null Beeld

Maarten Van Severen: Addicted to Every Possibility (docu)

Als tweede van drie generaties toptalent – zoon van abstract schilder Dan, broer van designer Fabiaan, en vader van succesvolle zonen – scheerde Maarten Van Severen hoge toppen met zijn meubelontwerpen.

Hij werd al snel opgepikt door meubelgigant Vitra, voor wie hij zijn bekendste stuk, stoel .03, produceerde. De druk om te presteren werd echter te hoog, een verslaving kreeg hem te pakken en uiteindelijk stierf hij aan longkanker in 2005, op zijn 49ste.

'De zonen van Maarten Van Severen wilden meteen meewerken aan de documentaire: 'Ze stelden zich kwetsbaar op en bespraken ook de donkere kanten van hun familie.'

Regisseuse Moon Blaisse leerde het werk van Van Severen kennen en raakte geïntrigeerd door zijn persoon. Daarom maakte ze de documentaire ‘Addicted to Every Possibility’, waarin ze aan de hand van een familieportret en véél interviews een beeld van Maarten Van Severen probeert te schetsen.

HUMO Wat voor man was hij eigenlijk?

Moon Blaisse «Hij was vooral heel verlegen, wat nogal problematisch was toen hij bekend werd en zich moest leren wapenen tegenover de media. Als ontwerper werkte hij ambachtelijk en creëerde hij schijnbaar eenvoudige ontwerpen, alsof hij op zoek ging naar hét prototype van een tafel of een stoel. Een bijzondere man.

»Ik heb hem helaas nooit ontmoet. Als documentairemaakster vond ik het dan ook belangrijk dat ik alles en iedereen hoorde, en dat ik alle facetten van zijn verhaal aan bod liet komen. Het is een ingewikkelde familiegeschiedenis, dus geen makkelijke opdracht om dat genuanceerd aan een publiek te vertellen – ik voelde een zware verantwoordelijkheid op mijn schouders rusten.

»Als iemand sterft, stopt de tijd. Iemand is op dat moment alles wat hij is geweest tegelijk: de jonge verlegen meubelmaker, de zelfdestructieve topdesigner, de toegewijde vader, en de man die het leven pas weer kan omarmen wanneer hij ontdekt dat hij terminaal ziek is. Dat leeft allemaal verder in de herinneringen van Maartens nabestaanden, in zijn werk, en nog het meest in het dagelijkse leven van zijn zonen, dat wonderbaarlijke parallellen vertoont met het leven van hun vader.»

HUMO Wilden zijn zonen meteen meewerken?

Blaisse «Jawel, maar ze stonden er ook wat huiverachtig tegenover. Logisch: ze stellen zich kwetsbaar op en bespreken de donkere kanten van hun familie. Tegelijk omarmen ze het leven en gaan ze dapper om met wat er is gebeurd.

»David, een succesvolle architect (met zijn eigen bureau in Brussel, red.), en Hannes, een beeldend kunstenaar die nu meubels ontwerpt (o.a. met zijn vrouw Fien Muller als Muller Van Severen, red.), leggen nu het pad af dat hun vader ook heeft afgelegd. David leert de druk van succes kennen en voelt hoe het is om onder die druk te moeten presteren, terwijl Hannes op het moment van de opnames net aan het doorbreken was. Boris, een acteur en muzikant, is op jonge leeftijd al vader geworden, net zoals Maarten, en de jongste, Flor, begint nu ook op te komen als acteur.

»Ik moest niet veel sturen om de documentaire in de juiste richting te laten lopen: de parallelle situaties deden zich al voor, en fysiek lijkt Hannes ook enorm op Maarten. Maar logischerwijs zijn er ook verschillen, en dat vind ik het belangrijkste aspect van mijn documentaire: enerzijds de verschillen tussen de zonen en hun vader tonen, en anderzijds laten zien dat hun vader nog steeds heel aanwezig is in alles wat ze doen.»

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234