null Beeld

Major Lazer - Free the Universe

Ook al wierp hij zich de afgelopen tien jaar als een bezetene op alle mogelijke hypes, van baile funk over kuduro tot trap: Wesley Pentz (°1978) aka Diplo is en blijft een kind van de eighties. Getuige daarvan z’n pet project Major Lazer: een eenarmige Jamaicaanse superheld met een laser als prothese? Robocop, Terminator en G.I. Joe ineen.

Katia Vlerick

En dan die sterrencast die ook voor de tweede groepsplaat werd opgetrommeld: da’s toch een fantasietje ontleend aan Live Aid, USA for Africa én – de allerbeste! – Artists United Against Apartheid? Al is er een verschil: de who’s who van Major Lazer is enerzijds opvallend Jamaicaans, anderzijds behoorlijk indie van inslag, en het engagement reikt niet verder dan: ‘Laten we een feestje bouwen!’

Nu we toch bezig zijn: van wie anders dan Peter ‘eighties’ Gabriel heeft Diplo die obsessie om in alle uithoeken van de wereld naar exotische ritmes en nieuwe klanken te gaan speuren? Er wordt hem om die reden weleens opportunisme verweten, maar sinds 1976 is iedere goeie popband vooral goed omdatie slim gapt. En Diplo gapt gewoon iets slimmer en sneller dan de concurrentie.

Ter zake. Het steeds weer uitgestelde en dus langverwachte ‘Free the Universe’ aankondigen door een buitenaards mooie wereldsingle als ‘Get Free’, met die hypnotiserende vocals van Amber Coffman van Dirty Projectors: het is natuurlijk om problemen vragen.

En ook na diverse beluisteringen luidt het verdict: geen enkele track komt ook maar een béétje in de buurt. ‘Get Free’ is de zeldzame popparel in wat in de eerste plaats een op dancehall gestoeld partyproject is. Fans van de dansvloerklepper ‘Pon De Floor’ uit debuut ‘Guns Don’t Kill People... Lazers Do’ krijgen dus waar voor hun geld.

‘You’re No Good’ (met ouwe getrouwe Vybz Kartel, Danielle Haim en Santigold), het al eerder uitgebrachte ‘Jah No Partial’ (Flux Pavilion), en vooral de knallers ‘Wind Up’ (Elephant Man en Opal), ‘Sweat’ (Laidback Luke en Ms. Dynamite) en de stuiterbal ‘Bubble Butt’ (Tyga – de rapper, niet de dj – en Mystic maken een gangsta van Bruno Mars): ze laten geen middenrif onberoerd.

In de categorie ‘liedjes’ hoor je dat Diplo en z’n gevolg met ‘Get Free’ op een nieuw begin zijn gestoten, maar dat het beste daar nog moet komen. Hij heeft ons gulzig gemaakt naar iets wat er nog niet is – lekker tragisch, dat wel. In tussentijd moeten we het stellen met het passabele ‘Jessica’, een vintage reggaedeuntje met het bleke Joodse jongetje Ezra Koenig van Vampire Weekend in de rol van ouwe neger.

‘Keep Cool’ heeft zatte nonkel Shaggy in de bezetting, maar is veel te braaf. En om heel snel te vergeten is de geforceerde comeback van Wyclef Jean in de slappe FM- pop van ‘Reach for the Stars’.

Over exact een week komt ‘Reincarnated’ uit, de door Diplo geproducete Snoop Lion-plaat. Wordt vervolgd.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234