null Beeld

Luck

Altijd jammer wanneer een uitstekende tv-serie al na één jaargang wordt afgevoerd, maar in het geval van ‘Luck’ is het toch wel dubbel tragisch: deze in het paardenracemilieu gesitueerde HBO-reeks werd namelijk stopgezet omdat tijdens de opnamen enkele paarden waren verongelukt.

Marc Van Springel

Volgens de makers een geval van brute pech, volgens de dierenrechtenvereniging PETA (een nogal fanatieke Amerikaanse versie van GAIA) barbaarse en – we willen wel even kwijt zijn of ze het in die bewoordingen hebben gezegd – welhaast Jan Fabre-achtige dierenmishandeling.

Het maakte zo’n storm van verontwaardiging los – PETA is een machtige opponent - dat HBO meteen maar een punt zette achter de reeks. Al werd door kwatongen hier en daar ook gefluisterd dat de snel afkalvende kijkcijfers er ook voor iets tussenzaten, en het PETA-protest alleen maar als een handig alibi diende.

Wat er ook van zij: liefhebbers van het uitdagender tv-werk kunnen er alleen maar om treuren, want ‘Luck’ had álles om een absolute topper te worden. De drijvende krachten achter de reeks waren namelijk niemand minder dan David Milch, de man die ons ‘Deadwood’ schonk en zélf een paardenfanaat en -eigenaar die het milieu door en door kent, en Michael Mann, de bedenker van ’Miami Vice’ en één van de grootste namen in Hollywood. Mann regisseerde zelf de eerste aflevering (het is er vanaf het eerste shot ook aan te merken), en zorgde voor nog méér goed volk op de generiek: voor de regie van de andere episodes werden kleppers als Terry George (’Hotel Rwanda’) en Phillip Noyce (‘Patriot Games’) aangetrokken, Oscarwinnaar Eric Roth (‘Forrest Gump’) pende de seizoensfinale en de cast kent zijn gelijke niet, met naast een klad minder bekende maar fantastische acteurs ook – ongebruikelijk bij HBO - hele en halve filmlegenden als Nick Nolte en Dustin Hoffman.

Kortom, lang geleden dat voor één tv-serie nog zoveel toptalent werd verzameld. Wie een beetje vertrouwd is met het werk van Milch weet echter wat hij mag verwachten: geen hapklare, voorgesneden televisie die met een half ingedommeld slaaphoofd nog perfect te volgen is, maar compromisloos, complex, in eerste instantie zelfs bijna frustrerend ondoordringbaar drama.

Geen dialogen hier waarin op gezette tijden handig wordt samengevat wat voorafging, of duidelijk aangegeven plotlijnen: Milch dompelt je meteen onder in een zeer specifieke microkosmos (in dit geval een oude renbaan in Californië) en laat een flink pak personages op je los – jockeys, trainers, eigenaars, gokkers, veeartsen, criminelen en ander volk dat zich op en rond de renbaan beweegt – van wie slechts mondjesmaat duidelijk wordt hoe ze zich tot elkaar verhouden en wie de goeien en wie de slechten zijn, voor zover die in Milchs weinig verheffende universum al van elkaar te onderscheiden vallen.

Het loont de moeite om door te bijten: ook al zijn ze met jargon doorspekt (de mensen van de ondertiteling hebben duidelijk gezweet), de dialogen zijn om van te smullen, en weinig scenaristen weten hun personages fraaier tot leven te brengen dan Milch. Hij slaagt er zelfs in de paarden een persoonlijkheid mee te geven.

Knap ook hoe de geweldig in beeld gebrachte races aanvankelijk alleen maar lijken te dienen om wat actie in de zaak te brengen en naarmate de serie vordert en je de personages beter leert kennen – en dus weet wat er voor hen op het spel staat – steeds meer geladen en spannender worden.

Schrik vooral niet als u tijdens de Western Derby in de laatste aflevering, zoals wij, van spanning én ontroering op beide vuisten tegelijk bijtend voor uw breedbeeld zit. Verder kunnen we alleen maar medelevend vaststellen dat een serie met zo’n titel – o ironie, inderdaad - wel héél veel tegenslag heeft gehad.

Extra’s: Een paar commentaartracks en enkele features met interviews en behind the scenes-beelden.`

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234