Marble Sounds over 'Tautou', hun derde plaat

‘Het grote publiek zullen ze wel nooit vinden,’ schreven we medio 2012 in een concertrecensie. De groep op het podium: Marble Sounds, dat sindsdien en tegen alle verwachtingen in toch het grote publiek vond met hun kleinste liedje: ‘Leave a Light On’.

'Ik weet zélf niet eens waar mijn songs over gaan'

Pieter Van Dessel «Ik herinner me die recensie, en het deed me toen plezier om dat te lezen. Het stelde me ergens gerust, want misschien hóéfden we het grote publiek helemaal niet te bereiken. Daarom was het zo bizar toen ‘Leave a Light On’ uit het niets een hit werd. Ik had het net zo min verwacht als jij. Net dát nummer: de enige Marble Sounds-song die ik volledig op de piano geschreven had. We speelden het nooit live, en het was muziekrecensenten ook niet opgevallen in hun besprekingen van ‘Dear Me, Look Up’. Of nee, wacht: Humo had in zijn plaatbespreking wél al door dat er iets in ‘Leave a Light On’ zat – als enige vóór de hype (lacht).»

HUMO ‘Leave a Light On’ was toen het enige Marble Sounds-nummer met de piano in de hoofdrol, maar op ‘Tautou’ regeren de toetsen. Met wat slechte wil zou je daar een verband in kunnen zien.

Van Dessel «Nochtans was de blauwdruk van ‘Tautou’ al af vóór ‘Leave a Light On’ plots een hit werd. Gelukkig, anders had ik misschien tien doorslagjes geschreven (lacht). Maar het klopt wel: ik heb deze keer alle nummers op de piano gepend, op de plaat raak ik amper een gitaar aan. Ergens een logische keuze, want ik vind mezelf een veel betere pianist dan gitarist. Als ik muziek schrijf op gitaar, merk ik dat ik sneller naar allerhande trucjes moet teruggrijpen om een nummer af te krijgen. Op de piano heb ik veel meer mogelijkheden, en laat dat net zijn wat me vroeger afschrikte. Geef toe: 88 toetsen, het blijven er erg veel.»

HUMO Ik kan me bij ‘Tautou’ maar één inspiratiebron voorstellen: de Franse actrice Audrey Tautou.

Van Dessel «Klopt. Ik wou iets krachtigs en gebalds, het mocht voor deze plaat wat minder poëtisch qua titel. Toen ik die naam voorstelde aan enkele mensen, kreeg ik vaak rare blikken als reactie. Toen wist ik zeker dat het die zou worden. Het was ook de eerste keer dat ik al een titel had vóór de plaat af was. Maar de titel van onze eerste langspeler, ‘Nice is Good’, kwam ook uit de filmwereld – het is een quote uit ‘Eternal Sunshine of the Spotless Mind’ van Michel Gondry. Los daarvan is het altijd een goed idee om je plaat naar een mooie vrouw te vernoemen.»

HUMO Er komen nog vrouwen voor op ‘Tautou’: ‘KV’ is niet genoemd naar Humo’s Katia Vlerick, wel naar de Amerikaanse marathonloopster Kathrine V. Switzer, en ‘Roque’ en ‘These Paintings Never Dry’ verwijzen naar Jacqueline Roque, de laatste muze van Pablo Picasso.

Van Dessel «Meer een bizarre samenloop van omstandigheden dan een goed idee, vrees ik. Was ik slimmer geweest, dan had ik er een conceptplaat van gemaakt. Maar ik had het te laat door (lacht).

»Bij het schrijven had ik voor het eerst het gevoel dat ik zonder songmateriaal kwam te zitten: na twee platen vroeg ik me af of er nog iets was waar ik nog niet over had gezongen. Toen ben ik voor het eerst de inspiratie buiten mezelf gaan zoeken. Maar ik schrijf in de eerste plaats voor de muziek, niet om grote boodschappen te verkondigen. Ik weet vaak zelf niet eens waar mijn songs over gaan. Toen we eens bij een Nederlands radiostation ‘The Little Lows’ gingen spelen, vroeg de presentator me waar het over ging. Ik moest schoorvoetend toegeven dat ik óók geen idee had.»


Bekijk en beluister 'The Ins and Outs'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234