null Beeld

La Vie Moderne

Documentairemaker Raymond Depardon trok met zijn camera naar de Franse hooglanden, naar verafgelegen hofstedes waar zelfs de melkwagen allang niet meer passeert, en kwam terug met een reeks elegische portretten (gefilmd in het prachtige scoopformaat en af en toe ondersteund door wondermooie muziek van Gabriel Fauré) van mensen van een uitstervend ras: landbouwers.

De meesten onder hen zijn even zwijgzaam als de winterse landschappen die hen omringen, maar af en toe zet er eentje z'n ziel op een kier en dan komen er prachtige verhalen los. De ontmoeting met hoevenaar Abel Jean Roy en zijn nietsnut van een zoon Daniel is zelfs hilárisch ('Imbeciel!'), maar over het algemeen is de toon droef en melancholisch: 'Ik kan het werk niet meer aan,' horen we een stokoude boer verkondigen, 'en er is niemand meer om voor de dieren te zorgen.' We werden er zowaar even stil van.

De meeste films zijn als plakjes worst. 'La vie moderne' is een plakje Leven.

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234