Little Voice

In 'Life Is Sweet' liet ze Nutella van haar boezem likken, tijdens de voorstellingen van 'Macbeth' plaste ze elke avond op het podium, en ook in 'Little Voice' zet Jane Horrocks

The plot thickens wanneer LV's manzieke moeder haar nieuwe verovering Ray Say (Michael Caine) - een derderangsmanager met een garderobe die Balthasar Boma jaloers zou maken - mee naar huis neemt: omvergeblazen door LV's imitaties van Marilyn Monroe en Billie Holiday ziet Ray de kans schoon om van haar een ster te maken en aldus grote sommen geld op te strijken. Geen onbelangrijk detail: Horrocks zingt alle nummers zelf.

Jane Horrocks «Ik ben m'n carrière begonnen in het theater. Ik had een rol in de musical 'Road' van Jim Cartwright, en ter opwarming zong ik in de coulissen liedjes van Judy Garland en Shirley Bassey. Jim vond dat zo indrukwekkend dat hij speciaal voor mij het stuk 'The Rise and Fall of Little Voice' geschreven heeft.

»Dat werd een groot succes, en Miramax wilde er een geamerikaniseerde filmadaptatie van maken met Gwyneth Paltrow in de hoofdrol - ze was toen hot door haar rol in 'Shakespeare in Love'. Maar daar hebben van afgezien, en gelukkig maar: niet alleen omdat ik LV niet zomaar wilde opgeven (lacht), maar ook omdat het verhaal niet zou wérken als het zich in Amerika zou afspelen.

»De plot draait niet rond het cliché van de American dream, maar rond een meisje dat communiceert met haar dode vader via de liedjes van zijn favoriete zangeressen.»


- Je imitaties benaderen de originele versies zo akelig dicht dat het publiek dacht dat je de liedjes gewoon meelipte.

Horrocks «Niet dus. Ik liep constant met een bandrecorder rond, en na elke zin stopte ik met zingen tot ik de intonatie helemaal juist had. Ik heb ook met een stemcoach gewerkt, maar verder ken ik niets van muziek: ik kan geen noten lezen en zing dus gewoon op het gehoor. Al zal het wel geholpen hebben dat ik al sinds m'n tienerjaren fan ben van Judy Garland en Marilyn Monroe.

»M'n klasgenootjes keken naar 'Top of the Pops', maar ik was geobsedeerd door de grote diva's. En ik merkte ook al snel dat ik via imitaties mensen kon entertainen: ik was een schuchter meisje, maar tijdens de lunchpauzes op school deed ik Shirley Bassey na en was ik de ster van de speelplaats.

»Een tip: als je iemand wil nabootsen, moet je je inbeelden dat je die persoon bént. Als ik Marilyn Monroe imiteer, zing ik met een pruilmondje en beeld ik me in dat ik een weelderige boezem heb: geloof me, dat werkt!

»Met het zingen had ik dus geen problemen, maar weet je waar ik het wel lastig mee had? Met zwijgen! LV sluit zich constant op in haar kamer en praat tegen niemand - er is een scène waarin Ray een gesprek met haar probeert aan te knopen, maar dat is dus een monoloog van acht minuten geworden. Gewoon kijken naar je tegenspeler zonder iets terug te zeggen: moéilijk!»

Bekijk de trailer »

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234