null Beeld

Lee Hazlewood

Lee Hazlewood stampte zijn allereerste platenfirma in 1956 uit de grond. Platenfirma? Nou ja, een schoendoos als back office, een sigarenkistje voor de boekhouding en de laadbak van zijn pickup truck als distributiecentrum. Vijftig jaar later sloot hij met 'Cake or Death' een wispelturig artiestenleven af. Bij dezen in vogelvlucht een introductie.

Direct in uw iTunes

Verschijnt hieronder 'This iMix cannot be found', klik dan hier om te downloaden via iTunes.


'Humo's Lee-pod'



'The Fool' - Sanford Clark (1956)

null Beeld
null Beeld
null Beeld

Lee Hazlewood schreef en produceerde het, en bracht het als eerste single uit op zijn Viv-label. Zanger Sanford Clark loodste het de Billboard-toptien in. Een heerlijke, lijzige shuffle, met country-coating. Over een man die verliefd is, vandaar de titel. Sanford Clark bleek een één-hit-wonder te zijn, maar Lee Hazlewood ging door...

'Rebel Rouser' - Duane Eddy (1958)

Een nieuwe ontdekking, een nieuw label (Jamie Records) én een afspraak met de geschiedenis. Met Duane Eddy schreef hij namelijk 'Rebel Rouser' (later nog 'Boss Guitar', 'My Baby Plays the Same Old Song on His Guitar All Night Long' en 'Dance with the Guitar Man'), en samen vonden ze de twang-gitaar uit. Hoe belangrijk dat geweest is voor de rockmuziek? Hoe belangrijk was de uitvinding van het wiel?

'Trouble Is a Lonesome Town' - Lee Hazlewood (1963)

Titelnummer van zijn allereerste elpee, een conceptplaat over een stelletje excentriekelingen. De geboren verteller op zijn best. Hazlewood zou nog dikwijls over zonderlingen schrijven. Bijna uitsluitend, eigenlijk.

'The City Never Sleeps' - The Shacklefords' (1966)

Een zeldzame keer in zijn lange loopbaan ging Lee Hazlewood in een groep op: The Shacklefords, onschuldige folk-pop.

'These Boots Are Made for Walkin'' - Nancy Sinatra (1966)

Hazlewood schreef en produceerde het, Nancy Sinatra (dochter van) zong het de eeuwigheid in. Het begin van Iets Zeer Moois tussen beiden. Werd hitparadegewijs gevolgd door een even overtuigend 'How Does That Grab You, Darlin'?', volgens krek dezelfde formule.

'Sand' - Lee Hazlewood (1966)

Uit zijn eerste langspeelplaat voor het MGM-label. Hij zou er uiteindelijk drie uitbrengen: 'The Very Special World of Lee Hazlewood', 'Lee Hazlewood-ism: Its Cause and Cure' en 'Something Special'. In 2002 samengevoegd op de dubbel-cd 'These Boots Are Made for Walkin': the Complete MGM Recordings'. Verplichte kost!

'Jackson' - Nancy Sinatra & Lee Hazlewood (1967)

Eerste hit als duo. Voorheen bekend van Johnny Cash & June Carter, en een ankermoment in de film 'Walk the Line' over het leven van Johnny Cash, maar het bekendst in deze versie.

'Something Stupid' - Frank & Nancy Sinatra (1967)

Luchtig vader/dochter-tussendoortje, geschreven en geproducet door Hazlewood. Die trouwens met nog andere Rat Pack'ers en hun kroost samenwerkte: met vader en zoon Dean en Dino Martin bijvoorbeeld.

'Some Velvet Morning' - Nancy Sinatra & Lee Hazlewood (1968)

Duet der duetten, uit de elpee 'Nancy & Lee'. Duistere song over seks & drugs, maar dat viel toen niet op door de (gespeelde?) onschuld waarmee Nancy Sinatra haar personage Phaedra vertolkte. Later meermaals gecoverd, o.a. door Primal Scream met Kate Moss (Seks! Drugs!). Op 'Cake or Death' staat een versie met zijn achtjarig kleindochtertje... Phaedra.

'Chico' - Lee Hazlewood & Ann-Margret (1969)

Eenzaam hoogtepunt uit de voor de rest ondermaatse duetplaat 'The Cowboy & the Lady' met actrice Ann-Margret.

'Poet, Fool or Bum' - Lee Hazlewood (1973)

Titelnummer van de plaat die door NME-sterjournalist Charles Shaar Murray met de sneer 'Bum' harteloos de grond werd ingeboord. Zie het interview. Journalisten slaan de bal wel eens mis, soms zelfs grondig. Zoals toen.

'Dolly Parton's Guitar' - Lee Hazlewood (1977)

De schaduwjaren zeventig bracht Lee Hazlewood grotendeels in Europa door, ondermeer in Zweden en in Spanje. Goeie langspeelplaten uit die tijd (heruitgebracht op het Smells Like-label van Steve Shelley van Sonic Youth): 'Cowboy in Sweden' (1970), 'Did You Ever' (1971) en 'Requiem for an Almost Lady' (1971). 'Dolly Parton's Guitar', een onschuldig country-liefdesliedje, is van nog latere datum, 1977.

'Suddenly Tennessee' - Lee Hazlewood (2002)

Hoogtepunt uit de comebackplaat 'For Every Solution There's a Problem'.

'T.O.M. (The Old Man)' - Lee Hazlewood (2006)

Afsluiter van 'Cake or Death'. Wellicht ook létterlijk Hazlewoods slotsong. Een oude man vraagt zich af 'of hij in het hiernamaals nog wel zal mogen zingen'.

(cp)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234