null Beeld

Manhattan

Een nieuwe lente, een nieuwe Woody Allen. Begin mei komt de bijna vijfenzeventigjarige cineast op het festival van Cannes 'You Will Meet a Tall Dark Stranger' voorstellen, een romantisch drama met Antonio Banderas, Anthony Hopkins, Josh Brolin en Naomi Watts in de hoofdrollen.

Over de plot ligt voorlopig nog een geheimzinnige sluier, al heeft Woody in een perscommuniqué laten weten dat 'You Will Meet a Tall Dark Stranger' níét zal gaan over oud-nieuwslezer Xavier Waterloos.

Op dit moment is helaas nog niet duidelijk wanneer de film in de Belgische zalen komt, maar het kleine scherm biedt soelaas: vanavond kunt u zich te goed doen aan 'Manhattan', Allens verrukkelijke, uit 1979 daterende ode aan zijn geboortestad. Eén van zijn allermooiste, vinden wij, al denkt de Woodster zelf daar helemaal anders over.

Woody Allen «Ik was zó ontgoocheld toen ik de final cut bekeek. Het verhaal werkte gewoon niet. 'Als ik echt niet beter kan dan dit,' dacht ik, 'dan kan ik maar beter stoppen met films maken.'»

- Is het waar dat u zelfs geprobeerd hebt om de release tegen te houden?

Allen «Ja, ik heb United Artists gesméékt om de filmrollen in een kluis te bergen. 'Asjeblief, breng dit onding niet uit. Ik maak wel een andere film, gratis en voor niks.' Natuurlijk wilden ze niet luisteren - ze dachten dat ik psychotisch was (lacht).

»En toen begonnen de box office-cijfers binnen te lopen: 'Manhattan' was een gigantische hit! De mensen waren er dol op! Ik had zin om te schreeuwen: 'Zien jullie dan niet dat ik het scenario helemaal heb verknoeid!' Maar ik heb mijn kiezen op mekaar gehouden en ben aan mijn volgende film begonnen.»

- Is er dan helemaal niets aan 'Manhattan' wat u kan bekoren?

Allen «Hmmmmmm... De fotografie van Gordon Willis, misschien. En de muziek van Gershwin blijft natuurlijk zielstrelend mooi. Maar verder?

»Misschien was ik in die tijd een beetje te streng voor mezelf. Nu ben ik op een punt gekomen dat ik sommige van mijn films zelfs goed vind: 'Match Point' bijvoorbeeld, en 'Cassandra's Dream'.»

- U krijgt altijd weer een indrukwekkende cast bijeen. Gebeurt het soms ook dat acteurs neen tegen u zeggen?

Allen «O ja, regelmatig. Voor de hoofdrol in 'Hannah and Her Sisters' wilde ik Jack Nicholson, voor 'The Curse of the Jade Scorpion' Tom Hanks en voor 'Deconstructing Harry' Dustin Hoffman. Maar die mannen zagen het niet zitten om voor een lager loon te komen werken. Ik begrijp dat volkomen.

» Ik zou ook wel eens een budget van 90 miljoen dollar willen hebben, in plaats van de zielige 20 miljoen waar ik het nu altijd mee moet rooien.»

- Nog één ding: de affiche van 'Manhattan', waarop we u en Diane Keaton zien zitten op een bankje in de schaduw van de Manhattan Bridge, is wereldberoemd geworden. Maar waar in New York kunnen we dat bankje precies vinden?

Allen «Nergens. We hebben dat bankje daar zelf geplaatst. Het Manhattan dat ik toon in de film, bestaat niet echt. Ik toon het Manhattan uit mijn hart.»

Bekijk een fragment uit \'Manhattan\'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234