null Beeld

Live Comedy Festival: topkomiek Bill Bailey, terminaal uncool

Bill Bailey is komiek, muzikant, milieuactivist, redder van dieren, én feminist. De foto waarop hij, poserend met een pijp, een T-shirt droeg met opschrift ‘This is what a feminist looks like’ ging viraal.

Serge Simonart

'Humor helpt je om je minder een weirdo te voelen'

HUMO Is er een grap van jou die een eigen leven is gaan leiden?

Bill Bailey «Ja. Ik heb ooit een monoloog gemaakt over een fictief boek, ‘The Laminated Book of Dreams’. Het is dat ‘laminated’ dat het grappig maakt, een beetje alsof God de Bijbel zou lamineren opdat de kaft niet smoezelig zou worden – heilig én kneuterig. In Engeland hebben we Argos, zo’n winkel vol brol waar je de items per nummer kunt bestellen, waarop ze door ouderwetse magazijniers van een stoffige zolder worden gehaald. Zo stel ik het me voor. Argos heeft reclame gemaakt waarin ze hun catalogus een gelamineerd boek vol dromen noemden. Plots bestond dat surrealistische boek écht. Enige nadeel: iedereen associeerde mij met de catalogus van Argos, wat toch wel een stap te ver was.»


Meer info over Live Comedy Festival: Bill Bailey »

HUMO Wat is naar jouw gevoel de meerwaarde van lachen?

Bailey «Volgens mij proberen we met humor ook de wereld in kaart te brengen, en dingen te duiden. Het is ook een manier om contact te maken met de ander en je zo minder eenzaam te voelen. Of minder een weirdo. Want vaak zíé je mensen denken: ‘O, heeft hij dat ook?! Godzijdank, ik dacht dat ik de enige was die dit voelde of dacht.’ Stand-upcomedy kadert ook in de eeuwenoude traditie van verhalen vertellen. Veel komieken zullen het niet toegeven omdat het terminaal uncool klinkt, maar stand-up heeft een hoog kampvuurgehalte.»

HUMO Jij bent bekend als komiek én als muzikant. Welk milieu heeft de meest excentrieke fans?

Bailey «Soms vallen ze samen. Ik werd ooit op straat aangeklampt door een oudere man. Het bleek John Entwistle, de bassist van The Who. Ik had hem nog nooit ontmoet, maar hij omhelsde me, midden op straat en heel lang – gênant lang, eigenlijk.»

HUMO Misschien verwarde hij je met een groupie die hij in 1973 had geneukt?

Bailey «Had gekund. Maar toen zei hij hartelijk, bijna dankbaar: ‘Human slaves in an insect nation!’ (naar de mini-opera van Bailey, red.) En vervolgens stapte hij verder.»

HUMO Wat is het comedy-equivalent van Spinal Tap?

Bailey «Voor mijn eerste show ‘Cosmic Jam’ had ik een budget van 1,5 pond. Ik liet studenten van de academie uit bordkarton en gips een gigantische mier maken, die tijdens mijn mini-opera ‘Insect Nation’ vanuit de lucht op het podium moest neerdalen, op het moment dat ik op een gong sloeg. Natuurlijk gebeurde dat niet. Ik bleef maar op die gong slaan, tot die omviel. Toen kwam die reusachtige mier alsnog naar beneden, recht op mijn kop. Al kon niemand duidelijk zien of het een mier dan wel een enorme, donkerbruine pannenlap was. Kennelijk vonden de studenten van de academie natuurgetrouwheid geen prioriteit. Die 6 meter lange mier heeft uiteindelijk jarenlang in mijn tuin gelegen, en het verontrustende is dat de buren er nooit iets over hebben gezegd. Ze vonden mij blijkbaar dermate bizar dat die mier normaal leek.»

HUMO Je was ooit busker, en je shows dragen daar nog steeds sporen van. Geef eens een tip voor beginners?

Bailey «Als straatzanger is het grootste gevaar natuurlijk dat iemand met je gitaarkoffer aan de haal gaat. Ofwel ben je je gitaar dan kwijt, ofwel de opbrengst van die dag. Het is me in Frankrijk ooit overkomen. Ik had een heel foute professionele reflex: ik plantte één voet in de gitaarkoffer terwijl ik bleef zingen en de dief probeerde weg te lopen mét de koffer en mijn voet erin. De drie basisprincipes van buskeren zijn: kies de juiste plek, kies je repertoire goed uit en maak contact met je publiek, ook al bestaat dat in het begin uit nul passanten. Dankbaar knipogen werkt altijd, ook al heb je gefaket dat iemand je toelachte. Leg ook steeds wat geld in je gitaarkoffer, want niet alleen voor miljonairs geldt dat geld geld maakt.»

HUMO Heb je als komiek van rocksterren geleerd hoe het níét moet?

null Beeld

Bailey «Ik trad ooit op in Milton Keynes. Toen waren Metallica en Marilyn Manson top of the bill. Marilyn Manson had een baaldag. Hij was niet goed bij stem, er liep van alles mis op het podium, zijn klankman deed z’n werk niet goed, en ook de setlist leek niet aan te slaan. Dat had Manson ook door, en in plaats van zich wat meer uit te sloven of écht contact te maken met het publiek, ging hij als een verwend kind dingen kapotslaan. En toen maakte hij de vergissing om zich te bezondigen aan wat ik ‘Amerikaanse rockdemagogie’ noem. Als Amerikaanse sterren, zowel rockers als rappers, het publiek mee willen krijgen, roepen ze een paar keer luid de naam van de plek waar ze op dat moment optreden. Zie het ridicule ‘Hello Cleveland!’ uit ‘This Is Spinal Tap’. Dus riep Manson: ‘Milton Keynes!’ En toen dat niet meteen de verhoopte reactie opleverde, blééf hij maar roepen: ‘Come on, Milton Keynes! Milton KEEYYNESS!’ Wat hij niet besefte, is dat Milton Keynes in Engeland wordt beschouwd als veruit de minst coole, meest banale, karakterloze, grijze nonstad op deze planeet. Milton Keynes is ontsproten aan het brein van rechtse stedenbouwkundigen uit het Thatcher-tijdperk. Dus op den duur kregen 65.000 rockfans de slappe lach. Waarop Manson helemáál razend werd: hij dacht dat ze hem uitlachten, en begreep niet waarom.»

HUMO Wie heeft de prachtige bijbelgitaar gemaakt waarop je je hilarische countrysongs speelt?

Bailey «Dat was een cadeau van een Australische fan, een muzikant en gitaarbouwer. Ik heb nog wel meer excentrieke gitaren gekregen van fans: eentje in de vorm van een tuinkabouter, en een andere in de vorm van een das, verwijzend naar mijn ‘Ripped Apart by Badgers’-sketch.»

HUMO Van welke rockgroep had je een week lang deel willen uitmaken, om te weten hoe het er bij hen écht aan toeging?

Bailey «De vroege Pink Floyd. Of de vroege Kraftwerk. In elk geval een groep waarin geëxperimenteerd werd. Ik heb heimwee naar de tijd waarin alles leek te kunnen. Twaalf harpen? Doen! Een tubasolo van 7 minuten? Far out, man!»

HUMO Jij kunt het weten: is er een principieel verschil tussen mannenmuziek en vrouwenmuziek?

Bailey «Volgens mij draait het bij mannenplaten om dadendrang. Metal is niet toevallig een heel viriel genre. Satan was volgens mij een man, al twijfel ik daar soms aan als ik na een te korte tournee weer thuiskom. Al wat Satan heeft gedaan, kun je toch zien als één langgerekte vrijgezellenavond. Terwijl bij vrouwenmuziek de herkenning centraal staat. Dat zie je ook in de literatuur. Vrouwelijke lezers en luisteraars willen dat wat de artiest neuzelt, herkenbaar is. Vandaar dat Adele zoveel succes heeft bij vrouwen. Of ken jij een man die Adele goed vindt?»

HUMO ‘Chasing Pavements’ was een perfect nummer, maar dit terzijde. Comedy wordt alsmaar venijniger, provocerender, choquerender. Heb je soms heimwee naar ouderwetse, lieve comedy?

Bailey «Ja. Ik ben niet één van die komieken die mensen wil vernederen of grappen luid brult opdat ze meer impact zouden hebben. Vaak kijk ik naar oude sketches van Morecambe & Wise, of The Two Ronnies. Ik hou van daft gags, idiote grapjes die vaak niet werden geduid of uitgelegd. Dan deelden Ronnie Barker en Ronnie Corbett een bed, zonder dat daar verder een woord aan vuil werd gemaakt – en láng voor Bert en Ernie.»

HUMO Het was pas 1 april. Is het mogelijk om een doorgewinterde komiek een poets te bakken?

Bailey «Met Sean Lock heb ik ooit mijn oude kleerkast nuttig gebruikt. Ik wilde die kast eerst verkopen, maar Sean zei: ‘Nee, we rijden naar Simon, een collega, en we bellen daar aan en doen alsof hij die kast heeft besteld.’ Simon had snel door dat wij het waren, maar spoorde ons aan om naar nog een derde komiek te rijden. Daar lieten we de kast voor de deur staan, met Simon erin. Daarna reden we met z’n vieren naar nóg een andere komiek die, zonder dat wij dat wisten, net de politie had gebeld omdat hij last had van een stalker. Zodat we even later, om één uur ’s nachts, in een even hilarische als gênante scène waren beland met vijf komieken, een stalker en drie agenten. Een zesde komiek heeft mijn kleerkast nog maandenlang als decorstuk in zijn show gebruikt. Les: gooi nooit zomaar iets weg.»

HUMO Tot slot. Je bent erelid van de Britse Vereniging van Crematoriumorganisten. Ik vind het al surrealistisch dat zo’n vereniging überhaupt bestaat.

Bailey «Ik heb ooit op het podium een grap gemaakt over hoe mákkelijk het wel was om organist te zijn in een crematorium. De euforische feestmuziek op een huwelijk speel je met tien vingers en twee voeten, om tientallen pedalen en knoppen te kunnen bedienen. Bij een begrafenis volstaat het om één noot vol doem en tristesse een uur lang aan te houden, af en toe aangevuld met een tweede noot in mineur. Na de tournee waarin die grap voorkwam, kreeg ik een oorkonde toegezonden. Ik ben er nog steeds niet achter welke macht die eretitel mij verleent. Mag ik binnenvallen op gelijk welke begrafenis en daar het zaakje overnemen? Ik zal het eens uittesten en hou jullie op de hoogte.»

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234