Magnus - Where Neon Goes to Die

De tiendelige terugkeer van Magnus komt aanvankelijk niet zo goed binnen. Dat ging zo...

Eerste beluistering: de songs op ‘Where Neon Goes to Die’ zijn niet wat je verwacht of hoopt als Magnus’ vorige – ‘The Body Gave You Everything’, hun spastische grootstadsjazzkroniek van tien jaar terug – nog steeds een plaat is die je koestert. Wat Barman en Bolland anno 2014 over hun songs smeren, lijkt op trucs die te veel óp- en te licht uitvallen. Aan spielereirijmen als ‘No offense if you can’t dance / My friends, in the weekends / enzovoort’ blijf je langer haken dan goed is. En Selah Sue werkt op ‘Everybody Loves Repetition’ niet alleen op gemoed en benen, maar ook en vooral op de zenuwen.

Zesde luisterbeurt: de songs op ‘Where Neon Goes to Die’ klinken alsof ze al vijf jaar oud zijn, maar nog steeds graag bijdetijds zouden zijn. We horen dat de plaat een broertje is van Magnus’ debuut, maar dan zoals ‘Vantage Point’ er één is van ‘The Ideal Crash’. De verschillende lagen van ‘Future Postponed’ schuiven op hun plaats, de bijbehorende groove onder je huid. ‘Catlike’ is een goeie song, eentje die in een vorig leven op Gorillaz’ ‘Plastic Beach’ stond, en een hit in wording lijkt. Software doet de stem van Barman op die van een dikke neger lijken: we noteren dat voorzichtig bij de pluspunten.

Achtste keer: het gros van de tracks op ‘Where Neon Goes to Die’ is eenkenniger en minder complex dan pakweg het oude ‘Pistolero Savvy’ of ‘Jumpneedle’. Live valt dat minder op, want dan hoor en zie je een rockgroep in een electrokorset, maar ook met drive, overtuiging en genoeg samenhang om oude en nieuwe songs ongemerkt door elkaar te gooien. Op plaat merk je dat de bovenbouw weliswaar minder frenetiek is dan die van de oude Magnus, maar ook euforischer en aanstekelijker. En waar ‘The Body Gave You Everything’ tien jaar geleden nog opviel door lichtvoetigheid, weet ‘Where Neon’ zich vergezeld van een sérieux: het blijkt Magnus evenmin slecht te staan.

Nummer vijftien: ‘Where Neon Goes to Die’ moet niet langer vergeleken worden met wat voorafging. De plaat klinkt als een aanval op zowel zintuigen als ledematen, en da’s dik oké. Alleen ‘Everybody Loves Repetition’ werkt onverminderd op de zenuwen. Maar vraag het ons over drie maanden nog eens.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234