Kurt Overbergh

AB-directeurKurt Overbergh

Kurt Overbergh: ‘Veel cultuurhuizen zullen aan deze crisis ten onder gaan’

Kurt OverberghBeeld Photo News

Na de aanslagen in Parijs in november 2015 ging Brussel in lockdown. ‘De deuren van de AB sloten tien dagen, we leden 200.000 euro verlies en hadden twee jaar nodig om daarvan te bekomen.’ Kurt Overbergh, artistiek directeur van de AB, probeert de gigantische financiële klap van de coronacrisis in de cultuursector in te schatten. ‘Ik vrees dat we ditmaal minstens veertig dagen zullen sluiten. Maak de rekening maar.’

Kurt Overbergh programmeert al sinds 1997 de affiche van AB. Nog nooit stond hij voor een grotere uitdaging.

Kurt Overbergh «Het begon op maandag 9 maart, toen de regering het advies gaf om geen optredens voor meer dan duizend mensen te organiseren. Wij reageerden instinctief: ‘No way, mensen hebben nood aan positivisme!’ We zochten naar creatieve manieren om de capaciteit van onze shows te verkleinen en zo toch te laten doorgaan.

»Alleen, dag na dag zagen we  de ernst van de epidemie beter in. We begonnen te beseffen hoe gevaarlijk het was om grote groepen mensen samen te brengen. Dit voelde anders dan de aanslagen: ditmaal is íédereen medeverantwoordelijk voor het beloop van deze crisis. In de voormiddag van donderdag 12 maart hebben we contact opgenomen met de hele sector, van de Bozar over de Roma en de Trix tot zelfs Paradiso in Amsterdam. We hebben toen gezamenlijk beslist: we wachten geen landelijk verbod op concerten af, we doen de deuren gewoon zelf dicht. We hebben, samen met virologen en andere specialisten, de politici voor blok gezet. Tegen de avond werden de nieuwe maatregelen door de regering afgekondigd.»

HUMO Het verbod op evenementen geldt tot en met 3 april. Zie je de deuren in de paasvakantie weer opengaan?

Overbergh «Mij ga je niet wijsmaken dat op 4 april plots alles weer oké zal zijn. Wij zijn al alternatieve data aan het zoeken voor de concerten in april.

»Wij zullen pas écht afzien als er ook in mei geen optredens mogen plaatsvinden. We hebben momenteel al vijftig optredens verzet naar mei en juni: vervelend, maar uiteindelijk kunnen ze nog steeds plaatsvinden. Maar de shows in mei kunnen we niet meer verplaatsen: daarvoor zit de agenda voor de rest van het jaar gewoon te vol. Vanaf dan zullen we serieuze verliezen leiden: ik schat zo’n 15.000 euro per dag, en dat lijkt me zelfs aan de lage kant. En dat terwijl de staat serieus knipt in onze subsidies: cultuur is duidelijk geen prioriteit voor hen. Dan is het moeilijk om nog vrolijk te blijven.»

HUMO South by Southwest (SXSW), het beroemde showcasefestival in Amerika, heeft hun editie afgelast en meteen daarop een derde van hun personeel ontslagen.

Overbergh «Dat is de realiteit. Ik kan me inbeelden dat er meerdere culturele organisaties in België aan deze crisis ten onder zullen gaan. Wijzelf nemen nu allemaal onze overuren en deels verlofdagen op, maar daar kom je maar zover mee. Technische werkeloosheid loert om de hoek. We maken ons bovendien zorgen over onze toeleveringsbedrijven. Onze koks, onze horecaploeg, onze stagehands – mensen die al meer dan twintig jaar deel uitmaken van ons schone huis – willen we niet in de steek laten.»

HUMO SXSW had een annulatieverzekering afgesloten, maar die dekte epidemieën niet.

Overbergh «Wie had dat ook zien aankomen!? Zo’n verzekering kost nochtans veel geld, dat heeft pas zin voor optredens op het niveau van een Sportpaleis. Wij hebben slechts een capaciteit van tweeduizend mensen: een optreden in de AB levert niet het grote geld op.»

HUMO Eefje de Visser moest haar nieuwe plaat, waar ze vier jaar aan heeft gewerkt, donderdag 19 maart komen voorstellen in de AB. De show werd nu verzet tot in juni.

Overbergh «Ik maak me veel zorgen over onze muzikanten. Artiesten werken jaren toe naar een album en de bijbehorende shows. Festivalprogrammatoren komen vaak naar releaseshows om uit te zoeken wie ze moeten boeken. Eefje verliest nu haar momentum. Dat moet, nog los van de financiële miserie, ellendig zijn.»

HUMO Heeft een programmator tijdens een lockdown nog iets omhanden?

Overbergh «Ik boek momenteel geen nieuwe groepen meer. Het aanbod is praktisch verdwenen: geen enkele artiest is op zoek naar nieuwe shows, ze zijn allemaal bezig met hun geplande optredens te verplaatsen. Ik moet nu vooral moeilijke keuzes maken. We waren bijvoorbeeld van plan om de IJslandse componiste Hildur Guðnadóttir, die een Oscar heeft gewonnen voor haar soundtrack van ‘Joker’, in een industrieel pand te laten spelen: een unieke belevenis maar ook een verlieslatende show, die in normale omstandigheden gefinancierd wordt door onze optredens in de grote zaal. We hebben de gesprekken met Guðnadóttir op pauze moeten zetten.

 »Ik was trouwens zelf van plan om op het podium te staan dit jaar. Ik werk namelijk aan een voorstelling waarin ik tien autobiografische kortverhalen vertel die op één of andere manier altijd bij Nick Cave aanbelanden. De try-out in Brugge valt al weg. Ah, misschien komt het coronavirus nu in mijn show terecht.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234