null Beeld

Mamma mia!

Zelfs de grootste azijnpissers zullen hard hun best moeten doen om niet weerloos meegesleept te worden door de feestelijke vibe van 'Mamma Mia!', een filmbewerking van de ABBA-musical die wereldwijd al ruim dertig miljoen bezoekers trok.

Het suikerzoete verhaaltje, dat alleen maar als kapstok (of - om in de sfeer van de film te blijven - waslijn) dient om zoveel mogelijk ABBA-hits aan op te hangen, is hetzelfde als in de theaterversie: Donna (Meryl Streep in tuinbroek), een vrijgevochten vrouw die op een idyllisch ogend Grieks eiland een hotelletje runt, bereidt zich voor op het huwelijk van haar dochter (Amanda Seyfried). Die heeft echter een verrassing in petto: in de dagboeken van haar destijds vrolijk in de rondte vogelende moeder heeft ze ontdekt welke drie mannen haar vader zouden kunnen zijn, en omdat ze graag door haar echte vader naar het altaar wordt geleid, heeft ze de mogelijke kandidaten (Pierce Brosnan, Stellan Skarsgård en Colin Firth) alledrie uitgenodigd.

Die flinterdunne romcom-plot is verder totaal onbelangrijk. Wat telt zijn de zang- en dansnummers die eruit voortvloeien, en die doen meer dan hun werk. Niet alleen klinken de hits van ABBA dertig jaar later nog altijd even fris, op een enkele getelefoneerde overgang na zitten ze ook inventief in de plot verwerkt én werd er gelukkig niet overdreven eerbiedig met het songmateriaal omgesprongen. Met goedkeuring overigens van de heren Ulvaeus en Andersson, die zelf instonden voor de soundtrack en in de studio met de glimlach mochten toekijken hoe hun popklassiekers door een schare Hollywoodvolk aan reepjes werden gezongen. Pierce Brosnan die een eind naast de juiste toonladder staat te kwelen met het soort lege blik dat je normaal alleen aantreft bij Duitse herders die in de berm hun gevoeg zitten te doen is onbetaalbaar, maar dé ster van deze onweerstaanbare film is Meryl Streep, die een veel betere zangstem heeft dan u dacht en zich op haar bijna-vijftigste zingend in haardrogers en swingend op platformschoenen met ongespeeld enthousiasme staat te geven dat het een aard heeft. Hou er wel rekening mee dat dagen na het zien van deze vrolijke musical nóg regelmatig ABBA-liedjes in uw hoofd opduiken. Mamma mia, here I go again. My my… Damn! Extra's: Enkele weggelaten scènes, en setbeelden en interviews met cast en crew waarin we nog eens te horen krijgen hoeveel angsten de vooral mannelijke castleden moeten overwinnen voor ze hun zangkunsten durfden tonen.

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234