Los zand
Zes prille dertigers besluiten zich nog één keer onbezonnen te gedragen voor ze zich definitief settelen, en ze storten zich met het hoofd vooruit in een avontuurlijke roadtrip door Namibië. De good times rollen als nooit tevoren, tot blijkt dat één van hen een verborgen agenda heeft. Ziedaar de premisse van 'Los zand', een nieuwe fictiereeks met onder anderen Matthias Schoenaerts, Koen De Bouw, Tine Embrechts en Lotte Pinoy, vanaf donderdag op Eén.
Opmerkelijk: het moet van 'Kongo' uit '97 geleden zijn dat er nog zo ver is gereisd om Vlaams drama in te blikken, en toch is 'Los zand' aanzienlijk goedkoper dan de meeste vaderlandse fictie.
LOTTE PINOY «Maar dat is er niet aan te zien!
»'Los zand' is één machtige puzzel. De kijker krijgt voortdurend kleine stukjes aangereikt, en pas helemaal op het einde heb je één mooi geheel. Er wordt een hoop verzwegen, iedereen draagt wel een geheim met zich mee - zoals zo vaak in families en vriendenkringen. Daardoor zit het bijzonder spannend ineen.»
HUMO Ook de opnames in Namibië waren één machtige puzzel. Door communicatieproblemen zou de cameraploeg 'ns een halve dag de verkeerde wagen gevolgd hebben.
PINOY (lacht) «Dat was ik alweer vergeten, maar inderdaad: het was vrij hectisch.
»Ook op persoonlijk vlak was het niet altijd even makkelijk. Normaal kan je na een draaidag even naar huis om je zinnen te verzetten, maar tijdens 'Los zand' leefden we voortdurend op elkaars lip, of we dat nu wilden of niet. Dat zorgt natuurlijk voor ergernissen. En waren dagen dat ik dacht: ik zou álles geven om hier weg te zijn. Wellicht heeft dat mijn vertolking alleen maar intensiever gemaakt (lachje).
»Maar al die dingen overschaduwen in geen honderd jaar de fantastische tijd die we in Namibië hadden. 't Is een bijzonder mooi land, met een overweldigende natuur: de ene dag zaten we in de Kalahari-woestijn, een dag later weer aan zee, de volgende dag aan de Fish River Canyon...»
HUMO Marijke Pinoy, je moeder, speelt ook mee. In tegenstelling tot 'De smaak van De Keyser' hebben jullie dit keer wél gezamenlijke scènes.
PINOY «Heel plezant! Behalve toen ik klein was, had ik nog nooit met haar samengespeeld.
»Doorgaans gaat mijn moeder bijzonder gedisciplineerd te werk. Zodra ze op een set komt, kapselt ze zich volledig in - om zich volop te kunnen concentreren. Maar toen we samen scènes hadden, zag ik dat veranderen. Ineens stelde ze zich wél open voor wat er om haar heen gebeurde. Gevolg: op gegeven moment lagen we op de grond met de slappe lach. Slecht voor de concentratie, maar zó heerlijk.»
HUMO Les: als jullie samenspelen, heb je een slechte invloed op haar.
PINOY «Niet alleen als we samenspelen. En niet alleen op haar (lacht).»