Lalalover - The Runner
'Met 'Heliotropic' overtreft Lalalover het nochtans allesbehalve te versmaden verzamelde oeuvre van Das Pop. Vanaf vandaag wordt een foto van ondergetekende als vogelpikschijf gebruikt in een repetitiekot aan de Gentse Oude Beestenmarkt, maar laat het voor Das Pop een aansporing zijn om ons met een nóg betere plaat de mond te snoeren.' Dat schreven wij drie jaar geleden, en terwijl we - zucht! - nog altijd op een nieuwe Das Pop wachten heeft Lalalover, pseudoniem van ex-Popper Tom Kestens, alweer een verse worp songs uit: 'The Runner'.
De amateurpsycholoog in ons meent de sporen te horen van de persoonlijke problemen waarmee Kestens de afgelopen jaren heeft geworsteld. Maar what doesn't kill you makes you stronger: zijn bijna geïmplodeerde relatie biedt wél stof voor enkele van de fijnste songs op 'The Runner'. Zoals 'To Love Me' en natuurlijk 'A Woman Saves a Man', dat er niet toevallig tweemaal op staat: 'Clap your hands, clap your hands / A woman saves a man' zingt hij vol overtuiging. En die man wil op zijn beurt de planeet redden (Kestens was één van de drijvende krachten achter het benefiet People for Earth): de teksten van 'Rebel Blood', 'Illegal Girl' of 'Who's Gonna Save Us?' laten aan duidelijkheid niets te wensen over, al zijn ze subtiel genoeg om niet prekerig te klinken.
Ook muzikaal is 'The Runner' een stuk weemoediger: de pop is minder energiek en de soul meer getemperd. Steely Dan ('Candy Song') en de stem van Bill Withers ('The Runner' of 'The Beau Ideal', een zinnenprikkelend duet met Eva Schampaert) zijn niet te loochenen invloeden, evenmin als Marvin Gaye ('To Love Me'). 'The Runner' grijpt minder snel naar de keel als 'Heliotropic' - de verrassing is weg, de songs zijn complexer - maar is per saldo even bevredigend.