Lang leve de trommelaar: vier Belgische drummers over hun onderschatte stiel

Als ‘Nest’, de schitterende tweede plaat van Brutus, één ding bewijst, dan wel dat drummers het kloppende hart van een band zijn. Humo zette Brutus-drumster en -zangeres Stefanie Mannaerts samen met drie andere Belgische drummers – Bent Van Looy, Stéphane Misseghers en Steve Slingeneyer – om de eer van hun onderschatte stiel te verdedigen. ‘Als kind drumde ik altijd op de pannen van mijn grootmoeder. Als zij begon te koken, moest ik stoppen.’

U zag onlangs misschien dat filmpje op Facebook circuleren waarin Sheila E. een lesje funk drumming geeft aan Stewart Copeland, ooit de drummer van The Police. Het is een fragment uit ‘On Drums: Stewart Copeland!’, een driedelige documentaire die Copeland maakte voor BBC 4, met als doel: meer respect eisen voor die arme drummer. Copeland ging behalve bij Sheila E. ook op bezoek bij Red Hot Chili Peppers-drummer Chad Smith en zijn collega bij Foo Fighters Taylor Hawkins. Humo volgde zijn voorbeeld en bracht vier Belgische rockdrummers samen in de Number Nine Studios in Gentbrugge: Stéphane Misseghers, al meer dan tien jaar de drummer bij dEUS, Bent Van Looy, lange tijd zingende drummer bij Das Pop, Steve Slingeneyer, lang de meppende kracht achter Soulwax, nu drummer bij WWWater, en Stefanie Mannaerts, drumster en zangeres bij de metalband Brutus.

HUMO ‘Hoe noem je een drummer die net is gedumpt door zijn vriendin?’ ‘Dakloos.’ Waarom wordt er zo vaak met jullie gelachen?

Bent Van Looy «Door het cliché dat de drummer een soort oermens is die alleen maar op dingen kan slaan en verder niet nadenkt. Terwijl dat natuurlijk...»

Steve Slingeneyer «Ook zo is (lacht).»

Stefanie Mannaerts «Misschien dat Animal van ‘The Muppets’ dat beeld ook wel in leven houdt: dat wij gewoon niet kunnen nadenken.»

HUMO Waren jullie als kind kleine Animals waarvoor geen waspoederton veilig was?

Slingeneyer «Ik ben in ieder geval begonnen op die grote Dash- en Dixan-tonnen uit de jaren 70, en op de kussens van mijn bed. Daar sloeg ik dan op met houten lepels.»

Stéphane Misseghers «Bij mij waren het messen en vorken en keukenpotten. Ik kwam nog maar binnen bij mijn grootmoeder of ik vloog al naar de keuken om de pannen uit de kast te halen. Als ze begon te koken, moest ik stoppen met drummen.»

Van Looy «Ik heb al vrij vroeg een echte trommel gekregen, omdat ik ook op alles klopte wat er binnen handbereik was. Mijn vader werkte in de opera en bracht op een dag een trommel mee: een echte snare. Drie jaar later kreeg ik ook een hihat (een onderdeel van een drumstel, bestaande uit een standaard en twee bekkens, red.). Die twee dingen vormden samen mijn ‘drumstel’, en ik vond het een magische constructie. Ik snapte het nog niet helemaal, maar het blonk en er zaten allemaal hendels aan...»

'Er was maar één ander meisje op de muziekschool dat mocht drummen van haar ouders. Voor meisjes was de piano of de viool toch 'normaler'' Stefanie Mannaerts

Mannaerts «Ik speelde al van mijn zesde piano, toen ik ineens een filmpje zag passeren van een drummer. Van de ene dag op de andere heb ik besloten: ‘Mama, ik wil geen piano meer spelen, ik wil leren drummen. Er was toen maar één ander meisje op de muziekschool dat mocht drummen van haar ouders. Voor meisjes was de piano of de viool toch ‘normaler’ (lacht).»

HUMO Eerste probleem voor de ouder van het drummende kind: boze buren.

Misseghers «Voor ik mijn ouders zo ver kreeg dat ze een drumstel op de zolder wilden zetten, was ik toch al 16 of 17. Ik vergeet het nooit: ik was aan het oefenen in de zomer, en ik had de velux een beetje opengesteld. Ineens hoorde ik een tik tegen het raam, ik keek naar beneden en zag acht boze buren: ‘Zijde zot?’ Tja, een woonwijk in Wondelgem vol rijhuizen, die mensen konden niet anders dan gek worden.»

Slingeneyer «Mijn eerste drumstel heb ik pas gekocht in Gent, met mijn eigen geld, dat ik had verdiend met een vakantiejob. Ik heb toen wel het verkeerde gekozen. Ik zag in de winkel een groot drumstel staan met drie toms en een snare en cymbalen en alles, én een klein Slingerland-jazzkitje uit de jaren 60, goh ja... (Droomt weg) Toch ben ik voor dat dwaze grote stel gegaan.»

Van Looy «Tuurlijk, dat moest zo in die tijd. Dat was gewoon de tijdgeest. In de vroege jaren 90, nog voor de grunge, speelde de invloed van de hairmetal: een muur vol trommels en een gong achteraan, dat was het coolste.»

Slingeneyer «Met dank aan Tommy Lee van Mötley Crüe

Van Looy «Ik ben toen ook nog naar de drumwinkel geweest om zwarte drumsticks te kopen, want daarmee had ik de drummer van Michael Jackson zien drummen.»

Misseghers «Die zwarte drumstokken kostten dubbel zoveel als gewone. Die hebben er ook voor gezorgd dat drummers ze niet meer zoals vroeger op het einde van een optreden in het publiek gooiden. Niemand deed dat nog omdat die stokken te duur waren.»

Mannaerts «Mijn eerste drumstel heb ik afgeluisd van mijn vader, voor 100 euro. Een stel waar er met alcoholstift ‘TAMA’ (een gerenommeerd merk van drumstellen, red.) was op geschreven (lacht), maar dat was het schoonste dat ik ooit had gezien.»


SLECHTSTE DRUMMER

HUMO Welke drummers zaten jullie in het begin op jullie kamer te imiteren?

Mannaerts «Ik ben van 1989, dus toen ik begon met drummen, heerste de metal. In ‘My Generation’ van Limp Bizkit zegt Fred Durst iets tegen zijn drummer, en dan begint die: (speelt air drums) toedoe-tada-doem, toedoedoe-tada-doem. Die drumsolo perfect kunnen naspelen: dat was in het begin mijn enige doel. Ik weet het: vrij smakeloos (lacht).»

Slingeneyer «Ik kom uit de punk- en hardcore-scene van de late jaren 80, vroege jaren 90. Ik wilde in een groep spelen en richtte een punkband op. Ik speelde eerst gitaar, maar aangezien we met een slechte drummer zaten, ben ik zelf maar beginnen te drummen. Mijn grote voorbeeld was toen al Dave Grohl, nog voor hij bij Nirvana zat. Grohl drumde op dat moment bij de hardcoreband Scream en we hebben met dat eerste groepje ooit nog in hun voorprogramma gespeeld. Ik heb toen met hem gepraat: ik was 19, hij 22, en hij was voor mij toen al de beste drummer ter wereld. Muzikaal, maar ook heel fel.’

HUMO John Bonham, de legendarische drummer van Led Zeppelin, wordt algemeen beschouwd als de allergrootste rockdrummer aller tijden. Hoe belangrijk was hij voor jullie vorming?

Misseghers «Ik heb hem eigenlijk te laat ontdekt. Ik ben beginnen te drummen in volle grungetijd, dus waren Matt Cameron van Soundgarden en Jimmy Chamberlin van de

'Ik heb nog in het voorprogramma van Dave Grohl gespeeld. Ik was 19, hij 22, en hij was voor mij toen al de beste drummer ter wereld'

Smashing Pumpkins mijn helden. Uitstekende drummers, tot ik wat later naar Led Zeppelin begon te luisteren en hoorde waar die gasten de mosterd hadden gehaald.»

Mannaerts «Als je 17 bent en je hoort Led Zeppelin bij je ouders, dan heb je nog niet door dat er achter die stem van Robert Plant ook een magistrale drummer schuilgaat. Op welke plaat staat ‘When The Levee Breaks’? (‘Led Zeppelin IV’, red.) Ik heb eens alleen de drums zitten te beluisteren, dat is zo goed.»

Slingeneyer «The Beatles mag je toch ook niet vergeten – ik heb thuis ontzettend veel naar The Beatles geluisterd, en die drumpartijen, die kun je echt zingen.»

HUMO Bent, je won met Das Pop ooit de Rock Rally met onder meer een cover van ‘Hey Bulldog’ van The Beatles. Ringo Starr was voor jou de allerbelangrijkste drummer?

Van Looy «Misschien wel, ja. De grap is: wij hadden thuis geen platen van The Beatles, maar mijn grootmoeder had wél een plaat vol instrumentale covers van Beatles-songs, in cocktailversies, compleet met bongo’s (lacht). Wéken heb ik die plaat van buiten geleerd. Ik ben dus eigenlijk begonnen met een drummer te imiteren die Ringo Starr imiteerde.

»Ringo was een unieke drummer, omdat hij erg ten dienste stond van de song; hij speelde mee met de rest. Hij was allesbehalve de leider, maar hij zorgde ervoor dat alles bij The Beatles aan elkaar plakte en swingde. Niet iedereen denkt daar zo over: in een interview noemde Quincy Jones Ringo Starr de slechtste drummer ooit. Maar goed, hij vond alle Beatles slechte muzikanten (lacht). En toegegeven, als je Ringo zonder The Beatles hoort, is dat ook niet goed. Eigenlijk is hij een heel onhandige drummer. Ik heb hem ooit eens op Marktrock zien spelen met andere muzikanten, en dat klonk niet fraai. Maar het leuke is dat het bij The Beatles wél allemaal in elkaar klikte.»

Mannaerts «Er is toch ook die mop? Dat Paul McCartney gezegd zou hebben: ‘Ringo isn’t the best drummer in the world. He isn’t even the best drummer in The Beatles.’»

HUMO Charlie Watts van The Rolling Stones sloeg er naar verluidt ook al eens naast.

Slingeneyer «In mijn Soulwax-tijd was er die remix van ‘You Can’t Always Get What You Want’ van De Stones. Ik heb toen al die afzonderlijke tracks gehoord, en dat was echt ongelooflijk: niemand speelde samen. Maar als je dan het geheel opzet, klopt het wél allemaal.»

'Mijn grootmoeder had een plaat vol instrumentale cocktailversies van nummers van The Beatles. Zo ben ik begonnen met een drummer te imiteren die Ringo Starr imiteerde' Bent Van Looy

HUMO Met zingende drummers wordt ook weleens gelachen, wat we wellicht te danken hebben aan Phil Collins. Bent en Stefanie, jullie hebben er allebei voor gekozen om te drummen én te zingen.

Misseghers (protesterend) «Phil Collins was een beestig goeie drummer. En een megagoeie zanger. Door drummers wordt hij wel degelijk gerespecteerd.»

Van Looy «Phil Collins is gewoon op een gegeven moment heel klef gegaan: songs als ‘Another Day in Paradise’ heeft hem heel wat credibility gekost. Maar om op je vraag te antwoorden: ik was eerst gewoon de drummer van Das Pop, en ik ben beginnen te zingen omdat niemand anders het deed.»

Mannaerts «Ik wilde ook eerst niet zingen, maar we hadden niemand anders en onze gitarist bleef maar aandringen: ‘Het is zo saai zonder zang.’ Na een half jaar zagen ben ik gezwicht.»

HUMO Bent, toen jullie een jaar of tien geleden met Das Pop getekend hadden bij Sony UK, vond die maatschappij het beter dat je stopte met drummen en gewoon frontman werd. Hoe moeilijk was dat?

Van Looy «Heel moeilijk. Ik kon niet optreden zonder minstens een tamboerijn in mijn handen, en iedere avond sloeg ik mijn borstkas daar helemaal mee kapot. Als ik na een optreden ging douchen, zag mijn borst zwart van de kneuzingen. Echt zwart, hè. Toch die energie van het drummen willen geven.»

Mannaerts «Ik zou dat nooit kunnen, enkel zingen. Ik ben een zingende drummer, geen zangeres die toevallig wat drumt.»


Tribale tamtams

HUMO Laten we het eens hebben over Keith Moon van The Who, de drummer die geldt als dé Animal onder de drummers.

Slingeneyer «Keith Moon is iemand die puur op zijn gevoel speelde. En volledig over de schreef is gegaan. Het is zo triestig om te zien hoe hij in de clip van ‘Who Are You’ zit te spelen, met zijn koptelefoon met tape vastgeplakt en met duizend drums rond zich. Hij wilde hetzelfde als toen hij 20 was, maar door drugs en alcohol was hij volledig kapot. Hij is daardoor ook de clichédrummer geworden, de crazy guy.»

HUMO In de Soulwax-film ‘Part of the Weekend Never Dies’ van een jaar of tien geleden speel je een cruciale rol, Steve. Je hield er je bijnaam One Man Party aan over, die James Murphy van LCD Soundsystem jou gaf. Hoeveel schiet er nog over van die One Man Party?

Slingeneyer «20 procent (lacht). Een drietal keer per jaar moet de One Man Party er nog eens uit. Dat is allemaal erg veranderd. Door geen drugs meer te nemen en niet meer zo veel te drinken. Je ziet dat toch in die film? Ik vind zelf voor alle duidelijkheid níét dat ik daarin bijzonder opval, maar mensen komen soms nog naar me toe: ‘Zeg, ik heb die documentaire gezien. Wat was dat?’ Maar ik kon toen niet anders. Ieder optreden was in een nachtclub, iedere avond was het feest. Het weekend duurde écht 7 dagen.

»Dat was een héél heftige periode, maar we staken ook wel al onze energie in de show. Op basis van die film zou je misschien het omgekeerde denken, maar ik denk ook wel dat er iets is met drummers – dat wij perfectionistisch zijn. Een drummer is toch een bepaald type mens, iemand die heel tevreden wil zijn over het optreden. Je moet het tempo aangeven in de groep, je bent de timekeeper

Misseghers «Dat is een grote verantwoordelijkheid. De rest van de groep steunt op jouw standvastigheid.»

Mannaerts «Ik vind het wel cool om dat eens te horen van anderen, want ik ben echt een seut op tournee. Ik moet slapen, mijn stem verzorgen en dus niet roken of drinken. Maar we zijn drie weken op tournee geweest met Brutus, en we waren geen enkele keer slecht. Dan vind ik dat dat die discipline waard is.»

Misseghers «Was het Keith Richards die zei: ‘Iedereen in de band mag zo naar de kloten zijn als hij wil, alleen de bassist en de drummer niet’? Als de zanger of gitarist iets verkeerd doet, dan is dat cool. Maar als de bassist of de drummer iets verkeerd doet, heeft iedereen het gehoord.

»Die verantwoordelijkheid voel ik ook. Tom Barman is iemand voor wie je er écht moet staan, iedere avond. Ik ben vroeger ook weleens de avond tevoren te lang weg geweest, waardoor ik met hoofdpijn een show van anderhalf uur moest spelen. Vooral in het begin van een tour is dat dodelijk, want je recupereert dan niet meer. Maar zangers moeten evengoed oppassen met hun stem.»

Van Looy «Een zingende drummer die een fout maakt, dat is ook niet goed, hoor.»

Misseghers «Maar die kan géén vervelende blikken krijgen van de zanger.»

Van Looy «O, jawel (lacht).»

HUMO Steve, je bent net terug van een tournee met WWWater door Australië, in het voorprogramma van Neneh Cherry. Hoe was dat?

Slingeneyer «Nu ik het wat rustiger heb, toer ik met WWWater op een manier die echt zalig is. Maar dat komt ook omdat daar de plaats en ruimte voor is, de band is nog aan het evolueren. Ik besefte daar zelfs ineens: dat is hier allemaal zo relaxed en perfect, ik ben aan het spelen en aan het lachen, heb de tijd om rond te kijken, daar staat Neneh Cherry, cool. Af en toe heb je van die écht magische momenten.»

HUMO Een bedenking tussendoor: we zitten hier met drie drummers die ooit bij Soulwax hebben gedrumd. Stéphane lang geleden, Steve een hele tijd en Bent recent even. De Soulwax-plaat ‘From Deewee’ uit 2017 steunde op het samenspel van drie drummers – Victoria Smith, Igor Cavalera en Blake Davies. Niemand van jullie werd gebeld?

Misseghers «Hoezo, Bent, jij toch wel?»

Van Looy «Nee, ik heb vier maanden lang Victoria vervangen op tournee, da’s alles. Ze wilden gewoon iets doen wat ze nog nooit hadden gedaan, en dus ook met mensen werken met wie ze nog nooit hadden gewerkt. Het was wél moeilijk om in te vallen. Als je die drumpartijen niet hebt geschreven, je niet samen met de rest die plaat hebt gemaakt, en je moet dan invallen... Alles moest tot op de milliseconde juist zitten. Ik heb toen een week alleen in de studio met de koptelefoon die partijen zitten uitschrijven, één van de moeilijkste dingen die ik ooit heb gedaan.»

'Een gitaar ontroert, maar met drums krijg je een massa aan het dansen'

HUMO Rock is dood, zegt men weleens. Maar van alle rockinstrumenten overleven drums het best in dance. Denk alleen al aan de live-act van Netsky en Michael Shack.

Van Looy «Dat is dat tribale, hè. Met drums krijg je een massa aan het dansen. Een gitaar ontroert, maar een massa reageert nu eenmaal fysiek op tamtamgeluid.»

HUMO Slotvraagje: klagen de buren nog weleens over het lawaai?

Van Looy «Ik heb thuis geen drumstel staan. Ik zal ook nooit alleen in de kamer zitten drummen, nooit. Ik heb mijn uren geklopt op dat vlak, drummen doe ik nu enkel nog in functie van de groep.»

Slingeneyer «Ik ben ook zo geworden. Ik heb lang geen drumstel gehad thuis, maar nu wel weer een kleine set-up, omdat ik echt zin heb om dingen bij te leren – jazz vooral.»

Van Looy «Maar je bent altijd een drummer, ook als je hier wat met je vingers op tafel zit te tokkelen.»

Slingeneyer «Mijn vrouw zegt dat ik soms zo (laat zijn vuisten bewegen boven een denkbeeldig laken) in slaap val, terwijl ik van die kleine tikjes geef...»

Van Looy «Ach, we kunnen altijd nog een zelfhulpgroep oprichten.»

‘Nest’ is nu uit bij Hassle Records.

Brutus speelt op 29 april op Groezrock, op 4 augustus op Lokerse Feesten en op 17 augustus op Pukkelpop.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234