null Beeld

Lions for Lambs

Zoals u vorige week al in deze kolommen kon lezen, mag u de komende maanden een lawine van films verwachten die fel tekeergaan tegen Bush en zijn hopeloze oorlog tegen de terreur.

Erik Stockman

Sommige van die drama's halen echt staalhard uit: in 'In the Valley of Elah' van Paul Haggis bijvoorbeeld laat een verbitterde Tommy Lee Jones - hij speelt de vader van een spoorloos verdwenen soldaat - de Amerikaanse vlag opzettelijk ondersteboven wapperen. Wow!

Zulke zware provocaties hoef je uiteraard niet te verwachten van die goeie ouwe brave Robert Redford. Zijn anti-Irak-prent 'Lions for Lambs' draagt het hart, het verstand en de nieren wel op de juiste plaats, maar op emotioneel en artistiek vlak zit er weinig fut in. Het scenario van Matthew Michael Carnahan (merkwaardig: deze scribent pende ook de veelbesproken Midden-Oosten-actieprent 'The Kingdom') neemt zes mensen in het vizier die op één of andere manier betrokken zijn bij de oorlog in Afghanistan: een rechtse senator (Tom Cruise is op dreef) probeert Amerika's nieuwste oorlogsstrategie uit te leggen aan een wantrouwige topjournaliste (Meryl Streep draagt een brilletje en doet alsof ze steno kent), een opgebrande professor (Redford himself) moedigt een apathische student (Andrew Garfield) aan om eindelijk eens de mouwen op te stropen, en tussendoor volgen we de lotgevallen van twee zwaargewonde Amerikaanse soldaten die zijn achtergebleven op een besneeuwde Afghaanse bergtop.

Redfords boodschap is kristalhelder ('De Amerikaanse jongeren moeten zich engageren en de media moeten kritischer worden!') maar was het nu écht niet mogelijk om de beelden wat meer schwung te geven, beste Bob? Nu is het er immers duidelijk aan te zien dat 'Lions for Lambs' oorspronkelijk was bedoeld als theaterstuk: eigenlijk zit je anderhalf uur lang naar zes pratende hoofden te kijken. En ofschoon de acteurs hun uiterste best doen om de dikke moten dialoog zo overtuigend mogelijk over hun lippen te laten rollen (Cruise: 'De as van het kwaad bestaat wel degelijk!') lijken hun personages meer op buikspreekpoppen dan op mensen van vlees en bloed.

Alles bij mekaar maakt 'Lions for Lambs' een ietwat temerige indruk, maar dat ligt ook aan de aard van het beestje natuurlijk: in tegenstelling tot Oliver Stone en Michael Moore (twee filmmakers die er doorgaans niet voor terugdeinzen om de pus brutaal uit de stinkende Amerikaanse wonden te duwen) houdt Redford, goedaardige paardenfluisteraar die hij is, het liever rustig en beschaafd. Meer lammetje dan leeuw.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234