Leonardo DiCaprio: 'The Wolf of Wall Street'

Het romantische witte pak van Jay Gatsby heeft hij ingeruild voor een gladde Armani: Leonardo DiCaprio geeft in Martin Scorsese ’s ‘The Wolf of Wall Street’ gestalte aan Jordan Belfort, een listigaard die in het New York van de jaren 90 een onwaarschijnlijk crimineel succesverhaal schreef – tot hij gepakt werd.

De film, gebaseerd op Belforts gelijknamige memoires, is een schaamteloze, even kleurrijke als donkere zedenkomedie met Leo in een gewetenloze glansrol.


Roze blazer

HUMO De film speelt zich af in de jaren 80 en 90. Wat was de wansmakelijkste outfit die je moest aantrekken?

DiCaprio «Ongetwijfeld die Don Johnson-outfit: een roze blazer, in een scène met mijn eerste vrouw – die dan zelf ook iets foeilelijks aanheeft met schoudervullingen en bloemetjesmotief. Pretty horrible (lacht). De echte Jordan Belfort reed ook in het echt met die witte Ferrari die je me helemaal in de prak ziet rijden, een exacte kopie van de sportwagen van Don Johnson in ‘Miami Vice’ (lacht).»

HUMO En welke karaktertrek vond je pretty horrible aan je personage?

DiCaprio «Welke niet? Lang voor de opnames van de film startten, stelde ik mezelf die vraag al: hoe krijg je het publiek mee in een verhaal over zo’n hedonistisch en zelfzuchtig iemand? Maar Marty gaf me zéér besliste raad: ‘Look, ik heb eerder films gedaan over dit soort mensen, dat begon al bij ‘Mean Streets’. Verontschuldig je niet voor zijn activiteiten. Wees zo authentiek als je maar kunt zijn in je portrettering van hem. En het publiek zal de waarheid vinden in z’n barsten en gebreken.’ Diezelfde barsten en gebreken trouwens die ervoor zorgen dat mensen de film willen zien.»

HUMO Het is makkelijk om te walgen van wat Belfort en co met hun geld doen: we zíén de stompzinnige excessen. Om te walgen van de manier waarop ze dat geld binnenrijfden, heb je je fantasie nodig: er wordt niet één opgelicht slachtoffer getoond.

DiCaprio «Klopt: er is niet één keer gefocust op de gast aan de andere kant van de lijn die z’n hele vermogen verliest. Marty was very conscious, ik denk dat we allemaal heel bewust hebben geredeneerd: willen we wel of niet de vernietigende kracht tonen? We hebben ervoor gekozen om alleen die hypnotiserende rit van de veroorzakers te tonen, hoe makkelijk mensen verleid en verblind worden tot zulke praktijken. En dan ineens boem! They face the music at the end. Maar ook daar zeggen we het zoals het is: veel van die gasten die hun land van miljoenen dollars hebben beroofd, kregen er vaak nog een bonus van hun baas bovenop.»

De échte straf die de échte Jordan Belfort uitzat was ironisch genoeg erg licht: voor de handel in frauduleuze aandelen (die beleggers zo’n 200 miljoen dollar armer maakten) en z’n witwaspraktijken zat hij tweeëntwintig maanden, dankzij een deal met de FBI, voor wie hij andere zaken tipte. In de gevangenis herlas hij ‘The Bonfire of the Vanities’ van Tom Wolfe steeds opnieuw, tot hij de stijl en structuur te pakken had. Hij zette zich zelf aan het schrijven en z’n autobiografie ‘The Wolf of Wall Street’ was het resultaat. Een bestseller. Het toppunt is dat Belfort tegenwoordig aan de kost komt als motivational speaker – hij leert verkopers dus betere verkopers worden. Let ook op z’n cameo helemaal aan het eind van ‘The Wolf of Wall Street’: Belfort is de presentator die DiCaprio aankondigt als... motivational speaker.


Op paarden wedden

HUMO ‘Django Unchained’, ‘The Great Gatsby’ en ‘The Wolf of Wall Street’: je deed drie grote films na elkaar. Is het nu tijd voor rust?

DiCaprio «Ik heb die break al genomen. De opnames van Wolf stopten in januari 2013, sindsdien ben ik met vakantie. En ik heb nog altijd geen film in het vooruitzicht.»

HUMO Ook de fameuze Sinatra-film met Scorsese niet?

DiCaprio «Ik heb geen idee waar dat project intussen staat. Ik ben ook geen zanglessen aan het nemen (lacht). Hoewel Marty die film al een hele poos wil maken: ik heb er echt geen idee van.»

HUMO En dat andere pet project van hem: de film die zijn twee fetisjacteurs Robert De Niro en Leonardo DiCaprio zal herenigen?

DiCaprio «Dat zit nog altijd in de praatfase. We praten erover met z’n drieën, maar er is nog niks concreets. Marty focust zich nu op ‘Silence’, wat een zeer groot passieproject is van hem. ‘The Last Temptation of Christ’, ‘Kundun’ en nu ‘Silence’: het vervolmaken van zijn religieuze trilogie heeft nu prioriteit.

»Het zou wel mooi zijn natuurlijk, want het is De Niro die me indertijd getipt heeft aan Scorsese: we hadden net ‘This Boy’s Life’ gedaan, toen hij tegen Marty zei: ‘Die jongen moet je in de gaten houden.’»

HUMO Je speelde Howard Hughes in Scorsese’s ‘The Aviator’, Jay Gatsby in ‘The Great Gatsby’ van Baz Luhrman. En nu Jordan Belfort. Wat trekt je aan in verhalen over de op- en neergang van absurd ambitieuze Amerikaanse mannen?

DiCaprio «Veel van de beste films ooit gaan over die materie, ‘Citizen Kane’ bijvoorbeeld.»

HUMO ‘Citizen Cocaine’ wordt ‘The Wolf of Wall Street’ intussen al genoemd.

DiCaprio (onverstoorbaar) «Er is nog een gelijkenis met ‘The Aviator’: ook dat was een project waarmee Marty en ik jaren bezig zijn geweest. Zowel Howard Hughes als Jordan Belfort hebben jaren onder mijn vel gezeten, ik heb gelééfd met die figuren.

»Voor mij gaan ‘Gatsby’ en ‘Wolf’ over de corruptie van The American Dream, in twee verschillende tijdperken. En ik vind het interessant om te onderzoeken wat de drijfveer van hebzucht kan zijn, ja. Alleen al omdat het je doet beseffen dat hebzucht altijd in onze maatschappij heeft gezeten, als een grotesk overlevingsmechanisme.

»Alleen gaat het vergaren van rijkdom en de hele destructie die ermee gepaard gaat, in onze tijd sneller dan ooit. Mensen kunnen in een mum van tijd rijk worden, en het is zo verwoestend voor onze planeet, we kunnen niet blijven uitbreiden in dit tempo. We kunnen ook niet eeuwig dezelfde houding blijven aannemen: dat we niet leren uit de geschiedenis, dat we niet beseffen dat de luchtbel op barsten staat.

»De recente kredietcrisis is iets wat makkelijk had kunnen worden voorkomen, maar het lijkt alsof zulke rampen slechts resetknoppen zijn: iedere nieuwe generatie vergeet de fouten van de voorgaande.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234