuit. Artiesten worden met andere woorden duurder. Stel dat over vijf jaar blijkt dat de prijzen nog verder gestegen zijn, zal het moeilijk zijn om te zeggen dat het simpelweg de schuld van Live Nation is.»

Niet rooskleurig

Wat wel gegarandeerd moet worden, is dat alle spelers het spel spelen volgens dezelfde regels. Als uitbater van zalen zal Live Nation voortaan de huurprijs bepalen die andere concertpromotoren moeten betalen. ‘Zij moeten een marktconform tarief garanderen’, stelt De Corte. ‘Maar hoe maak je dat transparant?’

Heel concreet. Stel dat Greenhouse Talent, een concurrent van Live Nation, een optreden van Neil Young wil organiseren in het Sportpaleis, moet het daarvoor betalen aan 'de vijand'. 

Pascal Van de Velde (Greenhouse Talent) «Op zich heb ik daar geen probleem mee. Maar Live Nation moet ons dan wel dezelfde prijs aanrekenen als het voor zichzelf doet. Het mag zijn dominante positie niet misbruiken, ook niet door bijvoorbeeld het Sportpaleis te blokkeren voor andere organisatoren.»

Het huidige management van het Antwerps Sportpaleis zou de komende jaren aanblijven, heeft Van de Velde opgevangen. 

Van de Velde «Opdat de objectiviteit bewaard wordt. We zullen zien wat de toekomst brengt. Maar je begrijpt dat wij die niet door een rooskleurige bril tegemoetzien.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234