null Beeld

Lucifer

Een cirkel te ver.

Erik Stockman

In 2010 debuteerde Gust Van den Berghe met ‘En waar de sterre bleef stille staan’, een prachtige bewerking van het gelijknamige toneelstuk van Felix Timmermans, in zwart-wit en met een cast die bestond uit acteurs met het syndroom van Down. Daarna trok Van den Berghe naar Togo voor ‘Blue Bird’, een film die hij een extreem uitgerokken beeldformaat meegaf, waardoor het leek alsof je door een smalle spleet naar het verhaal zat te kijken. Voor zijn nieuwste, ‘Lucifer’, waarin hij het treurspel van Joost van den Vondel naar een dorp in Mexico verplaatst, verzon Vlaanderens eigenzinnigste cineast weer iets nieuws: een cirkelvormig beeldkader, Tondoscope geheten.

’t Is alsof er een gigantische kristallen bol voor je neus hangt, alleen gaf die bol ons op geen enkel moment een betoverend inzicht. Dat Van den Berghe met elk nieuw beeldexperiment weer iets verder van de mainstream afdrijft hoeft op zich geen slechte zaak te zijn, alleen wordt de connectie die wij met zijn cinema voelen steeds dunner. What’s next? Een driehoekig formaat, een ruit, een sleutelgat? En wat wíl Van den Berghe: in een hoekje van het MoMA in New York hangen, of fílms maken?


Bekijk de trailer van 'Lucifer'

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234