Love
De nieuwe van Gaspar Noé, olé!
Gaspar Noé, weet u nog wel, is de Frans-Argentijnse cinéaste du choc die Monica Bellucci in ‘Irréversible’ onderwierp aan een verkrachting die maar blééf duren. Ook in ‘Love’, een liefdesdrama over een man, twee vrouwen en een mysterieuze verdwijning, zit weer een opmerkelijk ingrediëntje: tijdens de seksscènes ziet u de hoofdacteurs namelijk écht copuleren, in 3D nog wel! Daarnaast laat Noé zich weer van zijn eigendunkelijkste kant zien: zo brengen de hoofdpersonages een bezoekje aan de ‘Noé Art Gallery’, en wanneer iemand wordt gevraagd hoe hij zijn baby zou noemen, antwoordt die zonder verpinken: ‘Gaspar.’
Hoort u dat ego ontploffen? Tijdens de persvisie in Brussel werd Noés jongste charlatanerietje alvast onthaald op luid hoongelach, en eerlijk gezegd: ook uw dienaar begon bij de loden ernst van het verhaal, bij de onbedoeld hilarische dialogen (‘Mijn piemel heeft geen hersens’), en bij de nu al legendarische vagina-camshot – don’t ask – luidkeels te schateren. En toch zou het een onrecht zijn om ‘Love’ af te wimpelen als een onding. De beeldenstroom van cameratovenaar Benoît Debie (zie ook ‘Every Thing Will Be Fine’, maar ook ‘Lost River’ en ‘Irréversible’) oogt adembenemend, de hoofdacteur (ene Karl Glusman) heeft een intrigerende uitstraling, de film baadt in een atmosfeer die even bezwerend is als de traag bonzende bassen van een deephouseplaat, en zelfs de hardnekkigste Noé-haters onder u zullen achteraf moeten toegeven dat ‘Love’ nazindert.
En met Noé is er eindelijk ook een cineast opgestaan die de 3D-techniek in volle glorie weet te gebruiken: zoals in ‘The Hobbit’ de speren en de pijlen recht op u af lijken te zoeven, zo priemt hier tijdens het moment suprême een verstijfde penis uit het scherm die ineens... Enfin, laten we zeggen dat we de neiging voelden om gauw een paraplu open te trekken. Noé heeft het ’m dus weer eens gelapt: ziehier een film die even briljant als potsierlijk is, even uniek als ridicuul. Vive Noé, olé!
Bekijk de trailer:
undefined