null Beeld

Lambchop - Damaged

'Damaged' is de cd waarop Kurt Wagner zijn annus horribilis documenteert. Over de oorzaak daarvan wilde hij drie weken geleden in Humo 3439 geen woord lossen, maar ondertussen is bekend geraakt dat de man kanker heeft gehad (en, aan de röntgenfoto van zijn mond te zien, ook problemen met zijn gebit).

Christophe Verbiest

Maar als we op basis van 'Damaged' een gokje hadden moeten wagen, hadden we onze zuurverdiende centen ingezet op een stukgelopen relatie. Je struikelt hier over de brokken, er wordt met hartzeer teruggekeken op wat niet meer is, en het schuldgevoel waait je in minstens de helft van de songs tegemoet. Maar omdat aan het eind van elke song steevast een streepje hoop gloort, is 'Damaged' per saldo nooit deprimerend.

undefined

In de loop van negen platen heeft Lambchop een eigen muzikale taal ontwikkeld: veel country, maar ook southern soul, af en toe een toefje rock en - dat wordt weleens vergeten - ambient, die ditmaal geleverd wordt door het duo Hands Off Cuba. Niet dat Lambchop nu opeens elektronisch gaat: de geluidjes tussen de nummers klinken zo organisch en natuurlijk dat je pas bij het lezen van het cd-boekje beseft dat een andere band met de muziek aan de haal is gegaan. Hands Off Cuba heeft ze dan ook gemaakt met stukjes en brokjes van de andere songs op de cd.

Nog meer extra krachten: een stel strijkers verhoogt het melancountry-gehalte van de cd, zoals in 'Fear' en het verontrustende 'The Decline of Country and Western Civilization' - het is van de tien jaar oude song 'The Militant' geleden dat Wagner nog zo kwaad klonk. 'Prepared [2]' lijkt weggelopen uit de pianoplaat 'Is a Woman'. Maar onze ultieme favoriet is 'I Would Have Waited Here All Day', geschreven voor souldiva Candi Staton (een titelloze compilatie uit 2004 op het Honest Jons-label is essential listening). Hopelijk neemt Staton het nog eens op, maar ondertussen trekt Wagner zich er prima mee uit de slag, als een huissloof die op haar man wacht. Allemaal samen: met die falset van hem is dat niet moeilijk, maar het gekke is: hij zingt op de hele plaat opvallend laag, 't is zelfs vaak meer met-een-melodieuze-stem-vertellen dan echt zingen.

Ondanks het laidbacke tempo laat 'Damaged' zich niet lui liggend in de hangmat savoureren: er is veel concentratie voor vereist, en bij voorkeur ook een koptelefoon, zodat de vele subtiele, haast onhoorbare details niet verloren gaan. En dan nog heeft deze plaat tijd nodig. Na vijf keer luisteren dachten we dat de magie van Lambchop voorgoed uitgewerkt was, na tien beurten vonden we drie sterren niet overdreven, na twintig lapten we er nog een halve ster bij, en als u het ons volgende maand vraagt, wie weet hoeveel superlatieven we dan uit ons nochtans niet lichtzinnig geopende foedraal met complimenten opdiepen. Mánnen!

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234