Lee Hazlewood 1929-2007: Het laatste interview

'Why do they call the steak Sinatra, the hamburger Hazlewood?', vroeg Lee Hazlewood zich terecht af, want sommigen beschouwen net hém als het ware creatieve genie van de popmuziek. Op 4 augustus overleed de zanger, songschrijver en producer, een half jaar nadat hij in Humo zijn afscheidsinterview gaf.

Humo 3458, 12 december 2006

'Deksel op de kist en weg ermee'

Nog heel even en Lee Hazlewood is niet meer. Dokters hebben terminale kanker bij hem vastgesteld. Een kwestie van enkele maanden, weken of misschien zelfs dagen. Toen Hazlewood (77) iets meer dan een jaar geleden het nieuws vernam, haastte hij zich om nog een allerlaatste plaat op te nemen - het zou uiteindelijk de plaat worden waar hij het langst aan werkte.

Lee Hazlewood was de man die de carrière van Duane Eddy lanceerde, Nancy Sinatra haar grootste hits schonk ('Sugar Town', 'Some Velvet Morning', 'These Boots Are Made for Walking'), Phil Spector de basisbeginselen van het producen uitlegde, en Gram Parsons' eerste plaat uitbracht ('Safe at Home', met The International Submarine Band).

Daarnaast nam hij ook een heel reeks soloplaten op waarvoor hij pas midden jaren negentig - toen hij zich al een kleine twintig jaar uit de muziekwereld had teruggetrokken -erkenning kreeg. Artiesten als Beck, Jarvis Cocker en Nick Cave gaven toe zwaar door hem beïnvloed te zijn, en Sonic Youth-drummer Steve Shelley zorgde ervoor dat Hazlewoods meest obscure platen opnieuw te verkrijgen waren.

Zijn laatste plaat heet 'Cake or Death' (naar een sketch van Eddie Izzard) en oude kompanen als Al Casey en Duane Eddy hebben eraan meegewerkt.

Hazlewood, die zelden interviews geeft ('Ik heb geen zin om voor de zoveelste keer een halfuur lang over 'These Boots' te praten'), maakte voor Humo een allerlaatste uitzondering.

Het getinkel van de ijsblokjes in zijn whiskyglas hebben we weggelaten.


HUMO Ik neem aan dat 'Cake or Death' een emotionele plaat was om te maken?

LEE HAZLEWOOD « Nee. Net hetzelfde als de andere. Ik heb er alleen langer aan gewerkt, ongeveer een jaar. Ik had veel songs, en bijgevolg veel materiaal waar ik van afmoest. A lot of airmiles went into this album: van Stockholm naar Parijs, naar Berlijn, Nashville, Los Angeles... Airmiles en hotelrekeningen. Als ik het beter had gepland had ik ze voor veel minder geld kunnen opnemen.»


HUMO Wat hebt u met de overtollige songs gedaan?

HAZLEWOOD « Bij het vuilnis aan de deur gezet. Mijn vriend Al Casey zei altijd: de beste songs moet je tussen het vuil gaan zoeken. En dan had hij het voornamelijk over mijn songs (lacht). Ik ben het niet met hem eens. Hoe dan ook: de vuilniswagen is net gepasseerd, je hoeft niet meer te komen neuzen.»


HUMO Mochten de mensen die meedoen op de plaat zelf hun songs kiezen?

HAZLEWOOD « O nee, dat heb ik beslist.

» Ik begin meestal met een stukje songtekst, en als ik niet meteen een melodie kan bedenken die me bevalt, bel ik iemand om me te helpen. Ik ben trouwens niet te beroerd om ook de bijdragen van anderen bij het vuilnis te zetten.»


HUMO Is songschrijven in de loop der jaren makkelijker geworden?

HAZLEWOOD « Ik heb het nooit moeilijk gevonden. Anders was ik er hoogstwaarschijnlijk nooit aan begonnen. Mijn grootste probleem is altijd het schrappen geweest. Ik heb altijd veel te veel geschreven.»


HUMO Hoe was het om opnieuw met je oude kompaan Al Casey te werken (Casey was zestien toen hij zijn eerste melodie voor Hazlewood schreef)?

HAZLEWOOD « Hij is dood. Drie weken geleden is hij er vandoor gegaan.»


HUMO Euh... dat wist ik niet. Mijn deelneming.

HAZLEWOOD « Yeah, we hebben hem in de grond gestopt. Deksel op de kist en weg ermee. Hij is negenenzestig geworden. We zijn beginnen samen te werken toen hij zestien was. Niet de hele tijd, want ik was niet zo'n harde werker, en hij eerlijk gezegd ook niet.»


HUMO Zijn dood moet een schok voor u zijn geweest?

HAZLEWOOD « Nee, niet echt. Ik wist dat hij kanker had en in het ziekenhuis lag. Het was wel een beetje een verrassing toen ze me op een ochtend vanuit het ziekenhuis belden, maar een schok: nee.»


HUMO Wordt u dan niet emotioneel als...

HAZLEWOOD (lacht) « Vriend, we hebben samen een goed leven gehad, veel lol getrapt. Al was een geweldige vriend en een meesterlijk muzikant. Ik zou het verschrikkelijk hebben gevonden mocht hij op zijn vijfenveertigste zijn gestorven. Maar hij was bijna zeventig. Als je bedenkt hoe wij hebben geleefd, is dat geen slechte leeftijd om te gaan.»


HUMO Wanneer hebt u beslist dat 'Cake or Death' uw laatste plaat zou worden?

HAZLEWOOD « Daar heb ik weinig aan te zeggen gehad, de kanker heeft dat beslist.»


HUMO Hebt u de gasten op de plaat gekozen om op een muzikale manier afscheid van hen te nemen?

HAZLEWOOD (gromt) « Nee, nee, nee. Ik heb hen gekozen omdat ik links en rechts wat hulp nodig had. 't Zijn allemaal goede vrienden, al heel lang.»

Leren jasje

HUMO Hoe is het eigenlijk met Duane Eddy?

HAZLEWOOD « Fine. Hij woont in Nashville, en maakt het uitstekend. Hij schrijft veel tegenwoordig. Ik ben bij hem thuis de nieuwe versie van 'These Boots' gaan opnemen - hoe ik me herinnerde dat het origineel klonk.»


HUMO U bent niet naar de oorspronkelijke versie gaan luisteren?

HAZLEWOOD « Ik heb er geen. Ik heb geen enkele van mijn platen in huis. Vroeger wel, ik hield ze bij om op een dag aan mijn kinderen te overhandigen, maar in 1974 is er bij me ingebroken. Al mijn eigen platen weg. En veel erger: een leren jasje dat me heel dierbaar was.»


HUMO Waarom heeft u zich destijds bijna twee decennia lang uit de muziekwereld teruggetrokken?

HAZLEWOOD « Omdat ik toen vijftien à twintig jaar in een studio had doorgebracht. Ik heb meer zonsopgangen en -ondergangen gemist dan wie ook ter wereld. Ik heb vrienden die tien jaar jonger zijn dan ik en nog steeds hun dagen slijten in studio's: ze zien er tien jaar ouder uit dan ik. Niets ongezonders dan een opnamestudio.»


HUMO Kunt u goed om met kritiek?

HAZLEWOOD « Ik maak platen, jullie journalisten moeten maar beslissen of ze goed zijn. Slechte recensies raken me niet, zolang ze maar eerlijk zijn. Alleen als een journalist clever probeert te zijn, word ik kwaad.»


HUMO Hebt u het nu over de befaamde recensie van 'Poet, Fool or Bum'?

HAZLEWOOD « Yep, de recensie bestond uit één woord: 'Bum'. Heel erg clever. Ik wil die journalist nog altijd een trap onder zijn reet verkopen, maar ik ben hem helaas nooit tegengekomen. Enfin, ik ben er zeker van dat ik meer heb verdiend met die plaat dan hij met zijn bespreking. Dat is het belangrijkste voor mij.»


HUMO U hebt de reputatie een geldwolf te zijn. Begin jaren negentig zou een samenwerking met The Jesus & Mary Chain niet zijn doorgegaan omdat u te veel geld wilde.

HAZLEWOOD « Onzin. Ik wilde dolgraag met de Reid-broertjes samenwerken - ik heb ze ontmoet, Jimmy en William, toffe gasten, kinderen nog, eigenlijk - desnoods gratis. Mijn dochter, toen nog adolescent, was dol op The Jesus & Mary Chain. Maar ik woonde destijds in Phoenix en ik moest naar Londen voor de opnames, dus had ik beleefd gevraagd om een ticket in business class. En weet je wat Warner Brothers zei: dat ze daar geen geld voor hadden! Eén ticket heen-en-terug, zestienhonderd dollar, ocharme! Ik heb gezegd dat ze mijn reet konden kussen: ik vlieg voor niemand in economy class.»

Gek van Monthy Python

HUMO Nog zo'n gerucht: u zou op z'n zachtst gezegd geen beste maatjes zijn met Phil Spector.

HAZLEWOOD « Luister, Phil is een rare snuiter, dus echt goed bevriend kun je met hem niet zijn. Maar ik heb absoluut niets tegen hem.

» Op een dag, heel erg lang geleden, is hij bij mij binnengestapt en heeft gezegd: 'Ik wil producer worden'. Ik zei: oké, hier is een klein budget, doe maar op. Het klonk meteen geweldig. Hij is twee jaar bij mij gebleven, ik heb hem de kneepjes van het vak geleerd. Heb ik zijn carrière gelanceerd? Ja. Heeft hij alles van mij gepikt? Nee. Phil is een genie, ik niet. Zijn ego is heel wat groter dan het mijne, dat is waar, maar mijn platen zijn niks vergeleken met die van hem. Hij durfde gigantische risico's te nemen, ik niet.»


HUMO En hoe was uw verstandhouding met Frank Sinatra?

HAZLEWOOD « Ik heb zijn dochter twee tot drie miljoen dollar per jaar helpen verdienen. Hij was haar vader, verder reikte onze relatie niet. Pas in 1995, toen ik opnieuw met Nancy op tournee ben geweest, heb ik Frank een beetje leren kennen. Toen hebben we vaak om drie uur 's nachts met een fles whisky aan de bar gehangen. Waarover we het hadden? Simpel: ik vroeg hem naar verhalen van vroeger en hij vertelde. Een beetje zoals wij nu aan het praten zijn.»


HUMO De titel, 'Cake or Death', komt uit een sketch van Eddie Izzard. Ik heb begrepen dat u dol bent op Britse comedy?

HAZLEWOOD « O ja, de mannen van Monty Python zijn mijn helden. Verklaar me niet gek, maar overal waar ik ga, zeul ik een replica van de papegaai uit de Parrot Sketch mee. Dertig centimeter groot. (imiteert John Cleese) 'This bird is definitely deceased' (lacht). Prachtige sketch. Ze waren hun tijd ver vooruit, maar ze hebben anderzijds ook veel geleend van Spike Milligan. Ik woonde in Zweden toen Python voor het eerst op televisie kwam. Donderdagavond was dat, en op die avond deed ik niets. It was Python night. Al mijn vrienden wisten dat ze mij niet moesten lastigvallen. Lee komt niet buiten op donderdagavond (lacht). Monty Python: insanity from very clever men


HUMO Hebt u eigenlijk graag opgetreden?

HAZLEWOOD « I like it alright. Het enige waar ik moeite mee had, waren mijn teksten. Vooral in Europa, waar ze liever mijn obscure songs hoorden. Dan nam ik een songboek mee het podium op, zodat ik kon spieken. Ik heb gelukkig nooit een recensie gelezen waarin stond: 'De oude man kent zijn eigen teksten niet meer'. Het zijn er ook zo veel! Meestal herinner ik me de tekst wel, maar niet de juiste volgorde van de strofes. En jonge mensen kunnen erg kritisch zijn als je je songs niet juist brengt.»


HUMO Over jonge mensen gesproken: op uw nieuwe plaat zingt u een duet met uw kleindochter Phaedra.

HAZLEWOOD « Ze is acht, ze zit in het derde leerjaar. Dat duet is een schoolproject. De leraar had zijn klasje de opdracht gegeven zelf een song te schrijven, en er eentje in te zingen die ze erg goed vonden. Phaedra koos voor 'Some Velvet Morning'. Toen ze het me liet horen, heb ik meteen gezegd: ik zet het op mijn volgende cd. Ze was enorm onder de indruk. We hebben gewoon de opname gebruikt die zij had gemaakt op haar recorder van tien dollar, en daar strijkers aan toegevoegd. Zij denkt overigens dat opa de song speciaal voor haar heeft geschreven. Ze is acht, 'Some Velvet Morning' heb ik geschreven in 1968 (lacht).

» Ik heb ooit maar één andere Phaedra ontmoet, zes jaar geleden. Ik vroeg haar: waar komt jouw mooie naam vandaan? En ze zei: 'O, mijn moeder heeft 'm ooit in een liedje gehoord en ze vond 't mooi.' Uiteraard heb ik niet gezegd dat het mijn liedje was.»


HUMO Op het einde van haar liedje, zegt Phaedra: 'I love you grandpa, peace out!' Houdt ze misschien van hiphop?

HAZLEWOOD « Peace out, ja, dat zeggen alle kids tegenwoordig, dat is mode.

» Ze houdt van hiphop ja, al krijgt ze het harde spul niet te horen. Er is ook hiphop voor kinderen, die koop ik voor haar. Ze schrijft voortdurend zelf songs. Iedereen in de familie zegt dat ze geweldig zijn, maar ik heb er nog geen enkele mogen horen. Ze vindt dat ze er nog geen heeft die goed genoeg is om aan opa te laten horen.»


HUMO Op de valreep hebt u nog een anti-oorlogssong geschreven: 'Baghdad Knights'.

HAZLEWOOD « Oorspronkelijk was het Nights, 'Baghdad Nights', maar Knights is een beetje zachter. Toevallig ontdekte ik dat het footballteam van West Point, waar al onze officieren opgeleid worden, The Black Knights heet. Mooi meegenomen. Vandaar de regel: 'Sometimes we fight, sometimes we run/ It's just like playing football, with a gun'. Grappige woordspeling denk je dan, maar ook gewoon de naakte waarheid.»

Elton & Bernie

HUMO Hoe schrijft u eigenlijk songs?

HAZLEWOOD « Doorgaans begin ik met de titel. En vanaf dan is het een beetje zoals een kruiswoordraadsel oplossen: hier iets toevoegen, daar iets vinden wat rijmt... Tot de puzzel klopt. Ik ben erg goed in het vatten van de essentie.

» Vroeger, toen ik nog voornamelijk producer was, hield ik mij voor het songschrijven aan een strak schema. Als ik niet in de studio zat, schreef ik twee dagen per week drie uur lang. Om drie uur 's middags begon ik, ook al had ik geen idee waarover ik zou gaan schrijven. En altijd kwam er wel iets, al moet ik toegeven dat ik toen een hoop rotzooi heb geschreven. Nog vroeger, toen ik nog dj was, schreef ik vaak vijf à zes uur per dag. Toen moeten minstens vijftig van de slechtste songs aller tijden zijn geschreven (lacht)


HUMO Enig idee wat uw songs zo speciaal maakt?

HAZLEWOOD « Ken je het eerste model van Ford? Het T-Model? Wel, dat zijn mijn songs. A T Model Ford: oersimpel, gebouwd op het eenvoudigste onderstel, met Rolls Royce-teksten (lacht)


HUMO Is er een song van iemand anders waar u jaloers op bent?

HAZLEWOOD « Nee, als ik een goede song hoor, geniet ik, and that's that. Wat het dichtst in de buurt komt bij wat ik zou willen doen - mocht ik niet mezelf zijn - is hoe Elton John en Bernie Taupin samenwerken. Bernie komt met een tekst aanzetten, en Elton gaat zitten en schrijft er de noten bij. Zo kunnen werken, op dat niveau, I would have been a happy man. Alleen maar teksten leveren, en geen melodieën hoeven te bedenken. Ik vind de songs van Elton en Bernie ook bijna allemaal uitzonderlijk goed.»


HUMO Slotvraagje: U hebt in Amerika gewoond, Zweden, Duitsland... Welk land kunt u iedereen aanraden?

HAZLEWOOD « Het mijne is oké, al ben ik niet tevreden met het beleid dat hier wordt gevoerd. Zweden is ook zeer aangenaam. Alle landen waar ik ooit heb gewoond eigenlijk, anders was ik er niet gebleven. Misschien vind ik Spanje nog het leukst. Ik heb er twee keer gewoond, en er absoluut geen hol uitgevreten. Ik hou van Spanjaarden, they're great. A great country for doing nothing at all


HUMO Hartelijk dank voor het gesprek. En veel sterkte.

HAZLEWOOD « Welk woord gebruik je daar? Sterkte?»


HUMO Euh, ja.

HAZLEWOOD « Oké, da's een goed woord, sterkte. Ik zou willen dat ik er wat meer van had. So long, pal.»

Jurgen Beckers

Humo's beste van Lee Hazlewood
Wat schaft de pod?


Bekijk de Lee-Pod hier

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234