Marc Descheemaecker, CEO van de NMBS

De voorbije weken kreeg de CEO van de NMBS bakken kritiek over zich heen: treinreizigers, de ombudsman, vakbonden, politici, zelfs zijn collega-CEO Jannie Haek van de NMBS-holding, iedereen leek hem onder vuur te nemen.

Redenen zat: de NMBS maakt miljoenen verlies, de treinen rijden niet op tijd, er wordt om de haverklap gestaakt, het materieel is hopeloos verouderd en soms onveilig, en dan zouden er ook nog eens plannen circuleren om een hoop stations te sluiten en treinen af te schaffen.

Enkele quotes van Marc Descheemaecker


«Dat er meer klachten komen is normaal: in tien jaar tijd is het aantal reizigers met 54% gestegen tot ruim 220 miljoen. Klanten zijn ook mondiger geworden, en via e-mail kunnen ze makkelijker een klacht sturen. Soms krijgen we al sms'jes binnen over een vertraging terwijl de trein nog onderweg is.»

«We hebben in tien jaar tijd de terugval van veertig jaar weggewerkt! We zijn de sterkste groeier van alle Europese spoorwegmaatschappijen. En dat doen we ondanks alle problemen die het gevolg zijn van foute beslissingen uit het verleden, of van alle keren dat er helemaal niets kon worden beslist. Onder meer daardoor zitten we deels met verouderde, kwetsbare machines, en moeten we een forse inhaalbeweging doen als het gaat over veiligheidssystemen. Dat vraagt jaren werk. Als ik vandaag een nieuwe locomotief bestel, wordt die over zeven jaar geleverd. Dat is wel iets complexer dan een auto kopen, hè.»

«Onze stiptheid is niet goed, maar je moet dat ook relativeren. Eén op de negen treinen rijdt niet volgens het boekje; de acht andere dus wel. Ik heb pas nog een reclamecampagne van SNCF (de Franse spoorwegmaatschappij, red.) gezien: ze pakken er heel trots mee uit dat 89% van hun treinen op tijd rijdt. Dat halen wij ook! Vorige week publiceerde de Europese Commissie een vergelijkend onderzoek naar de kwaliteit van alle Europese spooroperatoren. Op veel punten haalt de NMBS de top tien, en bijna overal doen we het beter dan Duitsland, Nederland en Frankrijk. Wel, we zullen nog beter doen, want we willen bij de top horen. In 2013 pakken we ook uit met een compleet nieuw vervoersplan. Het vorige dateert van 1998.»

«Een trein met tien passagiers en 1 à 2% kostendekking laten rondrijden is alleen goed voor de kassa van Electrabel, want dat levert de elektriciteit. De NMBS én de belastingbetaler kost dat handenvol geld. Stopplaatsen en stations, hetzelfde verhaal. Er zijn er waar, gespreid over de hele dag, 70 mensen instappen maar waar wél 50 treinen stoppen: dat maakt gemiddeld één of twee reizigers per trein. Is het dan nuttig om zo'n stopplaats aan te houden als er twee kilometer verderop een station is waar enkele honderden mensen instappen? Dat soort zaken moet je toch durven te onderzoeken?»

«Sommige vakbondsmensen, heb ik het gevoel, denken dat ze vooruit kunnen door terug te gaan naar vroeger. Maar de methodes van het verleden hebben de NMBS in 2002 wel opgezadeld met een miljard euro verlies, hè! Ons voortbestaan was toen veel sterker bedreigd dan nu. Gelukkig zijn er ook vakbondsmensen die de modernisering volop steunen. En die bijvoorbeeld beseffen dat onze klanten de actiemethodes van het verleden niet altijd appreciëren.»

HUMO Uw mandaat als CEO is in feite afgelopen op 31 januari dit jaar; u zit hier alleen nog omdat er geen nieuwe regering is. Is het einde voor u in zicht?
«Nog geen seconde over nagedacht. Ik heb een contract van onbepaalde duur met de NMBS, maar als ik morgen mijn koffers moet pakken, dan doe ik dat. Ik ben wel wat gewend: in 2005, tijdens mijn eerste werkweek als CEO, ben ik al een paar keer bedreigd met onmiddellijk ontslag (lacht).»

Het volledige interview kunt u in Humo 3695 van dinsdag 28 juni lezen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234