null Beeld

Maigret

Toch nog goed nieuws voor het steil toenemende aantal werklozen: bij de VRT zijn ze zo vriendelijk om u vanaf vandaag elf weken lang iedere weekmiddag op 'Maigret' te trakteren - alle 54 afleveringen van de tv-serie ('91-'05) naar het boek van Simenon, met Bruno Crémer als de pijpsmorende deukhoed. En nu u toch alle tijd van de wereld heeft: begin alvast met dit vraaggesprekje met geestelijke vader Georges Simenon (1903-1989).

Redactie


Georges Simenon «Toen ik commissaris Maigret schiep, heb ik hem zoveel mogelijk op mezelf laten lijken. Ten eerste gaf ik hem mijn levensmotto: begrijpen en niet veroordelen. Want er zijn geen schuldigen, alleen slachtoffers. Ten tweede schonk ik hem de geneugten van het pijproken - uiteráárd. Ten derde heeft hij geen kinderen, want destijds had ik mijn vier kinderen nog niet. En ten slotte heb ik van hem een fijnproever gemaakt. De recepten van Maigret en zijn vrouw Louise zijn de wereld rondgereisd, mijn beste. Ik weet dat de beste koks uit Japan en Zuid-Amerika enkele druppels sleedoornlikeur uit de Elzas aan hun coq-au-vin toevoegen.»


- U heeft in totaal maar liefst 105 Maigrets geschreven. Ging het u dan zo makkelijk af?

Simenon «Nogal, ja. En wel om twee belangrijke elementen: Het Raam en Het Lijk.

»Als je een commissaris hebt die het recht heeft om iedereen te ondervragen, overal binnen te lopen, te gaan waar hij wil, dan is het duidelijk dat je een gemakkelijke basis voor je roman hebt. Zo'n commissaris heeft als het ware overal inkijk: dat is het zogenaamde Raam. Vervolgens is er dus Het Lijk: ook erg belangrijk, want als je kunt beginnen met een sterfgeval waarvan men de oorzaak niet kent, mag je tweede hoofdstuk slap zijn en je derde ook: de lezer zal toch tot het bittere einde doorlezen, want hij wil weten wie de moordenaar is en waarom. Kortom, een zeer makkelijk procédé, dat me de kans gegeven heeft mijn vak te leren zonder al te veel risico's.

»Toen ik een achttiental van dat soort Maigrets geschreven had, heb ik bij mezelf gezegd: 'Bon, ik heb geen lijk meer nodig, en ook geen commissaris.' Vanaf dan heb ik vooral psychologische romans geschreven, te beginnen bij 'Het huis bij het kanaal'. En uit de Maigrets die nog volgden was het detective-element nagenoeg verdwenen. In de laatste twintig Maigrets wist de lezer in het eerste hoofdstuk zelfs al wie de moordenaar was.»


- Klopt het dat u in uw hele schrijverscarrière niet meer dan tweeduizend woorden hebt gebruikt?

Simenon «Niet eens. Racine gebruikte er maar achthonderd, hè? Ik heb altijd geprobeerd simpel te schrijven en geen moeilijke woorden te gebruiken: één van de redenen waarom mijn boeken in 131 talen vertaald zijn. Boileau zei ooit: 'Als het regent, volstaat het te zeggen dat het regent. 'Het uitspansel weent zilte tranen': dat soort toestanden is allemaal nergens voor nodig'.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234