null Beeld

M.I.A. - / \ / \ / \ Y / \

Hell hath no fury like a woman scorned.En zeker geen mother scorned.

Katia Vlerick

Eerst verguisd door bloggers omdat ze met pensioen ging (eigenlijk was het gewoon zwangerschapsverlof) en daarna bedreigd en gestalkt door politieke tegenstanders, had M.I.A. de keuze.

Ofwel zei ze de popindustrie écht vaarwel, ofwel maakte ze een derde plaat waarop ze herrees als een bloeddorstige wraakengel. Ze koos voor het laatste. De eerste volwaardige song van ' / \ / \ / \ Y / \' (u mag 'Maya' zeggen) heet 'Steppin' Up' en begint met tijgerinnengebrul, een boormachine slaat aan en M.I.A. zet een masker op lelijker dan die van Michael Myers en Jason Voorhees en Hannibal Lecter samen, waarna ze de 808-beats van dubstepper Rusko (één van de coproducenten) zwaar verminkt met oorverdovende drilboren en razende kettingzagen. Doe-het-zelvers doen het met M.I.A.!

Een vriend van me zei onlangs: 'M.I.A. maakt écht ketelmuziek.' Wel, in de ketel waarop haar nieuwste werd gecomponeerd - met behulp van stokken, stenen, botten en schedels - wordt iedereen die haar de voorbije jaren ook maar een strobreed in de weg legde gestoofd met een uitje, van The New York Times over Coca-Cola tot Timbaland .

De kwaadste tracks zitten tegen het eind: 'Born Free' , een intentieverklaring geschreeuwd over een met zweepslagen afgeranselde sample uit 'Ghostrider' van Suicide ; 'Meds and Feds' , waarin iets uitzinnigs wordt gedaan met dolgedraaide metalgitaren en gabberhouse; en 'Tell Me Why' , waarin een prachtige moderne slavenzang wordt aangeheven. Heel andere koek dan de (goeie) girly pop die de zangeres onlangs nog liet horen in 'Elastic Love', haar duet met Christina Aguilera .

En dat is meteen ook het beste aan M.I.A.: haar veelkleurenspectrum reikt van (weliswaar soms iets té) paranoïde aggrodubworldraggapunk (waarin ze dreigt, slaat en schopt) tot streetwise, sassy, dirty south-hiphop (waarin ze zich gedraagt als een verwend nest). Tegenstanders doen die grilligheid af als opportunisme of - geeuw! - 'onechtheid'. Maar wat is er heerlijker dan de grillen van een vrouw?

Er zijn adempauzes - de catchy single 'XXXO' of het met autotune gepimpte reggaedeuntje 'It Takes a Muscle', waarmee de maakster haar zoontje Ikhyd zo in slaap kan wiegen - maar op de rest van '/ \ / \ / \ Y / \' neemt het moederinstinct van M.I.A. dus een totaal andere vorm aan: die van een in het nauw gedreven dier. Een dier dat koste wat kost haar vrij- en veiligheid zal terugwinnen. Hell hath no fury like a woman scorned. En zeker geen mother scorned. Dat u het nooit of te nimmer vergeet.

M.I.A. speelt op vrijdag 6 augustus op de Lokerse Feesten.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234