'Leve de Zoo' op Eén

'Leve de Zoo' bleef in de eerste aflevering iets te veel een infomercial.

Het tv-moment van gisterenavond was ontegensprekelijk het stukje in 'Van Gils & gasten' waarin de presentator een repliek gaf op zijn Amerikaanse collega John Oliver. Die had het eerder deze week in zijn talkshow 'Last Week Tonight' - hier te zien op Play More - aangedurfd om de spot te drijven met België, dus voelde Lieven Van Gils zich geroepen om hem op zijn plaats te zetten door te illustreren dat er met de Verenigde Staten ook heel wat mis is.

Het resultaat was opmerkelijk, niet omdat het anderhalve minuut pijnlijk ongrappig bleef - dat verbaasde niet echt - maar vooral omdat de repliek volledig naast de kwestie was. Er is geen talkshowhost in Amerika die harder en scherper het leven in zijn adoptieland - Oliver is Brit - dissecteert, of het nu gaat over de angstwekkende situaties in het Witte Huis, het amateurisme in de gezondheidszorg of de bizarre voorliefde van zijn landgenoten voor geweren. Als je denkt dat je hem 'lik op stuk' geeft - zoals Eén het zelf omschreef in een tweet - door er op te wijzen dat de Amerikanen Donald Trump hebben verkozen en wel eens graag een vettige hamburger eten, bewijs je toch vooral dat je weinig meer van 'Last Week Tonight hebt gezien dan dat fragment waarin Oliver België een 'chocoladegoelag zonder bestaansrecht' noemt.

Maar goed, voor het hier gaat over andere dingen zonder bestaansrecht snel over naar de orde van de dag en het programma dat een uur voor 'Van Gils & gasten' in première ging op Eén: 'Leve de Zoo', de nieuwe reeks van de immer geapprecieerde Arnout Hauben. Zoals de titel al aangeeft, is het een ode aan de Zoo van Antwerpen, die deze zomer 175 jaar bestaat, en afgaand op de eerste aflevering wordt het niet het beste wat Hauben al heeft gedaan. De geschiedenis van de dierentuin bevat natuurlijk een hoop mooie verhalen en Hauben kon er in de eerste aflevering, die draaide het ontstaan van de zoo en het werk van zijn eerste directeur Jacques Kets, ook wel een paar opdissen, over de komst van de eerste exotische dieren naar Antwerpen of over de chimpansee die bij Kets thuis mocht inwonen. Maar je had te vaak het gevoel dat je naar een infomercial zat te kijken, over hoe de zoo vandaag 'een ontmoetingsplek tussen mens en dier' is geworden waar zopas geïnvesteerd is in een gloednieuw apenverblijf.

Slechts één keer kon 'Leve de Zoo' die beperking overstijgen, niet toevallig het moment dat Hauben ook letterlijk wegging van de dierentuin en aanbelde bij Lies, een bejaarde vrouw die ooit een chimpansee aan de zoo had geschonken. Zij had Judy als baby-aap in huis gehaald voor haar jongste zoon, vlak nadat haar oudste zoon was omgekomen in een verkeersongeval en de chimpansee was jarenlang een gezelschapsdier geweest. Tot de puberteit aanbrak en de aap agressief en onhandelbaar werd, en er geen andere oplossing was dan het dier aan de zoo te geven. Dat leverde mooie beelden op, eerst aan de keukentafel van Lies en daarna in de dierentuin zelf, waar Judy haar ex-baasje nog steeds bleek te herkennen. Hauben hoedde er zich wel voor om al te kritische vragen te stellen, over waarom je in godsnaam een aap als huisdier zou willen houden, net zoals hij dat in de rest van de aflevering ook niet deed. Je kunt bijvoorbeeld ontroerd zijn dat een volwassen aap dankzij een nieuw verblijf voor het eerst gras onder zijn voeten kan voelen, maar je kunt dat ook een beetje triest vinden. En het kan ook geen kwaad om dat te zeggen, zelfs als sta je dan op een verjaardagsfeestje. Nu bleef 'Leve de Zoo' te veel een bedrijfsfilm, weliswaar één van een bovengemiddeld niveau, maar ook niet meer dan dat.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234