La fille de Brest

Onze nieuwe huisdokter heet Sidse Babett Knudsen.

In ‘La fille de Brest’ dokkert er géén Transformer op u af, flitst er géén Power Ranger door het zwerk of breekt er géén Avenger door de geluidsmuur. Wie in dit op waargebeurde feiten gebaseerde drama wél als een oorlogsmachine door het beeld dendert, is Sidse Babett Knudsen, u beter bekend als premier Brigitte Nyborg uit ‘Borgen’. Zij vertolkt Irène Frachon, een dokter uit Brest die anno 2009 tot de schokkende vaststelling komt dat de inname van Mediator, een medicament dat ervoor zorgt dat de kilo’s eraf vliegen en dat dan ook erg populair is bij zwaarlijvige patiënten, kan leiden tot een slecht functionerende hartklep.

Als een soort Erin Brockovich in een witte doktersjas, maar dan zonder de push-upbeha, begint de goede dokter aan een gevecht om het medicament uit de handel te laten nemen: niet met bazooka’s of granaten in de hand, maar met behulp van statistische gegevens die moeten bewijzen dat wie die pillen slikt, riskeert dood te vallen. Irène voegt zich aldus bij die dappere individuen die bij het aanschouwen van onrecht niet bij de pakken blijven zitten maar tot actie overgaan.

Jammer genoeg is haar lot hetzelfde als dat van veel klokkenluiders: de gezondheidscommissie klasseert het dossier (‘We kunnen de vergunning voor een commercieel geneesmiddel niet zomaar intrekken’), de farmareus maakt haar belachelijk, de overheid blijft doof voor het schandaal, de pers neemt haar niet ernstig. De uitdaging voor regisseuse Emmanuelle Bercot moet niet min zijn geweest: hoe puur je immers een entertainende film uit een medische kwestie waarin tijdens eindeloze meetings en vergaderingen voornamelijk wordt gegoocheld met termen als dubbelblinde gerandomiseerde patiënt-controle-onderzoeken, combinatietherapieën en oddsratio’s? Het antwoord: door in te zoomen op de menselijke details, zoals in die scène waarin één van Irènes medestanders (Benoît Magimel) zich vlak voor de aanvang van een cruciale hoorzitting kapot van de zenuwen opsluit in het toilet. En door de hartslag van de film licht en speels te houden, zoals wanneer Irène in een burlesk tafereeltje met haar team vast komt te zitten in een draaideur.

De grootste troef van ‘La fille de Brest’ is evenwel de verrassend goed Frans sprekende Sidse Babett Knudsen: zette deze prachtige actrice in ‘Borgen’ een sterke maar beheerste vertolking neer, dan zien we haar hier door de ziekenhuisgangen banjeren met een heftigheid waar zelfs Wonder Woman voor zou terugdeinzen. Persoonlijke bekentenis: van vrouwen met een stethoscoop raakt ons cardiovasculair systeem altijd een beetje van slag. De lange strijd die het meisje uit Brest diende te leveren, geeft wat ons betreft aanleiding tot een behoorlijk ontnuchterende conclusie, namelijk dat de geneesmiddelenindustrie, die in een ideale wereld de onwankelbare bondgenoot zou moeten zijn van de volksgezondheid, zich in de realiteit in sommige gevallen uit puur winstbejag gedraagt als de ijskoude doodgraver van de patiënt. Het moment waarop Irène tijdens een autopsie het tot de afmetingen van een rugbybal opgezwollen hart van één van haar overleden patiënten in de handen krijgt gepropt, maakt de ontzetting die in haar ogen staat te lezen letterlijk tastbaar. Als het goed is, zal haar verontwaardiging ook de uwe zijn.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234