Liza Marklund - Nora's verdwijning
Bij ons heeft de Zweedse thrillerauteur Liza Marklund nog niet de status van haar illustere landgenoot Stieg Larsson. In haar thuisland geniet ze wél al jaren evenveel aanzien als de overleden auteur van de Millennium-trilogie.
‘Nora’s verdwijning’ (De Geus) is al het tiende boek in haar populaire Annika Bengtzon-reeks en de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen: niet haar beste. Toch bewijst de leading lady van de Zweedse misdaadliteratuur dat ze zelfs op een mindere dag boven de concurrentie uittorent.
Het verhaal van ‘Nora’s verdwijning’ komt traag op gang, en de plot is wat voorspelbaar. Desondanks slaagde Marklund erin een meeslepende thriller neer te pennen. Als geen ander weet ze haar dialogen levendig en realistisch te houden, en haar personages zijn nooit slechts kartonnen passanten in haar radicale wereld van bedrog, hebzucht en geweld. Bovendien is het verfrissend om eens een vrouwelijke protagonist te ontmoeten die niet barst van de clichés: Annika is een realistische, hardwerkende vrouw. Een door de wol geverfde tabloidjournaliste die haar professionele ambities probeert te rijmen met de zorg voor haar nieuw samengesteld gezin, en daar de ene dag al wat beter in slaagt dan de andere.
In ‘Nora’s verdwijning’ bijt ze zich vast in de fel gemediatiseerde zaak rond gewezen parlementslid Ingmar Lerberg en zijn vrouw Nora. Wanneer Lerberg zwaar mishandeld wordt teruggevonden in zijn slaapkamer in een chique buitenwijk van Stockholm, blijkt al snel dat van zijn vrouw Nora elk spoor ontbreekt. Annika sluit een gelegenheidsverbond met rechercheur Nina Hoffman en ontdekt dat de zaak heel wat gelijkenissen vertoont met een onopgehelderde verdwijningszaak van vele jaren geleden.