null Beeld

Lang niet gezien: The Tallest Man On Earth

The Tallest Man On Earth is niet veel meer dan anderhalve meter groot, heet Kristian Matsson, en komt uit Zweden. Een kleine maand geleden bracht hij met ‘Dark Bird Is Home’ zijn vierde langspeler uit. Deze maand staat hij zowel op Best Kept Secret als in het OLT Rivierenhof.

We ontmoeten de man in Amsterdam, waar hij, terwijl we buiten een inleidend sigaretje roken, vertelt dat hij gestopt is met drinken – ‘Dark Bird Is Home’ is de eerste plaat die hij volledig nuchter heeft gemaakt. Dat hij aanvankelijk schrik had dat het hem zonder drank niet zou lukken, maar dat het uiteindelijk een zegen was. Dat het zijn meest gefocuste plaat tot nog toe is geworden, omdat alleen het allerbelangrijkste nu nog telt: zijn muziek. Als we daarna aan ons interviewtafeltje het gesprek gewoon willen verderzetten, reageert hij eerst aarzelend. ‘Laten we over de plaat praten,’ zegt hij. We vragen ’m toch of hij de drank niet mist, bij het uitgaan bijvoorbeeld.

Kristian Matsson «Ik ga nog steeds uit, maar nu maar om één reden: vrouwen ontmoeten. Daar ga ik niet mee stoppen (lacht).»

undefined

' Ik heb de grootste moeite om iets af te werken'

HUMO Maar zonder drank is de spoeling misschien wat dunner?

Matsson «Klopt, maar het voordeel is dat diegenen die mooi zijn, dat de volgende ochtend nog steeds zijn (lacht). Ik ben van nature ook behoorlijk sociaal, dus het valt allemaal wel mee. En ook: in Zweden is er een nultolerantie wat betreft rijden onder invloed, de limiet is 0,0 promille. Ik kan nu eindelijk eens naar cafés en clubs die zich niet op wandelafstand van mijn huis bevinden.»

HUMO Je zei dat je tijdens de opnames bent gestopt?

Matsson «Tijdens het schrijven, voor de opnames nog. Maar daar had het allemaal niks mee te maken. Mijn vrouw en ik zijn uit elkaar gegaan, en tijdens de echtscheidingsprocedure wilde ik absoluut nuchter zijn. Dat beviel me zo goed dat ik geheelonthouder ben gebleven. Ik ben sowieso niet het type dat creatiever wordt als hij gedronken heeft. Eén van de redenen waarom ik dronk, was om te kalmeren. Ik ben nogal hyperactief, met neiging tot obsessief gedrag. Als ik dronk, deed ik niks meer, ging ik gewoon in de zetel hangen.

»Als je wilt, kunnen we nu met het interview beginnen en over de plaat praten.»

HUMO Euh, oké dan. Herinner je je het moment waarop je dacht: ‘Hey, ik ben aan mijn nieuwe plaat begonnen’?

Matsson «Nee, niet echt. Na de tour van 2013 had ik me voorgenomen om in 2014 geen enkel concert te spelen en stukje bij beetje aan een nieuwe plaat te beginnen. Maar dan, euh, gebeurde er van alles in mijn leven waardoor het heel makkelijk was om songs te schrijven. Ik heb mijn onderwerpen altijd dicht bij huis gezocht, en daaraan had ik plots totaal geen gebrek. Schrijven, arrangeren, opnemen: het liep als een trein. De plaat is ook al een hele poos klaar – 8 september 2014 om exact te zijn – maar er is vervolgens blijkbaar nog een hoop gedoe nodig om die plaat ook effectief tot bij de mensen te krijgen.»

HUMO ‘Dark Bird Is Home’ (afbeelding hoes hieronder) is de eerste plaat die je hebt opgenomen met een volledige groep. Waarom?

undefined

Matsson «Samenloop van omstandigheden. Eerst heb ik twee weken thuis opgenomen met producer BJ Burton, in één van mijn schuren, die ik tot studio heb omgebouwd. Zo goed als alles zelf ingespeeld, behalve de drums in de titeltrack, en de bas. Ik kan zelf bassen, maar ik ben geneigd om te veel te spelen. Net als op gitaar eigenlijk, maar daar past het wel, terwijl je op bas toch iets spaarzamer te werk mag gaan. Vervolgens zijn we naar een studio in Wisconsin gevlogen, aanvankelijk enkel om de vocals op te nemen en te mixen. Maar omdat het daar stikte van de uitstekende muzikanten, was ik voor ik het wist partijen aan het schrijven voor sax, voor strijkers, blazers, noem maar op. De vrouwenstemmen hebben we er ook opgenomen, alleen: het zijn geen vrouwen, maar violist Mike Noyce en ik. Op een avond hadden we naar een documentaire over de Muscle Shoals Studio in Alabama gekeken (waarvan u de trailer hieronder vindt), waarin een paar fenomenale vrouwelijke backingpartijen voorbijkomen, en ’s anderendaags wilden we koste wat kost vrouwelijke backings opnemen. Helaas waren er geen vrouwen in de buurt, dus hebben we de klus maar zelf geklaard.»

null Beeld

undefined

HUMO Krulspelden ingedaan?

Matsson «Nee, waarom?»

HUMO Merry Clayton had krulspelden in toen ze ‘Gimme Shelter’ inzong.

Matsson «Een ideetje voor volgende keer misschien. Nee, ook al ging ik door een moeilijke periode in mijn leven, deze plaat was over de hele lijn een plezier om te maken. Dat BJ Burton er de hele tijd bij was, heeft geholpen. Ik herinner me dat ik ‘There’s No Leaving Now’ aan het opnemen was, mijn vorige plaat, helemaal in mijn eentje. Alles deed ik zelf, tot en met de techniek. Microfoon opstellen, versterkers regelen, mixen… Bovendien was het putje winter, ik was depressief en twijfelde aan alles wat ik deed. Toen heb ik me voorgenomen: mijn volgende plaat neem ik op in de zomer, mét een technicus. En zo is het gebeurd. ‘Dark Bird Is Home’ is opgenomen in de lente en zomer van 2014, met de ramen open. En dat hoor je eraan, letterlijk: er staan zwaluwen op deze plaat. In het begin van ‘Beginners’ hoor je ze het best, but they’re all over the place.»

HUMO Ben je iemand die voortdurend schrijft, of heb je een project of een doel nodig?

Matsson «Ik schrijf voortdurend… een beetje. Kleine stukjes, ideeën, meestal één strofe en een refrein. Maar ik heb de grootste moeite om iets af te werken, daarvoor heb ik wel een doel nodig, iemand die erop zit te wachten. Ik vergeet ook veel, dus neem ik mijn ideeën tegenwoordig op met mijn iPhone. Om de zoveel maanden beluister ik die, en altijd staan er dingen tussen die ik mij in de verste verte niet meer herinner. Slechte dingen, die het waard zijn om vergeten te worden, maar ook goeie stuff. En omdat ik mijn gitaar vaak at random stem, afhankelijk van het humeur van de dag, kost het me vaak een paar uur om weer uit te vlooien hoe ik dat idee heb gespeeld.»

HUMO Wat bedoel je precies? At random in een bestaande stemming, of at random the Sonic Youth-way: een volledig zelfverzonnen stemming?

Matsson «Beide. Er zijn een aantal stemmingen waar ik graag op terugval, maar net zo goed kan ik in een bestaande stemming één snaar helemaal anders stemmen, en begin dat maar eens uit te vissen als je het niet hebt opgeschreven. Grappig: op YouTube heb ik een filmpje teruggevonden van een kerel die een tutorial geeft over één van mijn songs. Geen idee hoe hij het heeft klaargespeeld, maar elke noot heeft hij juist, in standard tuning, waardoor het de meest ingewikkelde compositie wordt die je je kunt voorstellen. Zijn vingers geraken bijna voortdurend in de knoop. Terwijl: als hij had geweten hoe ik mijn gitaar had gestemd, had hij die song bij wijze van spreken met één vinger kunnen spelen.»

HUMO Heb je het hem verteld?

Matsson «In een reactie onder de video, bedoel je? Nee. Ik wilde zijn hart niet breken, hij had zo zijn best gedaan. En ik ben sowieso niet goed in het posten van dingen. Facebook, Twitter: het is aan mij niet besteed. Ik heb een account en als ik een nieuwe single heb, tweet ik die, maar daar houdt het ook meteen mee op. Mijn platenfirma probeert me aan mijn verstand te brengen dat ik meer moet posten, dat je als artiest niet anders meer kunt. Maar wat dan met de dag na vandaag? Dan staan die dingen er nog steeds op. En ik zou ook überhaupt niet weten wat ik nog allemaal met de mensen zou moeten delen. ‘Lekker gegeten in Amsterdam’? Vergeet het maar.»

HUMO Lekker gebabbeld met superinteressante Humo-journalist?

Matsson «I’ll think about it.»


Beluister 'Dark Bird Is Home' integraal op Deezer:

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234