null Beeld

Les amours imaginaires

Waarom wij zo graag in de bioscoop zitten? Omdat het de enige plek ter wereld is waar je op je eentje naartoe kan trekken zonder doelloos of eenzaam te lijken, tiens. Spijtig genoeg zien we er de laatste tijd veel te veel zeepbellen voorbijdrijven.

Erik Stockman

Neem nu 'Les amours imaginaires' van de jonge QuébécoisXavier Dolan
('J'ai tué ma mère'): het portret van twee jongens en een meisje die op de Kinsey
-schaal schommelen tussen dominant homo met heteroseksuele trekjes en dominant hetero met homoseksuele trekjes (of zoiets).

De drie storten zich in een bizarre driehoeksverhouding, maar wij werden noch dominant warm noch dominant koud van hun amoureuze spelletjes, hun high brow-conversaties, hun holle levensstijl, hun ennui. Om zijn zeepbel toch een beetje gewicht te geven, maakt Dolan overdreven gebruik van een wel heel erg afgezaagd stijlmiddel: hij laat zijn personages op de tonen van één of andere smartlap in slow motion een sigaret opsteken of over het trottoir stappen.

Wong Kar-Wai
kwam daar indertijd nog mee weg ('In the Mood for Love' en '2046' zwélgen in sensualiteit), maar hier rieken die momenten naar praalzucht. Geen hoogvlieger dus - al pikten we tijdens één of andere caféscène wel een leuke pick-up line op: 'Niet te veel turbulentie ervaren terwijl je vanuit de hemel naar hier kwam vallen?' Als we de moed hadden, zouden we hem vanavond eens uitproberen.

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234