null Beeld

M.I.A. - Matangi

M.I.A. is boos. De laatste twee jaar heeft ze al worstelend doorgebracht met platenlabel Interscope, dat haar nieuwe plaat ‘Matangi’ weigerde uit te brengen wegens ‘te positief, en daardoor slecht voor haar bad girl-imago’.

Moe van het onderhandelen met gestreken pakken en dito gezichten, dreigde ze dan maar de plaat persoonlijk op het internet te pleuren. En kijk: plots kwam er een releasedatum. Niets motiveert een platenbaas meer dan de angst een paar bankflappen mis te lopen.

Money talks, dus. Maar ‘Sex fuckin’ sells’, aldus ‘Karmageddon’, de binnenkomer van die nu-ook-niet-meer-zo-heel-nieuwe plaat. Slechts anderhalve minuut lang, maar u bent al meteen gewaarschuwd: ‘My words are my armour and you’re about to meet your karma’. Seconden later komt titelnummer ‘Matangi’ binnengepogood en wordt uw meubilair in één moeite herschikt. Percussie mept links en rechts over een lijzig brommende baslijn, terwijl M.I.A. minder populaire vakantiebestemmingen opsomt: ‘Somalia, Bosnia, Cuba, Colombia, Ecuador, Mexico, Bhutan, Morocco…’ ‘Te positief,’ heet dat in sommige kringen.

Nu ja, het is niet allemáál duisternis op de nieuwe M.I.A. ‘Only 1 U’ klinkt zowaar als een liefdesverklaring, zij het dan wel eentje die verhakkeld uit een bosmaaier komt, en met ‘Walk with Me’ is het een eerste keer opgelucht ademhalen – tot in de staart plots een sample uit haar eigen ‘Bamboo Banga’ uit 2007 klinkt: ‘M.I.A. coming back with power power’. Oef, het was maar om te lachen.

‘Matangi’ – de titel verwijst trouwens naar haar echte voornaam – is vintage M.I.A. Zie het veelzijdige ‘Bring the Noise’, het op reggae en dancehall geënte ‘Double Bubble Trouble’, of ‘Warriors’: tribale ritmes, esoterische sitarriedeltjes én pompende bassen. M.I.A. kan als vanouds niet beslissen of ze u nu wil kalmeren of een schop verkopen, en dus doet ze maar allebei. ‘Bad Girls’ is de single die u al twee jaar vanbuiten kent, maar die op plaat eindelijk tot zijn recht komt. Ook fijn: de manier waarop ‘Y.a.l.a.’ (‘You Always Live Again’) afrekent met ‘YOLO’-blèrende kinderen.

Tussen de vijftien tracks zitten bijna onvermijdelijk een paar kneusjes. Zo bestaat de choreografie bij ‘aTENTion’ voornamelijk uit schouderophalen. ‘Exodus’ en het eraan verwante ‘Sexodus’ samplen wel mooi ‘Lone­ly Star’ van The Weeknd, maar doen er te weinig mee om die keuze ook echt te rechtvaardigen. Maar ach, laten we toch alsjeblieft positief blijven – voor een platenbaas ons op de kanis komt geven: topplaat.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234