null Beeld

Loney Dear - Dear John

Op Facebook werd onlangs een groep opgericht met als enige bestaansreden: het herinvoeren van de komma die Emil Svanängen onlangs heeft laten vallen tussen 'Loney' en 'Dear'. Hip is hier het sleutelwoord: de Zweed is uitermate populair bij studerende jongelui, bij uitstek de bevolkingsgroep met een teveel aan vrije tijd. We kunnen hen dit keer geen ongelijk geven - we doen nochtans niets liever - want het is héél straf hoe de man op zijn vijfde plaat naadloos luisterliedjes aan elektronica paart, en in één moeite door vorm aan inhoud.

De troeven van Loney Dear? Sterke, afwisselend licht en donker gekleurde liedjes die altijd weer een groot verdriet herbergen - er heeft er eentje op Emils hart getrapt - en sublieme arrangementen die het geheel recht de kosmos inschieten. Die arrangementen maskeren vakkundig de zwakke plekken, maar die zijn zeldzaam: 'I Got Lost' verzuipt bijkans in pathos maar wordt gered door de viool van Andrew Bird, en ook 'Harsh Words' heeft deugd van een laagje make-up.

Voor de rest is 'Dear John' één bitterzoet feest voor oor en ziel: van het dansbare 'Airport Surroundings', met zijn wervelende melodie wat ons betreft dé song van dit voorjaar, tot het wrange wiegelied 'Dear John', dat de plaat met een Sufjan Stevens-achtig arrangement uitleidt. Loney Dear doet ons een eerste keer dromen van Pukkelpop.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234