'2020 was een kutjaar' Beeld AFP
'2020 was een kutjaar'Beeld AFP

Pop Pollactrice van het jaar

Maaike Cafmeyer: ‘Ik ben bedrogen en ik heb bedrogen. Wie niet?’

U verkoos dit jaar Maaike Cafmeyer tot Beste actrice van het land, en besliste meteen ook dat ‘De twaalf’, waarin zij de hoofdrol speelde, de Beste serie was. Dat hebben we te danken aan Netflix, dat de reeks dit jaar uitzendt. Cafmeyer is vandaag net terug van de Brico: omdat zij en haar man, cellist Frans Grapperhaus, wegens corona de theaters niet binnen kunnen, zijn ze samen hun huis aan het verbouwen. Als de Pop Poll-medaille haar eraan herinnert dat ze eigenlijk actrice is, zegt ze: ‘Ik ben heel blij met de prijzen, maar 2020 was wel een kutjaar.’

Bekijk hier alle Pop Poll-uitslagen »

MAAIKE CAFMEYER «Dat we het hele huis nu aanpakken, is echt omdat we toch nog érgens het gevoel vandaan wilden halen dat we iets kunnen creëren en opbouwen.»

HUMO De internationale erkenning fleurde je niet op?

CAFMEYER «Goh, het is natuurlijk wel geestig als een dolenthousiaste Filipijnse via Facebook vraagt naar welke toneelschool ik ben geweest.»

HUMO Was je niet meer onder de indruk van het compliment dat Ricky Gervais via Twitter gaf? Hij noemde ‘De twaalf’ ‘één van de meest complexe, genuanceerde en beklijvende rechtbankdrama’s die ik ooit heb gezien.’

CAFMEYER «Ja, daar kan ik de rest van mijn leven wel mee verder (lacht). Toen we in Cannes waren voor ‘De twaalf’, kon ik ook al niet geloven hoe waanzinnig enthousiast de Fransen over de serie waren. Het zal waarschijnlijk de enige keer in mijn leven zijn dat ik daar op de rode loper heb gestaan. Ik heb er een foto van, samen met Johan Heldenbergh, ik zal ’m je doorsturen. Ik heb er echt van genoten. Dat kon ik vroeger niet, maar ditmaal vond ik het zo fijn om daar te staan, in een galajurk van hier tot in Tokio. Ik vond mezelf mooi en voelde dat ik het verdiend had.»

HUMO Stromen de internationale aanbiedingen nu binnen?

CAFMEYER «Natuurlijk niet. Ik heb geen internationale agent, en ik ben 47 jaar!»

HUMO Ja, en?

CAFMEYER «Daar zijn ze niet naar op zoek, hè, Stefanie! Dat is gewoon de realiteit.»

HUMO Carice van Houten schrijft en produceert nu films en series met mooie vrouwenrollen. ‘Cheyenne & Lola’, waarin Veerle Baetens meespeelt, is ook door vrouwen gemaakt.

CAFMEYER «Dat klopt. Dat is allemaal waar. Maar zij zaten al met hun teen in internationaal water. Ik niet.

»Ik zit daar niet mee, hè! Ik doe gewoon dapper verder. Dat compliment van Ricky Gervais wordt misschien niet meteen verzilverd, maar niets sluit uit dat dat nog kan komen. Ik heb – en dat heeft ook met mijn leeftijd te maken – ook niet per se de behoefte om me nog heel hard te gaan bewijzen in het Verenigd Koninkrijk. Al zou ik in dit geval geen bezwaar hebben tegen een ‘grensoverschrijdend’ aanbod (lacht)

HUMO Heb je gereageerd op Gervais’ tweet?

CAFMEYER «Neen! Daar ben ik veel te verlegen voor. Ik ben niet iemand die zichzelf ergens gaat aanprijzen. Mijn man zei wel: ‘Stuur toch iets. Dat is lekker leuk’ – hij is Nederlander. Maar ik kom uit West-Vlaanderen. Ik ben een meisje van de middenweg (lacht).

»Mijn man was geweldig trots: ‘Zie je wel! Zie je wel!’ Hij is zo blij dat ik de kans heb gekregen om eens een dramatische rol te spelen. ‘Nu kan niemand meer zeggen: dat is er alleen maar ééntje om mee te lachen,’ zegt hij. ‘Nu is alles mogelijk.’

»Toen ik in Cannes werd geïnterviewd door Franse, Engelse en Nederlandse journalisten, hadden die het allemaal over mijn dramatische capaciteiten. Ik schoot dan iedere keer keihard in de lach. Johan Heldenbergh legde hun uit: ‘Het is voor Maaike heel raar om dat nu over zichzelf te horen, want bij ons staat ze vooral bekend om haar humoristische rollen.’ Al die journalisten keken dan met een blik van: ‘Dat kan niet!’ Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij mijn auditie voor ‘De twaalf’ ook niet dacht ik de rol van Frie zou krijgen.»

‘Je kind iets aandoen is zó heftig. Toch moest ik proberen de drijfveren van Frie te begrijpen.’ (Foto: ‘De twaalf’) Beeld VRTWS
‘Je kind iets aandoen is zó heftig. Toch moest ik proberen de drijfveren van Frie te begrijpen.’ (Foto: ‘De twaalf’)Beeld VRTWS

HUMO Je hebt je tijdens het draaien ook vreemd gevoeld.

CAFMEYER «Ja. Ik voelde: als ik de intensiteit en de pijn die ik moet spelen wil volhouden, dan kan ik die tussen de opnames door niet wegstoppen. Ik zat veel alleen in mijn loge. Het gíng echt niet om tussendoor jolig te zijn – terwijl ik normaal op de set de gangmaker ben. Ik vind het fijn als andere mensen zich goed voelen en ik hen kan doen lachen.

»Ik moest voor die rol niet alleen mijn verdriet opzoeken, maar ook drijfveren die ik niet kon begrijpen – je kind iets aandoen om een man te bereiken, dat is zo heftig. En toch móét je dat proberen te begrijpen. Ik moet van mijn personage houden om haar te kunnen spelen. Het gaat Frie om aandacht, omdat ze niet gezien en gehoord wordt, en dat gevoel ken ik wél. Ik heb, zoals wel meer actrices, slag moeten leveren om de erkenning van mijn vader. Ik heb voor die rol ook veel gelezen over mensen met psychopathische eigenschappen, hoe die in hun eigen leugens geloven en niet in staat zijn om mee te voelen met iemand anders dan zichzelf.»

HUMO Frie wordt door haar man bedrogen. Ook dat gevoel ken je.

CAFMEYER «Ja. Ik ben bedrogen en heb bedrogen. Wie niet? Maar ik voelde me daar slecht over. Frie niet: zij voelt zich miskend, en uit die miskenning haalt ze haar gelijk. Ze kan er alles wat ze doet mee rechtvaardigen. Ik kan me miskend voelen en toch toegeven dat ik ongelijk had in hoe ik daarop reageerde. Alleen als je je schuld kunt toegeven, kun je een relatie ook weer treffelijk repareren.»

HUMO Jouw man zei in verband met bedrog toch: ‘Vertrouwen is zoals de tijd, je kunt dat nooit terughalen.’

CAFMEYER «Ja. Ik geloof ook dat bedrog altijd een litteken achterlaat. Maar mijn man weet met welke intenties ik in het leven sta. Ik ben niet kwaadaardig – zoals Frie dat wel is – en mijn man zeker niet. Helaas kun je jezelf ook met goede intenties keihard in de shit worstelen. Maar mijn man heeft me geleerd dat kak óók gezegd mag worden. Ik had de West-Vlaamse hang om alles wat niet mooi, goed of oké is liever te verzwijgen. Dat hoeft niet. Als je over de kak praat, kun je ook met littekens fijn samenleven. Frans en ik hebben het goed met elkaar. Ik kan bij hem zijn wie ik ben en hij haalt altijd het beste in mij boven.»

HUMO Dat moet wel. Als er iets een relatietest is, is het wel samen een huis verbouwen.

CAFMEYER «Haha, dat is waar. Hoe wij nu dingen oplossen, is tekenend voor hoe we zíjn. Ik doe toegevingen en hij ook. Hij houdt van donker, ik van licht. Dus zeg ik: dan maken we vooraan voor jou een ruimte in tabakskleur – en ik ga dan niet lullen over wat een lelijke kleur ik bruin vind. En achteraan verven we dan voor mij een ruimte helemaal wit. Het zal geen architecturaal hoogstandje worden, maar we gaan er samen goed in kunnen leven.

»Nu, we weten wat we doen, hè! Als je een poutrel steekt, moet je natuurlijk wel uitkijken dat je huis niet instort. Mijn man is nu de gleuven aan het slijpen voor de elektriciteit, en ik ga zo de draden trekken. Ik geniet van het harde werken. Het is een beetje zoals breien: drie steken zus, vier steken zo. Daar moet je ook je kop bij houden. Je denkt dan even aan niks anders. Dat is heel welkom in deze kuttijd.»

HUMO Je vooruitzichten zijn toch niet slecht. Mathias Sercu leg de laatste hand aan ‘Chantal’, de spin-off van ‘Eigen kweek’ waarin jij als agente Chantal de hoofdrol zult spelen.

CAFMEYER «Dat is waar. Al vind ik het toch heel jammer om de acteurs van ‘Eigen kweek’ achter te laten, van wie ik zoveel hou. Maar ja, om iets nieuws te maken moet er soms iets stuk. Dat is nu eenmaal zo.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234