null Beeld

Lufthansa neemt SN Brussels over: Ganz toll! Na endlich! Es geht los! Hossa!

Die Kugel ist durch die Kirche: onze oosterburen nemen SN Brussels over. Moeten we dat toejuichen? En of! Humo wordt in de wereld van de luchtvaart al jarenlang gerespecteerd als een betrouwbare bron van informatie. Daarom sommen we graag de belangrijkste voordelen van de deal op.

Hugo Matthysen


1| Meer beenruimte

Als eens op de luchthaven van Charleroi geweest? Dan is het u vast opgevallen dat in de wachtrij aan de Ryanair-balie geen enkele reiziger groter is dan één meter zeventig. Op een paar uitzonderingen na. Dat zijn dan lange onwetende sukkels die voor de eerste keer met Ryanair vliegen – en ook voor de laatste keer.

Als de onderbetaalde baliemedewerker merkt dat er iemand van één meter negentig op het vliegtuig wil, gaat er een mailtje naar de eindbestemming. Daar staat dan een monteur klaar, die de onfortuinlijke Hautekiet-achtige zal bevrijden. Want de langwerpige medemens kan zich wel in zijn stoeltje wrikken, maar na twee uur vliegen raakt hij daar nooit op eigen kracht weer uit. Tenzij de stoel eerst wordt gedemonteerd. Vaak veroorzaakt de geknelde houding bloedklonters, waardoor beide benen moeten worden geamputeerd. Dat maakt de terugvlucht veel comfortabeler, maar een bonus kan men dat nauwelijks noemen.


2| Beter personeel

Ja, de lowcostmaatschappijen hebben ook piloten. Die indruk heb je tenminste als je naar hun uniformen kijkt. Maar iedereen weet dat het om vrachtwagenchauffeurs met een bijscholinkje gaat. Rijbewijs kwijtgespeeld na al te veel brokken op weg? Geen probleem, dan kun je nog altijd vliegen. Een vliegtuig besturen is volgens die kerels trouwens eenvoudiger, want zo’n toestel heeft veel minder wielen dan een wegreus van 40 ton. Maar laten we ook de positieve kanten vermelden: die mannen doen hun job met plezier. Dat merk je aan de jongensachtige maneuvers bij het landen: effe loodrecht dalen tot iedereen aan reflux lijdt, dan plots optrekken en vervolgens de motoren even uitschakelen zodat men zich op de Sinksenfoor waant, of op het Belfort van Charleroi afstormen en dat dan nog nét kunnen ontwijken. Geen wonder dat de ervaren lowcostreiziger opgelucht applaudisseert bij de landing.

Hoe anders gaat het eraan toe bij den Duits. In Teutonië kun je enkel piloot worden als je eerst een master in de filosofie of de moraalwetenschappen hebt behaald. Een piloot moet immers doordrongen zijn van de waarde van een mensenleven. De gemiddelde Duitse piloot praat professor Vermeersch moeiteloos onder tafel, zelfs bij een onderwerp dat de Gentse wijsgeer zelf heeft mogen kiezen. Na deze opleiding volgt een driejarige cursus pianospelen aan het conservatorium van Leipzig, want dat is goed voor de fijne motoriek. Een vliegtuig mennen vergt immers fingerspitzengefühl. En pas als deze studie met succes is afgerond, kan men aan de eigenlijke Pilotenausbildung beginnen.


3|Vliegen wordt weer gezellig

De Duitsers weren zich kranig tegen de veramerikanisering. Dat merk je ook als je bij hen inscheept. Bij Brussels Airlines kreeg je smurrie in een plastic bakje voorgeschoteld om de honger te stillen. Bij onze voormalige bezetters zal dat niet waar zijn! Je krijgt er de fijnste streekproducten: meelworst uit Pommeren, Beierse knödels met dampende reuzel, Keulse varkenspoten met Kartoffelsalat of een Darmstadtse schnitzel met daaromheen een duimdikke laag spek, geserveerd met in schnaps gedrenkte rozijnen.

Het personeel heeft oog voor de Duitse culturele kalender. Is Pasen in zicht? Dan staan de stewardessen iets uit de Matthäus-Passion te zingen terwijl u op het vliegtuig stapt. En zodra de automatische piloot is ingeschakeld, komt de niet-automatische piloot met zijn warme bariton in het gangpad ‘Wir setzen uns mit Tränen nieder’ aanheffen. Op 22 mei, de verjaardag van Richard Wagner, brengen ze een fragment uit ‘Das Rheingold’, in een regie van Johan Simons. Want de Duitsers zijn niet te beroerd om over de grenzen te kijken, zoals de geschiedenis ons heeft geleerd.

In oktober gaat het er wat volkser aan toe. Geheel in de sfeer van de Münchener bierfeesten host de bemanning dan door de gangen, het fraaiste tietenwerk ten noorden van de Alpen puilt ontstuitbaar uit met bloemen bestikte corsages en de blaaskapel (alweer een gratis service van Lufthansa) toetert er lustig op los. En daar wordt wat bij gedronken, want ein Gläschen in Ehren kann niemand verwehren.

Samengevat: de consument mag dankbaar zijn. Reizen wordt opnieuw reizen. Juchheissassa!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234