null Beeld

Leftfield - Alternative Light Source

Dik twintig jaar geleden verruilden de Britten van Orbital, The Prodigy, Underworld, The Chemical Brothers en Leftfield in sneltempo de last minute aangekondigde, illegale boenk & klets-feestjes voor de grote concertzalen. Toen ze respectievelijk ‘Snivilisation’, ‘Music for the Jilted Generation’, ‘Dubnobasswithmyheadman’, ‘Exit Planet Dust’ en ‘Leftism’ uitbrachten, werden hun tankers vol bleeps ook tot de belangrijke vaarroutes van de pop toegelaten.

Gert Van Nieuwenhove

2015 is het ondertussen. Het regent al een eeuwigheid geen nieuwe Orbital-ideeën meer: de stemming is doorgaans te melig. Underworld leverde niet lang geleden de rare plaat ‘Barking’ en duwt met liveopvoeringen van ‘Dubnobass’ op rewind. The Chemical Brothers maakten met het knappe ‘Further’ iets psychedelisch voor woonkamer en schedelpan, maar hun grotere hits zijn herhalingen. De jongste van The Prodigy is een hoop baldadigheid waarop je de etiketten ‘luid’ en ‘agressief’ kunt plakken; daarna zit je wel zonder etiketten. En Leftfield? Die hebben een sabbatical van zestien (!) jaar achter de rug. Nu ja, ‘hebben’... Paul Daley is definitief ribbedebie en Neil Barnes staat er alleen voor. Maar in de bio bij ‘Alternative Light Source’ staat ook: ‘at times both crushingly heavy and fantastically delicate’. Luisteren dus!

‘Bad Radio’ is meteen heavy: de beats blijven de aarde trouw en van de stem van Tunde Adebimpe (van TV On The Radio) gaat dreiging uit. ‘Universal Everything’ is 7 minuten lang im Rhythmus bleiben, zij het in twee verschillende ritmes: de dreun gaat halfweg over in iets dat aan ‘Los niños del parque’ van Liaisons Dangereuses doet denken. Waar de pauze valt, had de ‘Here we go’ uit ‘Hey Boy, Hey Girl’ van de superstar DJ’s kunnen zitten.

In ‘Bilocation’ doet Channy Leaneagh van Poliça mee: best oké, maar een metalerig kweelstemmetje, plastieken oosterse ritmes en een tikje te gladde synths doen te veel Chase And Status-water bij de oude Leftfield-wijn. Jason Williamson van Sleaford Mods is er ook bij. ‘Head and shoulders / dandruff warriors’, rapt hij. Eindelijk een popsong over antiroosshampoo! Ik mag hopen dat die andere Mod er ook bij was, flesje in de hand, de laptop dit keer helemáál voor de lol op vier bakken bier opengeklapt.

Over ‘Dark Matters’ laat Neil Barnes noteren: ‘An awful lot of old analogue keyboards on that.’ En inderdaad. ‘Little Fish’ is opnieuw Channy Leaneagh, de nieuwe stem net iets boeiender dan een kostuumwissel, de track meer new wave dan big beat. ‘Storms End’ knipt de beats uit een bewolkte dag in de stijl van Leftfields eigen oudje ‘Original’. In ‘Shaker Obsession’ zit het boenkste van Chemical Brothers, het zweefste van The Prodigy en het bleepste van Underworld, maar samen doen ze niet veel meer dan omkijken. De echt flauwe afsluiter ‘Levitate for You’ zou op de soundtrack kunnen belanden van een tv-serie die je niet wilt zien, en is de enige achtergelaten dubreggae-broodkruimel. Ragga en dancehall zijn er ook nergens bij. Raar, want al mijn Leftfield-favorieten van vroeger zitten volgestouwd met ragga en dancehall. Zonder ongein stijl ‘When mi come a dance, a tuff me tuff / Some a dem a say mi raggamuffin an’ ruff’ blijf ik zelfs een paar keer met het gevoel achter naar Leftfield zonder Leftfield te luisteren. Bijna zo erg als moeten wakker worden met instantdecaf.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234