null Beeld

Marijke en Lotte Pinoy

Op de op één na kortste dag van het jaar 2011 verzeil ik in het Oost-Vlaamse dorp Evergem, ten huize van de actrice Marijke Pinoy, Viv in 'Red Sonja', één van mijn beminde tijdgenotes. Haar dochter en oudste kind Lotte, de actrice die nu Becca in 'Rang 1' speelt, is er ook.

Rudy Vandendaele


Enkele quotes uit het interview:

Marijke «In dit land was er allang extremisme aan het sudderen, en dat uit zich nu ook in almaar botter, zelfs hatelijk gedrag in de dagelijkse omgang, wat heel eng is. Het is het gedrag van angstige mensen. Als het economisch slecht gaat, heb je twee mogelijkheden: er kan heel grote kunst uit een crisis voortvloeien, ook al omdat beperkingen de creativiteit meestal aanscherpen, en omdat kunstenaars in zulke omstandigheden meer dan anders geneigd zijn om hun positie te bepalen.
»Maar in het slechtste geval zetten mensen hun angst bijna dwangmatig om in zelfbehoud, en mogelijk ook in geweld. Ze denken: ‘Ik moet zorgen dat ík overleef, en de rest is bijzaak.’ Wég solidariteit, dus. Ik heb al gemerkt dat solidariteit ondertussen bijna een vies woord is: het wordt sneller weggelachen, of zelfs met totalitaire figuren als Mao en Stalin geassocieerd.
»Terwijl solidariteit toch de essentie van een gemeenschap is: zij ís de samenhang. Ik pleit als actrice – een fragiel beroep – en als moeder van vijf kinderen, en wellicht ook als alleenstaande moeder, voor meer solidariteit.»

Marijke «Wat ik doe, vind ik zinvol. Net zo zinvol als het werk van de bakker of de kantoorbediende en de arbeider. En daar moest ik mezelf weer eens van overtuigen. Ik wil mijn beroep niet zomaar uitoefenen, en ik wil het al helemaal niet als te vanzelfsprekend beschouwen, en daarom vind ik het, zeker na zevenentwintig jaar, nuttig om er vragen over te stellen. Ik ben ook in de vijftig, en ik besef mijn vergankelijkheid veel meer dan vroeger.»

Lotte «Kijk, ik wil alles goed doen: ik wil een sterke vrouw zijn, een goede moeder, en een leuke vrouw in de omgang. En ik wil ook grappig zijn, en een goede actrice, en het liefst was ik ook nog een goede zangeres. En niet te vergeten: een goede danseres. En daarom heb ik soms het gevoel dat ik nog te weinig ben in mijn leven. Ik zit dus te wachten op wat ik zou willen worden. Ik heb nog te weinig bereikt, en te weinig ontdekt en beleefd.»

Marijke «Als je ouder wordt, is het laatste wat je wil: de beste van de klas zijn. Dat je van het streven af raakt, is voor mij een hele geruststelling. Maar wat ik nog wilde zeggen over de dertigers van nu: ze hebben heel bewust kinderen gemaakt — hooguit twee, want eentje is geentje en riskeert te verwend te zijn.
»En daarna moet je heel bewust de beste school voor je kinderen zoeken. Zo hoort het. Wel, dat voorgeprepareerde leven heeft volgens mij iets vies – ik ben er ook niet zeker van of het een vooruitgang is. ’t Is gewoon een overgeregisseerd bestaan: je kunt niet meer kakken of iemand komt je uitleggen waaruit je kak precies bestaat, en hoe je ‘m drastisch kunt verbeteren.
»Zelf nadenken over hoe je je kinderen in jouw omstandigheden wil opvoeden, is er nauwelijks nog bij – iedereen neemt door de media verspreide modellen over. Als Lotte het over de gelukkigste jaren uit haar jeugd heeft, dan heeft ze het toevallig altijd over mijn wildste, meest chaotische periode.»

Lotte «Maar ze hééft het goed gedaan. We zijn niet slecht terechtgekomen, misschien wel dankzij onze open opvoeding. Als je een strikt gereguleerde opvoeding krijgt, ontdek je alleen maar wat je mag ontdekken. Wij hebben méér ontdekt: alles wat we wilden ontdekken.»

Marijke «Ik stort me op dit moment liever niet in romantische avonturen, wat nog niet betekent dat ik ze voor altijd uitsluit. Mijn jongste drie kinderen zijn prioritair: ik moet er voor hen zijn, en voor de rest heb ik een hechte vriendenkring.
»Maar ik verlang ergens nogwel naar de passionele liefde, ook al omdat ik onvergetelijke passionele relaties achter de rug heb, waarvan ik de meeste nogkoester. Maar ik ben blij dat ik enigszins gelouterd ben en een licht kabbelende zee voor ogen heb. De laatste keer dat ik trouwde, dacht ik: ‘Dit is voor het leven.’ Ik had dat al eerder gedacht.»

Lotte «Ik weet dat een vader belangrijk is voor mijn eigen dochter, maar dat zegt niks over het belang van een vader in mijn leven.
»Ik vind vaders en moeders even belangrijk in de opvoeding van een kind, maar ik heb een vader en een moeder in één persoon gehad: mijn moeder.»
Marijke «Mijn teveel aan testosteron kwam me goed van pas.»

Lotte «Als ik aan het filmen ben voel ik mij diep gelukkig. Dat gevoel grenst aan euforie: je hebt de indruk dat je bijna energie te veel hebt, dat je kunt blijven doorgaan. Een deel van dat geluk is ook dat je een heel sterke band hebt met de mensen met wie je op dat moment aan het werken bent.
»Diep gelukkige momenten overkomen me nog het meest in mijn werk, misschien wel omdat ik er dan niet naar op zoek ben, anders dan in mijn privéleven: dan probeer ik te beredeneren wat me gelukkig zou kunnen maken.
»Ik ga in de zomer graag in het gras liggen: dat bezorgt me een geluksgevoel, maar ik vraag er me meteen bij af of iemand anders gelukkig kan worden door met mij in het zomerse gras te gaan liggen. Dat compliceert de zaak. Diep geluk is voor mij nog het meest een individuele aangelegenheid.»
HUMO Wat maakt jou diep gelukkig, Marijke?
Marijke «Even kunnen stilvallen, en rust in mij voelen neerdalen. Ik kijk samen met mijn kinderen heel graag – opgepast: supercliché – naar de ondergaande zon. Samen niets moeten: dat is heerlijk. Maar ik moet heel veel werken voor mijn gezin, en ik besef steeds meer dat ik daardoor te weinig bij de dingen kan stilstaan.
»Ik ben eindelijk weer eens een boek aan het lezen dat ik niet móét lezen voor mijn werk – ‘Lenteriten’ van Modris Eksteins – en dat ervaar ik als een voorrecht. Nu, ik vind het ook wel een voorrecht dat ik vrijwel constant werk heb.»

Lotte «Ik vind dat de technologie te snel evolueert, en dat al die socialenetwerksites ook niet tot waarachtige communicatie leiden: je treft elkaar op een snelle manier, je hoeft eigenlijk niet meer naar het café te gaan om elkaar te ontmoeten, maar is dat beter? We zitten ondertussen op een implosie van al die netwerksites te wachten.»

Marijke «Acteren in het theater is nog altijd de basis, de eigenlijke rock-‘n-roll van mijn kunst. Met je volle zijn het toneel oplopen, en daar ben je dan wie je bent, iets dat je niet kunt en wilt ontkennen.»

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234