'Make Belgium Great Again' op vtm: 'De jeugdbeweging all over again'

Frances Lefebure strijdt op een scherm in uw buurt voor een betere wereld. ‘Make Belgium Great Again’ heeft goede intenties, maar met voornemens alleen maak je nog geen goede televisie.

‘Make Belgium Great Again’ heeft een transfer overgehouden aande puike kijkcijfers van de eerste reeks. Frances Lefebure en haar team ruilen de dinsdagavond in voor de zondagavond. Voor wie geen flauw benul heeft waarover het gaat omdat de reeks gelijkviel met de wekelijkse squashpartij met de buurman van drie huizen verder: ‘Make Belgium Great Again’ mikt op een lach en een traan – het is een feelgoodprogramma met een hoger doel: de wereld verbeteren.

‘Make Belgium Great Again’ is er in het verleden in geslaagd impact te hebben op een grote groep mensen. Dat het aantal geregistreerde orgaandonors is toegenomen, is de verdienste van de programmamakers. Je zou de opmars van de drinkbus ook aan hen kunnen toeschrijven. Nog zo’n pluim op de hoed van Frances Lefebure en co: Vlaanderen aanzetten tot het volgen van een cursus reanimatie. De VTM-show drukte op korte tijd en op ludieke manier zijn stempel. De weg ernaar toe was dan wel hobbelig en soms vervelend, aan de finish werd het doel bereikt: de bewustwording van de Vlaming vergroten.

Is een tv-programma per definitie goed omdat het resultaten boekt? In het geval van ‘Make Belgium Great Again’ niet. In het begin van de tweede reeks legt een medewerker meteen de vinger op de wonde. “Dit is de jeugdbeweging all over again”, sprak ze. Hoewel ze het over een inzamelronde van klein elektro had, had ze evengoed de kinderlijkheid die aflevering één domineerde kunnen bedoelen. Het programma begon nochtans ernstig. Een aantal grondstoffen zullen tegen 2030 zo goed als uitgeput zijn, en een deel daarvan is vooral terug te vinden in oude gsm’s, wist een expert te vertellen. Wat volgde: een inzamelactie, mensen die gibberen en nog meer mensen die gibberen. Je moest al van goede komaf zijn om je niet te storen aan de vele inhoudsloze passages.

Dat laatste is geen verwijt aan het adres van gastvrouw Frances Lefebure. Er zijn op Belgisch grondgebied geen schermgezichten die met meer naturel strálen dan zij. Het zou mij niet verbazen dat haar welgemikte glimlach de drie dode planten in mijn living zou reanimeren – met andere woorden: Frances Lefebure kán een matige show een boost geven. Ze is hier echter de dupe van een format waar te veel ruimte is voor luchtigheid. VTM is niet vies van incest en liet daarom Koen Wauters en Jonas Van Geel – de clowns van de zender – opdraven om de inzamelactie van gsm’s, neustrimmers, staafmixers, enzovoort in goede banen te leiden. '‘Make Belgium Great Again’: eindelijk een VTM-programma zonder Wauters en/of Van Geel!', dacht u? Vergeet het.

Het duo werd tegen elkaar opgezet. De ene vertegenwoordige Temse, de andere buurgemeente Bornem. De opdracht was om zoveel mogelijk kilo's afgedankte spullen op te halen. Het had iets weg van ‘Fata Morgana’, met het probleem dat die één-show destijds Sergio en Geena Lisa had – Sergio én Geena Lisa! Het is onbegonnen werk om beter te doen dan die twee, en dat lukte Wauters en Van Geel – zoals verwacht – ook niet. Het verdict was dat er te weinig klein elektro is opgehaald en dat nu heel Vlaanderen moet helpen. Oké, dit was een ludiek bedoelde actie om alle kijkers warm te maken voor een actie die ongetwijfeld een mooie vervolg krijgt – de opbrengt van de grondstoffen in de verzamelde materialen gaat integraal naar Rode Neuzen Dag – maar aangenaam is anders.

De zoektocht naar de redder van een Indische stewardess die drie jaar geleden slachtoffer werd van de aanslagen in Zaventem draaide (voorlopig) op niks uit, en zo dreigde er lange tijd niets te gebeuren in de eerste aflevering ‘Make Belgium Great Again’. Het venijn zat echter in de staart. 73% van automobilisten gebruikt zijn smartphone achter het stuur, vertelde Frances Lefebure. Zo vallen er 2500 gewonden en 30 doden per jaar. Met die cijfers is België het slechtste Europees land van de klas. Omdat preventiecampagnes te weinig impact hebben, vonden ze er niets beter op om een zogezegd humoristisch testprogramma te laten onderbreken door een pakkende getuigenis van een man die getekend is voor het leven nadat hij een kind van drie heeft doodgereden. Bam. Dát kwam binnen.

‘Make Belgium Great Again’ begon met een glimlach en eindigde met een traan. Aan het eind bewezen de makers dat er een topprogramma in dit format schuilt. Geef het nog een week of twee. Hopelijk staan er tegen dan items op de agenda die met de hele voorgevel binnenvallen. En laat Frances alsjeblieft haar ding doen. ‘Make Belgium Great Again’, toch? Geef ons niet nóg meer Koen Wauters en Jonas Van Geel.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234