null Beeld

Lana Del Rey, helemaal vrij: 'Dat typetje was mijn kruk. Ik leunde erop om mezelf vol vertrouwen te tanken'

Lana Del Rey wil niet langer de Morticia Addams van de popmuziek zijn. Haar vorige platen barstten van tragedie, liefdesverdriet, Weltschmerz en verraad, en ze goochelde steeds met titels als ‘Ultraviolence’, ‘Born to Die’ en ‘The Blackest Day’. Nu heet haar nieuwe plaat ‘Lust for Life’, haar nieuwe single ‘Love’, en wil ze het naar eigen zeggen alleen nog maar over hoop hebben. ‘Mijn plaat weerspiegelt hoe ik me voel.’

'Nadenken over wat belangrijk is, lukt me het best wanneer ik met mijn Jaguar door Los Angeles rijd'

Del Rey erkent dat ze haar alias – de femme fatale uit haar songs, de marionet van een sluw management en briljante producers – niet meer nodig heeft. ‘Dat typetje was mijn kruk. Ik leunde erop om mezelf vol vertrouwen te tanken. Het was mijn nicotinepleister; nu ben ik volledig afgekickt.’

- Wat is er aan de hand?

Lana Del Rey (32) «Ik heb meer genoten van de opnames van deze plaat dan voorheen ooit het geval was. Misschien omdat ik nu meer mensen heb uitgenodigd om samen te werken? Ik ben ook wat ouder geworden: ik heb meer ervaring, meer zelfvertrouwen en meer dan ooit het gevoel dat ik de vrijheid heb om mezelf te zijn. Wie wil weten hoe mijn leven er momenteel uitziet, moet naar ‘Lust for Life’ luisteren.»

- In de tekst van de titeltrack doe je al je kleren uit terwijl je danst op de ‘H’ van het Hollywood-sign. Is dat voor jou een doordeweekse dinsdag?

Del Rey (lacht) «Je zal me niet geloven, maar een paar maanden geleden heb ik dat nog gedaan. De song had ik toen al geschreven, dus dat was een geval van life imitates art. Of toch bijna: het was niet óp het Hollywood-sign, wel in de buurt ervan. Ik weet ook niet of je het nog dansen kon noemen (lacht). En meer details geef ik niet prijs.»

- Op ‘Beautiful People, Beautiful Problems’ ga je in duet met Stevie Nicks van Fleetwood Mac.

Del Rey «Ik ben een grote fan. Ze is bevriend met Rick Nowels, mijn producer en partner in crime: ze kent hem al sinds zijn 13de. Hij schreef ook mee aan ‘I Can’t Wait’, één van haar solohits uit de jaren 80. Terwijl Rick en ik aan ‘Lust for Life’ werkten, beseften we ineens op dat we al songs met The Weeknd, met Sean Lennon en met A$AP Rocky hadden opgenomen, maar nog geen enkele met een andere vrouw. We begonnen te brainstormen over welke vrouw het meest geschikt zou zijn, en we kwamen ongeveer tegelijk op dezelfde naam: Stevie. She’s so great. Ik kende haar vooraf niet persoonlijk, nu is ze een vriendin.»

undefined

- Nicks is een icoon van de jaren 70: ik wed dat je dat een aantrekkelijke associatie vond.

Del Rey «Ik hou van de seventies, zeker. En van de Zuid-Californische muziek van toen. Fleetwood Mac, The Eagles, love it. Ik trek in Los Angeles vaak op met muzikanten in wier muziek je duidelijk diezelfde invloeden kan horen: Father John Misty, zijn producer Jonathan Wilson... Fijne mensen, goeie vrienden.»

- En hoe is Sean Lennon op ‘Lust for Life’ terechtgekomen?

Del Rey «Toen ik net aan de plaat begonnen was, zat ik veel naar oude platen van The Shangri-Las en The Beatles te luisteren, en die sfeer is ook in mijn song ‘Tomorrow Never Came’ geslopen. Omdat de tekst van dat nummer over John Lennon en Yoko Ono gaat, vond ik het grappig en gepast om Sean Lennon te laten meezingen. Hij was zo leuk en ontspannen. Hij zei dat, toen ik hem opbelde, hij zich nét had voorgenomen om die dag iets speciaals te doen (lacht). Perfecte timing.

»’Tomorrow Never Came’ is één van de weinige nummers die ik heb geschreven waarin ik het níét over mijn eigen ervaringen heb. Maar door Sean erbij te betrekken, werd het toch weer persoonlijk. Als ik nu naar de song luister, zie ik The Dakota voor me, waar Yoko woont. En Central Park, met de Strawberry Fields. Erg New Yorks.»

- ‘Lust for Life’ is je vierde plaat sinds je doorbraak in 2012. Wat doe je als je geen platen maakt?

Del Rey «Leven! Op straat lopen. Kijken wat andere mensen aan het doen zijn, en naar hen luisteren. Ik neem dat in me op, verwerk het en puur er muziek uit. Ik heb ook veel meditative time. Daar hou ik van.»

- Met ‘meditative time’ bedoel je mediteren?

Del Rey «Nee. Ik bedoel dat ik veel nadenk over welke dingen belangrijk voor mij zijn. En dat lukt me het best wanneer ik met mijn Jaguar door Los Angeles aan het rijden ben.»


Kop in het zand

- Je zou voor het eerst gelukkig zijn in een relatie.

Del Rey «Ik heb ingezien dat ik vroeger altijd op egoïstische mannen viel, die mijn noden nooit vóór die van henzelf konden plaatsen. In muziektermen: ik wou altijd met de fucking frontman van de band mee naar huis (lacht). Ooit schrijf ik een boek met de titel ‘De vloek van de frontman en waarom je altijd een relatie moet beginnen met de bassist’.»

- Je blijkt op deze plaat soms ook een boze, fulminerende, politiek geëngageerde zangeres te zijn.

Del Rey «Voor het eerst in mijn carrière heb ik mijn eigen teksten gecensureerd. Meestal zeg ik wat ik voel, en that’s it. Nu was ik een paar keer te ver gegaan. Ik wil niet nog meer negativiteit de wereld insturen, het is al erg genoeg.»

- Eerder dit jaar heb je via Twitter een heksenspreuk verstuurd en daarmee een vloek over Donald Trump uitgeroepen. Heeft het gewerkt?

Del Rey «Geen idee. Wat denk jij?»

- Ik heb de indruk dat hij nerveus aan het worden is.

Del Rey «Mensen zeggen: hij toont nu eindelijk zijn ware gelaat.

»Mijn spreuk was een soort grap, en tegelijk ook weer niet. Trump heeft zoveel mensen zoveel schade berokkend, nú al. Ik hoop echt dat het niet nog veel erger wordt.»

- ‘Lust for Life’ is je eerste plaat met expliciet politieke teksten erop.

Del Rey «Is dat raar? Alle artiesten die de voorbije achttien maanden een plaat hebben gemaakt en daarop géén commentaar gaven op wat in ons land aan de gang is: díé zijn raar. Zij steken hun kop toch in het zand? Ik zei al: ik maak platen over hoe ik me voel en wat ik denk, en mijn bezorgdheid is een groot deel van wie ik op dit moment ben. ‘Change’ is de laatste song die ik voor de nieuwe plaat geschreven heb. Ik zing ‘There’s something in the wind / I can feel it blowin’ in / It’s coming in softly / On the wings of a bomb’. Bommen zijn sinds de jaren 80 niet meer zo prominent in het nieuws geweest. Nu laatst weer met de kerntesten van Noord-Korea.»

- Iets minder subtiel is ‘God Bless America – And All the Beautiful Women in It’.

Del Rey (denkt na) «De meeste vrouwen die ik ken, vragen zich af of ze nog veilig zijn in een land met Trump als president, en of ze wel gezien worden voor wie ze zijn. ‘God Bless America’ is mijn manier om aan al die dappere vrouwen die het voorbije halfjaar hebben meegestapt in één van de vrouwenmarsen te zeggen: ‘Ik sta aan jullie kant. Ik voel wat jullie voelen.’ Of toch een poging in die richting.»

- Dwayne ‘The Rock’ Johnson stelde zich vorige week officieel kandidaat voor de volgende presidentsverkiezingen in Amerika. Misschien moet jij het ook eens proberen. Zou Amerika tegen die tijd wél klaar zijn voor een vrouw aan de macht?

Del Rey «Ik hoop vooral dat de tijd dan rijp is voor iemand die de waarheid vertelt.»

© Ken Summit / The Interview People

‘Lust for Life’ verschijnt op 21 juli bij Interscope Records.

null Beeld
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234