null Beeld

Lady Gaga blootgelegd: is de rockster van morgen een popster?

Voor iemand 'Wat zullen we nu krijgen?!' kon
roepen, raasde Lady Gaga naar de
status van superster. Niet Madonna,
maar zij is anno 2011 de Queen of Pop.

undefined

Feit: Lady Gaga (echte naam: Stefani Joanne Angelina Germanotta, leeftijd: vijfentwintig) is de
onbetwiste heerseres van het digitale tijdperk in de muziek. Op Twitter steekt
ze met tien miljoen followers
iedereen de loef af. Op Facebook heeft ze tweeëndertig miljoen fans. Op YouTube
was ze de eerste artiest die de kaap van een miljard views overschreed, en ze had daarvoor genoeg aan drie clips (die
bij 'Just Dance, 'Poker Face' en 'Bad Romance'). En toch voelt Lady Gaga zich
een loser.

In ieder interview hamert Lady Gaga erop: 'Ik leef
voor mijn fans.' Ze is hun zelfverklaarde Mother
Monster.
Een lelijk eendje dat gepest werd op de privéschool Convent of the
Sacred Heart in Manhattan, waar ook Paris
en Nicky Hilton rondliepen, en dat nu alle andere lelijke eendjes naar het
beloofde land van de zelfexpressie leidt. 'Wees trots op je weirdness': dat is haar boodschap.
Eerder dit jaar zei ze in Vogue: 'Ik was het meisje dat in de gang werd
nageroepen: 'Slet, lesbo, bitch, nerd!' Dat werd gepest met haar grote neus.
Een outcast. Maar ook een rebel: ik klom uit het raam, ging naar clubs,
experimenteerde met drugs, alcohol, oudere mannen, jongere mannen, noem maar
op. Dat rotjoch zie ik nu terug in mijn
fans.

De eeuwige vergelijking Madonna-Lady Gaga te
wijten aan het machtsvacuüm tussen die twee: na Madge was het láng wachten op
een waardige opvolgster voor de poptroon. Tot 8 april 2008, om precies te zijn,
toen Gaga haar debuutsingle 'Just Dance' uitbracht.

En dan
is er die andere discussie over 'Born This Way', de single: het kleinste kind
hoort dat het een hondsdolle rip-off is van 'Express Yourself', de
Madonna-hit uit 1989. Daarmee is Gaga niet aan haar proefstuk toe: het best van
al ripte ze Madge al in 'Alejandro', haar van zuiderse devotie (beide
zangeressen hebben Italiaanse roots) overlopende antwoord op 'La Isla Bonita'
en 'Like a Prayer'. Maar pas echt onvergeeflijk is dat Gaga dit keer bij hoog
en bij laag blijft beweren dat er van kopiëren geen sprake is. 'Ik ben gewoon
niet stom genoeg om zoiets te doen. Ja, die songs hebben hetzelfde
akkoordenschema,' zei ze in NME, 'maar in de discomuziek is dat al vijftig
(sic) jaar in trek.' Meteen het domste wat ze al liet optekenen.

Voor Gaga's klim naar de top was haar imago
minstens zo bepalend als haar muziek. Denk maar aan de vleesjurk, de met Kermit
de Kikkers bezaaide poncho, de rode latexjurk (met bijpassende ooglappen)
waarin ze een reverence deed voor Queen
Elizabeth
. Of aan de clips van 'Paparazzi' (met een choreografie op
zilveren krukken in een robotjurkje van Thierry
Mugler
) en 'Bad Romance' (met onder meer Armadillo-schoenen van wijlen Alexander McQueen). Of de artdirection
door Hedi Slimane van haar ep 'The
Fame Monster'.

Maar ook in Haus of Gaga, de verzamelnaam van het
leger creatieven onder leiding van modeontwerper Nicola Formichetti, lijkt er enige metaalmoeheid in te treden. Komt
het omdat Formichetti tegenwoordig zijn tijd moet verdelen tussen Gaga en het
modehuis van Mugler, waarvan hij onlangs creatief directeur werd? Feit is dat
de door hem en fotograaf/regisseur Nick
Knight
gedraaide video bij 'Born This Way' faalt in z'n opdracht: de
unheimliche esthetiek van Fever Ray
(alias Karin Dreijer van The Knife, zie haar titelloze debuut uit
2009 en de clip bij haar single 'If I Had a Heart') naar de grote massa
vertalen. De gelijkenissen zijn niet van de lucht - met voorop die geschminkte
doodshoofden - maar 'Born This Way' is meer een slechte remake van 'The Rocky
Horror Picture Show' dan wat anders. En in de clip bij 'Judas' rukt Gaga uit met
een motorbende, als een futuristische Janis Joplin, compleet met een dirty red bandana, maar even later volgt
de ontnuchtering: een brave choreografie die doet denken aan Shakira.
Dat
graaien en grabbelen, herkauwen en hervormen, maar ook weggooien, vergeten en
vervangen, allemaal even ongeduldig, schaamteloos en oppervlakkig: het typeert
de YouTube-Twitter-Google-generatie die Lady Gaga voortbracht. Mode, pop,
kunst, rock... Haar fans vragen zich nog sneller dan haar af: what's next? Het razende tempo waarmee
ze haar opgang maakte, wordt nu onvermijdelijk tegen haar gebruikt. Maar als we
haar mogen geloven, aanschouwen we slechts het voorspel van het echte werk.
'Nog zeker dertig jaar wil ik doorgaan,' onthulde ze op Twitter. 'Voor mijn beautiful Little Monsters.'

undefined


U leest het volledige artikel op dinsdag 24 mei in Humo 3690/21.

LONDON LIVE (met Lady Gaga)

Acht | zaterdag 28 mei | 02.25 u.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234