null Beeld

Mario Testino, fotograaf van de sterren: 'Veel vrienden van mij zijn doodgebotoxt'

Mario Testino’s (62) oog voor schoonheid is legendarisch. De bekendste mode- en portretfotograaf ter wereld maakte een topmodel van Kate Moss en schoot de laatste officiële foto’s van Lady Di.

'Ik ben mathematisch ingesteld: de dingen moeten kloppen. Misschien dat ik daarom geobsedeerd ben door schoonheid'

Op straat schreeuwden ze naar hem, die rare jongen met zijn gebloemde paarse fluwelen broek met olifantenpijpen en decimeterhoge platformschoenen.

null Beeld

HUMO Al uw geld ging in die tijd op aan taxi’s.

Mario Testino «Omdat ik niet met het openbaar vervoer durfde.»

HUMO Ze scholden u uit voor flikker.

Testino «Ze scholden me uit voor van alles en nog wat.»

HUMO U was jong. Dat moet pijn gedaan hebben.

Testino «Natuurlijk deed het pijn. Maar daarmee kreeg je Mario Testino nog niet uit Mario Testino. Ik was gewoon zo: ik kon mezelf niet bedriegen. Ik wilde niemand provoceren. ‘Waarom kun je niet zijn zoals de rest?’ vroeg ik me af. ‘Waarom maak je het jezelf niet gemakkelijker?’ Zelfs mijn schooluniform zag er anders uit dan dat van mijn medeleerlingen. De broekspijpen waren ietsje wijder, het jasje zat een tikje strakker, het blauw van mijn overhemd was net een tint lichter dan de standaardkleur.

»De meeste ouders zouden dat nooit accepteren: je hebt er maar uit te zien zoals iedereen. Goddank waren die van mij niet zo. Ze hebben een hoop geld in mijn opleiding gestoken, ik heb op drie universiteiten gezeten. Maar hun tolerante houding was de beste investering. Want dat is wat ik doe, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat: nog steeds ben ik elke dag bezig met kleren, schoenen, haar, make-up.

»Je zit in elkaar zoals je in elkaar zit. Ik zeg vaak tegen mezelf: ‘Doe eens wat rustiger aan, werk eens een avond niet.’ Maar ik ben een harde werker, ik ben ambitieus, ik ben een vechter. Your essence is stronger than your mind.»

Zijn alerte persmanager reikt hem een fles water aan, in een kleine vergaderzaal van het Amstelhotel in Amsterdam – het hotel waar Mario Testino altijd logeert als hij in Nederland is. ‘Ik voel me hier meteen thuis,’ zegt de fotograaf opgewekt. ‘Zo gek: dat gevoel heb ik overal in de wereld. Anders zou ik niet zoveel reizen. Ik ben nooit ergens langer dan vier, vijf dagen. Sommigen denken dat mijn leven daardoor een hel is, maar ik vind het heerlijk.’

HUMO ‘Ik woon in British Airways,’ schijnt u altijd te zeggen.

Testino (lacht) «Ja.»

HUMO Het half-Peruaanse supermodel Helena Christensen – u hebt vaak met haar gewerkt – mailde me wat ze van u en uw werk vond. Hier is een afdruk van haar antwoord.

null Beeld

Testino (leest voor) «‘Mario is een plezier om mee te werken, vol energie en positieve uitstraling... Zijn fotografie is zo levendig en barst van de passie… Mario’s talent kent geen grenzen…’ (Gevleide glimlach) Goh, ze kan schrijven, hè?»

Hij is vandaag in een goede stemming, meldde de persmanager, vlak voordat Mario Testino zijn charmante entree maakte in het vergaderzaaltje. De manager had ook al verteld waar het flitsgesprek met de ster- én sterrenfotograaf allemaal niet over mocht gaan. Een aanzienlijk lijstje: geen politiek, geen vragen over celebrity’s of zijn relatie met Jan Olesen, tevens zijn zakenpartner. En de allerbelangrijkste restrictie: niet informeren naar zijn legendarische portretten van Diana – de gekwelde prinses die hij tot een stralend, glamoureus, sexy fotomodel ‘om-Testinode’. Nog geen halfjaar voor Lady Di’s dood, precies twintig jaar geleden, maakte Testino voor Vanity Fair de foto’s die hem net zo beroemd zouden maken als de beroemdheden die hij fotografeert. Mario werd Super Mario. Lieveling van topmodellen, koningshuizen, Hollywood en popsterren die zich van hun beste kant willen laten zien.

HUMO Bij uw portret van Mick Jagger en Keith Richards krijgt de toeschouwer het gevoel dat hij bij hen in de kamer staat, ze komen heel dichtbij.

Testino «Wonderbaarlijk, ja. Wonder-baar-lijk.»

HUMO Hoe kreeg u dat voor elkaar? Om uw geportretteerden zo ontspannen te laten poseren schijnt u soms voor hen te zingen, of een Zuid-Amerikaans dansje te doen.

Testino «Weet je: ik ken Mick Jagger en Keith Richards, ik ken hun gezinnen. Dat maakt het intiemer. Terwijl ik maar twee uur met hen had, in een hotelkamer. Maar het zijn natuurlijk performers. Het leek alsof ze me wilden overtreffen. Het is te vergelijken met twee dansers die elk pasje van de ander beantwoorden met een nieuwe pas, telkens een schepje erbovenop. Zo werden ze steeds losser.»

HUMO Ze lijken erg blij met elkaar, terwijl ze…

Testino «...een nogal turbulente en tumultueuze relatie hebben.»

undefined

null Beeld

'Het leek alsof Keith Richards en Mick Jagger me wilden overtreffen.'


Wild Beest

De Peruaan is in Amsterdam voor de presentatie van het vijfjarige jubileumnummer van de Nederlandse Vogue – bijna helemaal alleen door hem gefotografeerd. Op de cover staan de naakte Nederlandse topmodellen Doutzen Kroes en Lara Stone, in een delicate omhelzing. Een sensuele sculptuur, gloeiend in dat beroemde en geroemde Testino-licht. Het licht dat zijn doorgaans prachtige modellen nog prachtiger doet schijnen.

undefined

'Die perfecte gelaatstrekken, dat perfecte lichaam – perfect in alles' Topmodellen Doutzen Kroes en Lara Stone

Testino «Ik zat naast Doutzen Kroes en dacht: ‘Ongelooflijk hoe ze gemaakt is.’ Ze is gewoon beter gelukt dan anderen. Die perfecte gelaatstrekken, dat perfecte lichaam – perfect in alles. Ik ben mathematisch ingesteld. De dingen moeten kloppen. Dus ja, misschien dat ik daarom geobsedeerd ben door schoonheid.

»Op de middelbare school in Lima was ik altijd de nummer één of de nummer twee van mijn klas. Ik hoefde maar een halfjaar wiskunde te volgen in plaats van een jaar, omdat ik te veel vooropliep. Ik was erg goed in cijfers. De rest van de leerlingen lachten me uit op het schoolplein, omdat ik er zo anders uitzag, maar in de klas keken ze tegen me op. Mijn gekte en eigenaardigheid werden gecompenseerd door mijn hersenen.»

HUMO U had een speciale relatie met uw moeder.

Testino «Ik adoreerde haar. De reden dat ik zo hecht met haar was, is dat ze heel heldere opvattingen had over wat wel en niet deugde. Ze liet zich niet beïnvloeden door de bekrompen meningen van anderen. Ze ging af op haar gevoel. Eigenlijk was ze een heel traditionele vrouw, maar onbevangen van aard: ze accepteerde wie ik was.

»Mijn moeder hield ervan zich mooi te kleden. En ze genoot ervan om een zoon te hebben die ervan hield dat ze er zo mooi uitzag. Mijn vader was een zakenman, hij werkte voor een Amerikaans bedrijf. Ik was zijn vertaler. Hij nam me vanaf mijn 14de mee naar New York, waar ik kleren kocht voor ons allemaal. We waren met een gezin van zes kinderen, een broertje van me is jong overleden. Ik ging met een meetlint op stap, en zocht complete outfits uit voor mijn broers en zussen: overhemden, jasjes, broeken, schoenen. Ik kleedde ze van top tot teen.»

HUMO Hoe keek uw vader tegen u aan?

Testino «Hij was zo genereus. Maar ik denk dat het voor hem moeilijker was om me te begrijpen.»

HUMO En om u te accepteren?

Testino «Nee, hij accepteerde me volledig. Hij hield van me. Hij gaf me alles. Maar om me echt te begrijpen… Dat was ingewikkeld voor hem.

»(Zwijgt) Ik ben jong uit Peru vertrokken, op mijn 19de. Ik denk dat het voor mijn vader gemakkelijker was dat ik naar het buitenland verhuisde.»

HUMO Waarom?

Testino «Dat weet ik nog steeds niet precies. Maar ik was een wild beest. Als ik in Peru was gebleven, had ik in een kooi geleefd. En zouden mijn ouders niet geweten hebben wat ze met me aan moesten. Door weg te gaan kon ik mijn vleugels uitslaan.»

undefined

null Beeld

undefined

'Ik adoreerde mijn moeder. Ik denk dat haar geest in mij zit.' Amper een halfjaar voor Lady Di's dood maakte Testino de foto's die hem wereldberoemd zouden maken'

HUMO Ik kan me u niet voorstellen als een wild beest.

Testino (sputtert tegen) «Dat ben ik nog steeds. Ik haat conventies. Ik kan er absoluut niet tegen om de geijkte weg te bewandelen. Er is zoveel dat we niet aandurven omdat we denken dat het stom is, of omdat we bang zijn dat anderen het stupide vinden. Ik wil de vrijheid hebben om de gekste dingen te kunnen doen.»

HUMO U volgt uw intuïtie?

Testino (met aanstekelijk Latijns-Amerikaans accent) «Intuition is da best.»

In Peru studeerde de jonge Testino kort economie en rechten. Daarna trok hij naar Californië, waar hij zich een paar jaar toelegde op internationale betrekkingen. Op zijn 21ste waagde hij de overstap naar Londen. Een vriend van hem volgde daar een fotografieopleiding aan een privéschool, waar Mario zich inschreef om aan een studentenvisum te komen. In Peru stortte ondertussen de economie in. Testino’s vader vroeg hem terug te keren, maar daar kon geen sprake van zijn.

TESTINO «Ik werkte destijds als ober, dat deed iedereen zonder baan. Maar ik was de allerslechtste ober die er bestond. Ik was bijzonder gezellig en onderhoudend, maar kon echt niet meer dan één bordje tegelijk dragen. (Doet voor hoe hij zo’n bord inspecteerde en vastpakte aan de randen, uiterst omzichtig) Het waren altijd alleen de broodbordjes die ik meenam, want die waren het minst vies. In de keuken waste ik onmiddellijk mijn handen, pas daarna kon ik het volgende broodbordje gaan halen.

»Het is een fobie, ja. Smetvrees. Mijn handen. Ik eet zelfs nooit iets met mijn handen. Ik snij alles. Ook een mango. (Lachend) We hebben allemaal onze eigenaardigheden. Ik dacht: hoe moet het nu verder? Al mijn collega’s waren acteurs, musici, modellen. Ze zeiden: ‘Jij studeert fotografie, maak een portret van me.’ Zo is het begonnen.

»Het heeft allemaal met timing te maken. Ik loop altijd voorop. Ik zie meteen: dat meisje is het nieuwe meisje, dat wordt het nieuwe supermodel. Hoezeer de rest van de modewereld dat ook ontkent. En dan blijk ik altijd gelijk te hebben.»

'Heel veel vrienden van mij zijn doodgebotoxt. Geef mij de werkelijkheid maar'


HUMO U klinkt erg zelfverzekerd.

TESTINO «Nee. Nee. O, ik ben zo onzeker, over alles wat ik doe. Ik kan soms zo bang zijn dat ik geen werk meer krijg. Er is een moment waarop het allemaal voor je gebeurt, en dat moment kan zomaar over zijn. Mijn rug doet zeer, en het lukt me niet om van die pijn af te komen. Gisteren klopte er iets kleins niet aan een foto en ik dacht: ‘Mijn god, dit is het…’ (Abrupt) Maar ik vecht tegen die angst. Ik moet mijn hypotheek betalen, ik moet mijn medewerkers betalen. Toen ze al erg oud was, zei mijn moeder tegen me: ‘We zijn altijd bang, voor van alles. Maar op het einde komt alles altijd goed.’ Tot zover mijn zelfverzekerdheid.»

HUMO Rugpijn is lastig voor een fotograaf.

TESTINO «Ik wring mezelf in de gekste bochten om een foto te maken. Een foto die je schiet vanuit een comfortabele positie, is nooit een goeie foto. Mijn moeder heeft haar hele leven rugpijn gehad, een hernia. Ik denk dat ik het heb geërfd.»

HUMO Uw moeder is een jaar geleden gestorven.

TESTINO «Onverwacht. Maar er is iets zeer interessants gebeurd: ik denk dat haar geest in mij is gaan zitten.»

HUMO Kunt u dat uitleggen?

TESTINO «Twee weken na haar dood ben ik gestopt met drinken. Zij dronk nooit, terwijl ik een megafeester was – party-party-party. Toen mijn vader stierf, zat ik zonder werk, in Londen. Lang na zijn dood heb ik eens een helderziende bezocht. Zij vertelde me dat de mensen uit je omgeving die gestorven zijn, je engelbewaarders worden. Ze zei: ‘Je hebt het zwaar gehad in het begin. Maar de doden beschermden je.’ Na het overlijden van mijn vader is mijn carrière inderdaad van de grond gekomen. En sinds mijn moeder er niet meer is, heb ik het gevoel dat zij mijn leven orkestreert.»

HUMO Op welke manier?

TESTINO «Alleen al het feit dat ik geen alcohol meer drink, heeft me een helderheid gegeven die ik niet meer kende. Ik ben aan het onderzoeken wat mijn rol moet zijn, in de toekomst. Ik denk dat we voorbestemd zijn om een zeker niveau te bereiken in het leven. En daarmee bedoel ik niet: nog meer huizen kopen of nog meer kunst kopen.

»Weet je, het model Natalia Vodianova heeft me ooit om een donatie gevraagd voor een Russisch kinderkankerziekenhuis. Een jaar later zei ze: ‘Kom eens kijken, naar de speeltuin die is aangelegd met je geld.’ Zoveel jaar na mijn broers dood werd ik ineens geconfronteerd met al die kale kinderen. Misschien is dit een signaal van boven, dacht ik. Misschien kan ik kinderen gaan helpen om… Ik weet het niet precies.

»Mijn broertje was 10 toen hij stierf aan kanker. Ongelooflijk. Ik was 17. Ik vluchtte, ik wilde het niet zien. Ik probeerde zo min mogelijk thuis te zijn. Nadat hij was overleden, werd mijn moeder depressief. Ze wilde niet meer praten. Ik moest haar uit die put zien te halen, omdat ik de enige was die haar nieuw leven kon inblazen.»

undefined

null Beeld

'Amper een halfjaar voor Lady Di's dood maakte Testino de foto's die hem wereldbereoemd zouden maken'

HUMO U bent altijd op zoek naar schoonheid, naar de mooie kanten. Is dat ook geen vorm van escapisme?

TESTINO «Misschien.

»Ik realiseer me ook nog iets anders: ik ben een fatalist. Niet dat ik thuis in een hoekje wil gaan zitten en vrees dat de wereld vergaat, want er is niemand die het leven zo liefheeft als ik. Maar ik denk wél dat alles al vastligt voor je geboorte: het is niet zozeer dat ik op zoek ben naar schoonheid, ik was voorbestemd om naar schoonheid te zoeken.»

HUMO U bent een fatalist in de zin van: het is zoals het is. Je wordt knap of lelijk geboren, dom of slim, in een arm of rijk gezin.

TESTINO «Ja. Ik heb er niet voor gekozen om in Peru geboren te worden, zoon te zijn van genereuze ouders, katholiek te worden opgevoed. Mensen denken altijd dat ze zoveel onder controle hebben. Maar bekijk de wereld eens vanuit de ruimte. Wat zijn we dan? Mieren. Krioelend, zonder richting.»

HUMO Niemand kan zichzelf veranderen?

TESTINO «Je kunt ervoor kiezen om dik of dun te zijn, of om je haar wel of niet te verven, maar je kunt niet veranderen wie je bent. Ik heb het geprobeerd toen ik jong was, en mij is het niet gelukt. Ik heb medelijden met vrienden die zich hebben laten opereren aan hun grote neus. Je kunt maar beter blij zijn met wat je gegeven is.»

HUMO Maar die mensen voelen zich beter met een andere neus.

TESTINO «Nou ja, dat is ook prima. Ik heb niks tegen plastische chirurgie. Iedereen moet het zelf weten. Heel veel vrienden van mij zijn doodgebotoxt. Maar het is niets voor mij. En ook niet voor mijn foto’s. Geef mij de werkelijkheid maar.»

HUMO Terwijl u er iedereen net perfect laat uitzien op uw foto’s.

TESTINO «Dat is mijn licht. In het juiste licht zien mensen er prachtig uit.»

HUMO U gebruikt uw camera om de wereld mooier te maken.

TESTINO «Om te tonen wat schoonheid is, wat we moeten vieren, en hoe geweldig het leven is. Om vreugde te schenken.»

HUMO Wat denkt u van mensen die zo’n fixatie op uiterlijke schoonheid maar oppervlakkig vinden?

TESTINO (meteen) «Bless them. Ik heb met ze te doen.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234