Maggie Gyllenhaal over 'The Deuce': 'Bij ons krijgt niemand een happy end'

‘The Deuce’, met Maggie Gyllenhaal en James Franco in de hoofdrol, begon als een rijke weergave van de seksindustrie rond Times Square in het New York van begin jaren 70 en groeide uit tot een beklijvende reeks over macht, seksisme en ongelijkheid. Het derde seizoen wordt ook het laatste, daarna stopt Maggie Gyllenhaal de blonde pruik van Candy definitief in de kast.

– Humo noemde ‘The Deuce’ één van de beste televisiereeksen van 2017. Komt er écht geen vierde seizoen?

Maggie Gyllenhaal «Nee. Spijtig, hè. Maar dit laatste seizoen maakt de serie wel af: het is veruit het beste van de drie. Showrunner David Simon zal een waardig einde aan ‘The Deuce’ knopen, net zoals hij met ‘The Wire’ heeft gedaan.»

– Hoe dan?

Gyllenhaal «Goed geprobeerd, maar dat ga ik natuurlijk niet verklappen (lacht). Candy was een echte survivor in het eerste seizoen van ‘The Deuce’: ze kreeg de ene na de andere klap, maar ze bleef overeind. In het tweede seizoen vond ze stap voor stap haar eigen weg. Ze botste op veel tegenstand, maar leerde voor zichzelf op te komen. In het laatste seizoen zal elk personage met zichzelf in het reine moeten komen, ook Candy. Niemand krijgt een happy end. De reeks is daar te realistisch voor.»

– Hoe kijk je, op het einde van de rit, terug op de reeks?

Gyllenhaal «Met trots. Mijn tienerdochter zat in het begin nochtans met enkele moeilijke vragen. Ik heb haar toen uitgelegd waar de serie in mijn ogen écht over gaat. Je kunt wel zeggen dat een prostituee niets met jou of mij te maken heeft. Maar als je kijkt naar de relatie tussen een prostituee en haar klanten, is dat een vereenvoudigde versie van hoe de meeste mannen en vrouwen met elkaar omgaan. Ik speel iemand die gemarginaliseerd wordt in onze cultuur, een vrouw die een extreme mate van seksisme en mishandeling moet ondergaan om rond te komen. Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om empathie en begrip te creëren voor mensen die door onze samenleving al te snel aan de kant worden gezet. We hebben háár verhaal verteld – niet verbloemd zoals in ‘Pretty Woman’, maar menselijk en accuraat.»

– De werkelijkheid komt akelig dicht bij de fictie: terwijl jouw personage Candy zich probeert vrij te vechten in een mannenwereld, kwamen pijnlijke feiten over je tegenspeler James Franco aan het licht: hij werd door vijf vrouwen beschuldigd van ongepast gedrag en machtsmisbruik.

Gyllenhaal «We hebben met een team alle beschuldigingen nauwgezet bestudeerd en besproken, om te beslissen hoe we verder moesten. Soms is het makkelijk: een verkrachter hoort in de cel, bijvoorbeeld. Maar deze situatie was moeilijker. Na veel gesprekken hebben we beslist om de reeks niet stop te zetten. Er moeten gevolgen zijn voor mensen die vrouwen slecht behandelen, maar dat gevolg hoeft niet de stopzetting van ‘The Deuce’ te zijn. Zo voelde ik het aan, en de andere actrices, Emily Meade en Dominique Fishback, dachten er net zo over. De reeks gaat juist over structurele ongelijkheid en vrouwenhaat. Het zou zonde geweest zijn om dat verhaal niet af te ronden.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle verhalen van de Humo rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234