null Beeld

La fleurière

Doorkijkparaplu meebrengen!

In ‘Den of Thieves’ beroven enkele dieven een filiaal van de Amerikaanse nationale bank door de klanten te gijzelen en de flikken aan de praat te houden terwijl ze het hazenpad kiezen door de riooltunnels. In ‘Hurricane Heist’ maken de schurken gebruik van enkele hackers, een omgekochte sheriff en zelfs van een tornado om diezelfde nationale bank te kunnen binnendringen. De drie mannen uit de Belgische film ‘La fleurière’ pakken het iets eenvoudiger aan: zij proberen vanuit de achterkamer van een bloemenwinkel een ouderwetse tunnel te graven richting Nationale Bank van België.

Het langspeelfilmdebuut van Ruben Desiere heeft geen vlammende kogelregens of kletterende achtervolgingen in de aanbieding, laat staan een allesvernietigende windhoos, maar wel een stevige drache nationale. We zitten hier immers niet in de Vlaamse versie van een Amerikaanse heist movie, maar in een minimalistische, op kunstige getijden wiegende lowbudgetfilm, wat erop neerkomt dat we in lang aangehouden shots naar drie gravende mannen zitten te kijken – alle drie in treurige trainingsjasjes en rafelige jeansbroeken met gaten – terwijl we aldoor het geroffel van de neerplenzende regen horen.

De actie blijft in ‘La fleurière’ hoofdzakelijk beperkt tot een hand die af en toe uit het gat verschijnt: ‘Geef de lamp eens.’ De ogenschijnlijke zinloosheid van de hele onderneming – de tunnel lijkt maar niet te vorderen en de wolkbreuk lijkt wel jaren te duren – doet zelfs denken aan de absurditeit van Samuel Becketts ‘Wachten op Godot’. Terwijl ze met hun spade en hun pikhouweel in de weer zijn, of terwijl ze op stoelen zitten te wachten op het einde van de regen, voeren de drie mannen – Desiere werkte niet met professionele acteurs, maar met drie Slowaakse Roma-zigeuners – gesprekken over de degelijkheid van het verwarmingstoestel dat ze zich hebben aangeschaft en over wat het betekent om Roma te zijn: ‘Er is nergens een toekomst voor ons. Wij, de Roma. Waar we ook gaan, niemand wil ons.’

Je voelt de jonge cineast geregeld zoeken en tasten naar de juiste sfeer en de juiste shots, maar het verhaal culmineert niettemin in een geweldig beeld – de money shot, zou je kunnen zeggen – van een been dat uit een gat in de muur komt priemen. Een langspeelfilmdebuut dat op de beste momenten op ons neerdaalde met de kracht van een vreemde droom.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234