null Beeld

Mamma Mia!

'De acteurs zijn hopeloos miscast, de regie is lamzalig en de choreograaf was blijkbaar een achtjarige spast'. 'Geen idee wat de hoofdacteurs staan te doen, maar het kan zéker niet worden omschreven als zingen en dansen'. 'Gewoonweg verschrikkelijk'. 'Super Pooper'.

Erik Stockman

Nee, het gros van de Amerikaanse critici was niet bepaald loffelijk voor 'Mamma Mia!', de ABBA-musical die in 1999 in première ging in het Londense Prince Edward Theater, in recordtijd uitgroeide tot een wereldwijd monstersucces en nu met de goedkeuring van Björn en Benny werd verfilmd. En, eerlijk gezegd, uw dienaar is het met de tegenstanders roerend eens: deze prent is zonder meer bespottelijk. Zowat iedereen bezondigt zich aan mensonterende overacting, de fotografie is foeilelijk, en hoewel opgebouwd volgens de grondregels van de klassieke Griekse komedie heeft het verhaal nog minder om het lijf dan een Matroesjka tijdens de werkuren: kort samengevat zit je 108 minuten te kijken naar een hoop bekende acteurs die op een idyllisch Grieks eiland aldoor ABBA-liedjes ten beste staan te geven. Meryl Streep brengt het er nog behoorlijk van af (dat ze enigszins haar noten kan aanhouden wisten we al van 'A Prairie Home Companion'), maar Pierce Brosnan klinkt als een zeekoe die een rectaal onderzoek ondergaat. 'Mamma Mia!' staat synoniem met tenenkrullende wansmaak, maar... dat is nou net waarom we er wild van zijn. Welgeteld tien minuten lang slaagden we erin onze stalen pokerface in de plooi te houden, vervolgens braken onze lippen los in een godsliederlijke grijnslach, en het eindigde ermee dat we uit volle borst zaten méé te balken met die ononderbroken stroom van hits en klassiekers: 'Dancing Queen'! 'Voulez Vous'! 'Lay All Your Love on Me'! 'SOS'! En dat gaat zo maar door! Absolute showstopper van deze heerlijk onweerstaanbare sing-along is 'The Winner Takes It All': check hoe de solerende Streep, in een waarlijk exceptionele choreografie, een wild gevecht aangaat met haar vuurrode foulard terwijl de werkeloos toekijkende Brosnan - in wat één van de meest hilarische reactieshots uit de filmgeschiedenis moet zijn - zich zichtbaar staat af te vragen wat hij in godsnaam op die Griekse rotspiek staat te dóén (wat later laat Brosnan zich ook nog bewonderen in roze spandex: u weze gewaarschuwd!). Kortom: 'Mamma Mia!' is een onversneden antiverzuringsmiddel, een sjakossenzwierende travestiet van een musical, een prent met plateauzoolfactor 10, een film ook die je - of je nu de Griekse beginselen bent toegedaan of niet - de overweldigende aandrang geeft om als een diva op een praalwagen te springen en je onder regenboogvlaggen en neerdwarrelende confetti door de straten te laten trekken terwijl je in een leren minisetje rond een paal staat te slingeren. Oké, dat van die praalwagen nemen we terug, maar u begrijpt wat we bedoelen. Drie leren stringen! Eh, drie sterren!



Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234