Mala in België

Mala behoorde tot het handvol jonge producers uit South London dat halverwege de noughties de dubstep in gang trapte, een genre dat sindsdien als een virus over Planeet Muziek waart. Een hele generatie dubsteppers draagt 'm op handen, en met zijn nieuwe plaat 'Mala in Cuba' - het resultaat van een field trip naar Havana - probeert hij een nieuw en groter publiek aan te boren.

Vraag een willekeurige muziekfan naar zijn of haar mening over Skrillex en u zult ze krijgen - desnoods over zijn kapsel. Probeer hetzelfde met Mala en u zult vooral vragende blikken oogsten (zijn afro is anders ook indrukwekkend).

Toch is Mark Lawrence een stichtend voorbeeld, vooral voor jongere producers. James Blake noemde zijn twelve inch 'Bury Da Bwoy / Hunter' uit 2007 één van de tien platen die zijn leven veranderden.

Ook jonge Vlaamse dubstepbeloften Brownz en Science, respectievelijk een late tiener en vroege twintiger, volgen 'm al jaren.

Arthur Brouns (Brownz) «Fantastische producer. Hij slaagt erin om zijn beats ruw aan elkaar te stikken en ze toch perfect te doen klinken. Bovendien hangt er altijd een superdonker sfeertje in zijn songs. En als je ze door een groot soundsystem jaagt, klinken ze zo verschrikkelijk vét!»

Maarten Dekort (Science) «Eigenlijk zijn ze heel minimaal: een baslijn, wat drums en een paar samples, meer niet. Maar toch beuken ze als de pest, en hebben ze tegelijk iets heel kwetsbaars. En je kunt ernaar luisteren én erop dansen.»

HUMO Hoe vernieuwend waren zijn platen met Digital Mystikz?

Dekort «Die eerste uit 2003 en 2004 waren superorigineel: je kon ze in geen enkel vak stoppen, dat soort muziek bestond gewoonweg niet.»

Drum-'n-bass-dj Murdock is het daar niet mee eens.

Murdock «Niet mee eens: ik was al een eind in de twintig toen ik die nummers hoorde, en mij deden ze heel erg denken aan de latere releases op Mo Wax en die op Digidub. Ik heb nooit goed begrepen waarom iedereen dubstep zo vernieuwend vond: 't is gewoon dub in een ander kleedje, toch?

»En bovendien ben ik niet zo voor die diepe eyes-down-head-nod-shit (lacht). Bij mij moet het vooral vooruitgaan: zijn tracks draai ik hoogstens om het publiek een beetje op adem te laten komen.

»Begrijp me niet verkeerd: ik vind zijn muziek ook héél cool, en hij lijkt héél goed te weten waar hij mee bezig is. Maar 'Mala in Cuba' doet me heel erg denken aan wat Carl Craig ooit deed.»

Brouns «Ik was niet helemaal kapot van 'Cuba Electronic', die eerste single uit 'Mala in Cuba'. Maar de b-kant 'Calle F' vond ik wél ongelofelijk straf, om nog maar te zwijgen van 'Changuito', met die bonkende bassen.»

Dekort «Ik heb zijn Cuba-plaat nog maar een paar keer gehoord, maar totnogtoe heeft ze me nog niet echt omvergeblazen. Ik zou ze eens willen beluisteren in één of ander donker zaaltje op een loeiende geluidsinstallatie: wie weet vallen de puzzelstukken dan wel netjes in elkaar.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234