Magazine: Top Gear: 19de reeks

‘We’re back!’ Met overslaande stem en ondeugend glinsterende ogen krijst Jeremy Clarkson seizoen negentien van 'Top Gear' op gang. Om te vervolgen met: ‘We’re back with a new look.

We have changed everything!’ Zoals we echter kunnen verwachten van iemand die voor de volle 1m96 is opgetrokken uit ironie, is er aan de succesformule van het razend populaire autoprogramma helemaal níét gesleuteld. 'Top Gear' blijft één lange joyride met van de pot gerukte testritten, stunts en races. Of wat dacht u van een rallyrit met een Bentley, een rugbywedstrijd met auto’s en een reuzenbal, of een expeditie naar de bron van de Nijl in drie aftandse stationwagons?

Gelukkig ook weer van de partij: provocerende onderbroekenlol en grofbekkerij. Zo slaagt Clarkson er dit seizoen in om met zijn auto ‘a gentleman’s sausage’ op de grond te tekenen, een prestatie waar hij best trots op is. Criticasters brandmerkten hem en zijn vrienden Richard Hammond en James May terstond als ‘sad old men, die hun eigen seksuele tekortkomingen compenseren met autofetisjisme.’ Niet dat het trio daar wakker van ligt, want ze haalden zich al de woede van de halve wereld op de hals. Een selectie der geschoffeerden.


De zwakke weggebruiker

Op de kritiek dat 'Top Gear' overdreven snelheid promoot, antwoordde Clarkson ooit: ‘Snelheid heeft nog nooit iemand gedood. Plots stilstaan, dát is wat je de das kan omdoen.’


Groene jongens

Nogal wat ecologisten verslikten zich in hun linzensoep toen ze Clarkson, na een vraag over zijn ecologische voetafdruk, hoorde zeggen: ‘Ik heb geen voetafdruk. Ik rijd overal naartoe.’


Fabrikanten van elektrische auto's

Een al bij al vrij positieve recensie van de Tesla Roadster sloeg om in nietsontziende electric car bashing toen de batterij van de sportauto al na 88 kilometer leeg was, in plaats van de gegarandeerde 321 kilometer. ‘Het duurt zo’n 16 uur om deze auto op te laden via het gewone elektriciteitsnet. En voor de groene jongens die dat ervoor over hebben: weet goed waar die stroom vandaan komt...’ Gevolgd door een shot van een kerncentrale.

Enkele seizoenen later parkeerden Clarkson en May hun elektrische Nissan Leaf op parkeerplaatsen voor gehandicapten. Ook subtiel.


Jan Modaal

‘We krijgen nogal veel klachten binnen over het feit dat we te weinig betaalbare auto’s laten zien in onze show. Daarom trappen we deze show af met de goedkoopste aller Ferrari’s!’


De auto van Jan Modaal

‘De Suzuki Wagon R moet vermeden worden zoals onveilige seks met een Ethiopische travestiet.’ Of nog:‘Als ik niet in slaap geraak, bekijk ik een foto van een Toyota Camry.’


Staten en volkeren

Clarkson en co kregen republikeins Amerika over zich heen (‘de Viper is het Amerikaanse equivalent van een sportauto, een beetje zoals George Bush het equivalent is van een president’), alsook de voltallige bevolking van Roemenië en Albanië ('denk Borat, maar minder subtiel'), Duitsland (‘de enige persoon die er goed uitzag in een vierzitscabriolet was Adolf Hitler’) en vooral Mexico. Na een rondje Mexicanen uitlachen besloot Clarkson een aflevering met de woorden: ‘De Mexicaanse ambassadeur zal wel te lui zijn om een klacht in te dienen.’ Kleine misrekening, want de brave man kroop meteen in zijn pen. De BBC verontschuldigde zich, maar benadrukte wel dat 'nationale clichés al eeuwen deel uitmaken van de Britse humor.’

Ondanks de klachten, boetes en diplomatieke rellen is de BBC altijd borg blijven staan voor 'Top Gear', dat met wereldwijd 350 miljoen kijkers een absoluut paradepaardje is. ‘'Top Gear' is een entertainmentprogramma, en mag dus niet al te ernstig worden genomen,’ is het mantra van hun woordvoerders. En dat is precies hoe de presentatoren, en wij met hen, erover denken.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234