null Beeld

Lana Del Rey - Ultraviolence

Wanneer Lana Del Rey in ‘Brooklyn Baby’ de zinsnede ‘They say I’m too young to love you’ zingt, lijkt het alsof ze heel graag Lolita genoemd zou worden. ’t Klinkt mooi, maar uit de mond van een achtentwintigjarige ook vreemd en geforceerd; alsof Pieter De Crem in ‘Reyers laat’ ineens ‘Deze ochtend nog eens goed gescheten’ zou zeggen. Dat ongemakkelijke sfeertje dooradert de hele plaat: Del Rey wil nog steeds gelijke delen Nancy Sinatra en Jessica Rabbit zijn, maar kan minder goed verbergen dat ze een rolletje speelt dat in laboratoria en pr-kantoren werd uitgeschreven.

Frederick Vandromme

‘Ultraviolence’ slaat – anders dan ‘Born to Die’, dat verschillende registers aanboorde – overigens aldoor dezelfde toon aan: alle songs zijn wuft, slepend, diepromantisch, weelderig en traag. Dat zorgt voor een consistente, sfeervolle luisterervaring, één die bovendien weinig échte dieptepunten kent (op het gezwollen, pathetische ‘The Other Woman’ en het muffe ‘West Coast’ na). Maar voor wie niet in élke song behoefte heeft aan haar getoonzette duckface en aan een zweem van een vermoeden van de mogelijkheid van mysterie, gaat het vervelen. En noemenswaardige hoogtepunten zijn er ook niet bij bakken. In de Amerikaanse pers vergeleek iemand Del Rey met de controversiële fotograaf Terry Richardson: ‘Ze staan allebei bekend om één trucje dat als edgy en modern wordt beschouwd, maar in wezen ouderwets en voorbijgestreefd is.’

De titels zijn ook al doordacht: te gewild controversieel (‘Fucked My Way Up to the Top’), te vette knipoog naar oude helden (‘Guns and Roses’), te ongeloofwaardig melancholisch (‘Sad Girl’, ‘Pretty When You Cry’) en te Madonna-materialistisch (‘Money Power Glory’,‘Old Money’). Er is niets mis met mensen die doen alsof – van Beck, Arno en Daft Punk pikken we het, maar die hebben meer songs die daar tegen kunnen.

Op ‘Ultraviolence’ bevindt Lana Del Rey zich aan de verkeerde kant van het verrassingseffect. We vinden haar nog steeds een toffe, maar we zijn niet meer verliefd.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234